Gå till innehåll
torsdag 06 februari 2025

CarpeVentum3

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    9
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om CarpeVentum3

  • Placering
    Kadett
  1. Fast vid närmre eftertanke var det kanske en mycket tveksam kommentar... Tar tilbaks.
  2. Hade tänkt sluta, eftersom jag är nöjd med att ha vunnit insikt i problemställningen, men måste ändå få göra en sista kommentar: Jag skall gå och skaffa mig en tångampermeter och ett effekttåligt motstånd på 0,13 ohm. Sedan skall jag koppla in det mellan polerna på mina båtbatterier (470Ah traction typ). Enligt vissa på det här forumet bör jag bli överraskad om det flyter någon ström att tala om. Vi får väl se...
  3. Nu tycker jag nog både du och toaen krånglar till det hela. Vad jag sökte var förstås en kvalitativ snarare än kvantitativ förståelse för vad som sker. Man kan väl säga att inläggen har visat att det finns två praktiskt taget diametralt motsatta uppfattningar, som båda naturligtvis inte kan vara sanna. För egen del tycker jag att jag har kommit till insikt om problemets lösning - i kvalitativa termer, som sagt - så därmed är jag nöjd och tackar för alla intressanta inlägg.
  4. toaen! För mig har frågan stor akademisk betydelse. Det tyckte nog Eratosthenes också när han satt och funderade på om jorden var rund eller platt. Fast det fanns nog många som undrade om det hade någon betydelse och inte förstod problemet. Inga jämförelser i övrigt, förstås
  5. hej igen ni som tror att först ger generatorn allt den kan/behöver ge, sedan fyller batteriet upp om det behövs. Här kommer ytterligare några helt amatörmässiga tankar, helt avsedda för er: I min båt har jag sammanlagd 10 m (plus + minus) kabel från batteri till ankarspel/bogprop. Kabelarea 90 kvadratmm. Ankarspelet drar 90 A maxbelastad (även när båtmotorn inte går, förstås). Det måste innebära mycket grovt förenklat att resistansen för kabel plus ankarspelmotor vid den belastningen är ca 12/ 90, dvs ca 0,13 ohm varav kabeln svarar för 0.0173x10/90 =försumbart. Här är jag dock osäker; vg rätta mig om jag har fel. OK, nu startar vi båtmotorn och lägger den på ett varv där generatorn har förutsättningar att ladda allt den orkar. Batteriet är fulladdad, så det drar ingen ström att tala om. NU börjar vi köra ankarspelet. Det innebär att vi nästan kortsluter batteriet med 0,13 ohm. Vad ni påstår är att batteriet i det läget lutar sig lugnt tillbaka med armarna i kors och låter generatorn sköta hela strömförsörjningen till ankarspelet, via batteriets poler. Coolt, sa batteriet! Kanske är det följande mera troligt: vid låga/måttliga ankarspelsbelastningar sjunker inte polspänningen särskilt mycket, varför generatorn inte ser något skäl att mosa fram ström att tala om. Då kommer i stället batteriet att få leverera. I takt med att belastningen på ankarspelet ökar kommer spånningsfallet over polerna att öka pga allt högre ström genom batteriet, och då kommer generatorn att se en större spänningsdifferens mot dess ca 14 -14,5 V, och då kommer den också att vilja vara med och spela. Då har vi alltså kommit till att det är batteriet som börjar att ge ström, och att vid ökande belastning kommer generatorn att i allt högre grad hjälpa till. Fast jag skulle inte bli förvånad om det alltid är batteriet som mosar fram mest ström. Detta är alltså en förklaring helt motsatt den ni presenterar. Fan, finns det inte en elektroingenjör där ute som kan bemöda sig att klämma fram rätt svar.
  6. Guestsson, du får det nu att låta så enkelt, så jag förstår inte varför du i ditt första svar till mig skrev att frågan går inte enkelt att svara på. Men jag tror du har rätt: frågan går inte så enkelt att svara på. Läs mitt svar till robert99 så tror jag du inser svagheten i ditt resonnemanget. Synd ingen av oss är elektroingenjörer, för då skulle vi nog kunna lista ut det hela. Personligen tror jag att även i fallet med endast ankarspelet kommer både generator och batteri att bidraga, med fördelning enligt vedertagna fysikaliska lagar, där tyvärr Kirchhoffs strömlag inte ensamt räcker för att ge svar på frågan.
  7. Det är nåt som inte stämmer här! Om man tar ut mycket ström ur ett batteri, sjunker polspänningen -JA! Det kommer generatorn att känna av -JA! Då kommer den att ge allt den har kapacitet för -NEJ -inte nödvändigtvis. Om generatorn kan ge 115A och det behövs 90A landar ditt, och andras, resonnemang i att generatorn ger allt som behövs och batteriet ger ingenting. Men om inte batteriet behöver ge nånting kommer inte polspänningen att sjunka, och då kommer inte generatorn att reagera som du tror. Jag tor inte att lösningen är så enkel som att först ger generatorn allt, sedan fyller batteriet upp med resten om det behövs.
  8. Jag undrar därför att jag är nyfiken och vill gärna veta hur saker och ting funkar. Jag vet inte om jag tror på ditt sätt att se det, alltså att först ger generatorn vad den kan/behöver ge och sedan fyller batteriet upp med resten, i fallet med bogisen skulle det bli 200-115 dvs 85A. Ett annat sätt att se det är att generatorns regulator känner ju av batteriets laddningstillstånd, så om batteriet är fulladdat skulle det inte bli mycket ström från generatorn. Då skulle praktiskt taget all ström tas från batteriet även när jag kör ankarspelet. Fast frågan är ju hur regulatorn reagerar när jag tar ut mycket ström från ett fulladdat batteri. Förmodligen är det här nyckeln till att förstå det hela ligger! Så min ursprungliga fråga kan omformuleras enligt: hur reagerar laddningsrulatorn när man tar ut mycket ström från ett fulladdat batteri?
  9. Min båt har 12V/115A generator och 240Ah batteribank. Mitt ankarspel drar 90A och bogpropellern 200A. När jag kör spelet eller bogisen: varifrån kommer strömmen (om båtmotorn går)?
×
×
  • Skapa nytt...