Gå till innehåll
torsdag 06 mars 2025

Samos

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    26
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om Samos

  • Placering
    Fänrik
  1. Et godt alternativ til navionics er Plan2Nav. En meget god app som er lettere i bruk i forhold til Navionics. Den har Jeppesen kart.
  2. Hei, jeg vil gjerne invitere flere svensker til det norske båtforumet Baatplassen.no. Forumet er ikke-kommersielt, non-profit, og drevet av en privatperson. Det er 45000 registrerte medlemmer og inneholder nå 1,3 millioner innlegg. Norske, svenske og danske medlemmer. Det er et forum med svært høy aktivitet, både for seilbåt og motorbåtfolk. Det er godt tilrettelagt for å legge inn bilder, presentere prosjekter og problemer mm. Det hadde vært fint å få flere svenske medlemmer som kan dele sin kunnskap. Velkommen!
  3. Er det noen som har link til industrikork sin hjemmeside? jeg fant de kun på facebook. Hvordan er det å bruke industrikork på dekk og dollbord på min seilbåt? tåler det vær og vind? Hvordan er håndbarheten? Kan det erstatte flexiteek/ isiteek?
  4. Det er ikke jeg som renoverer båten, men et annet medlem på det norske forumet. Siden jeg også er medlem her på MG, så tok jeg initiativ til å stille spørsmålet her. Jeg skal formidle videre tipsene som kommer fra dere. Takk for tipsene. Jeg stilte dette spørsmålet i motorbåtsnack, men det var meningen å stille det her i Seglarsnack, naturligvis. Det er ikke alltid så lett å finne fram i seglerverdenene med tanke på utstyr, leverandører mm. Derfor er alle tips av stor verdi.
  5. Hei, et medlem i båtforumet baatplassen.no holder på å renovere en nykjøpt HR26 fra 1978. Båten har skader på ror og kjøl samt skader på mast. Selden mast 7/8 partial, dekkstående. Særlig er salingshornene svakt bøyd og de blir forsøkt rettet opp hos et riggverksted. -Men det er ikke sikkert at det vil bli bra. Nye salingshorn med fester er dyrt. Er det noen som vet om riggverksted som har en leftovers-box eller andre steder i Sverige som kan hjelpe til med slikt? Om noen har god kjennskap til HR26, ta gjerne en titt i prosjekttråden: http://baatplassen.no/i/topic/105872-prosjekttraad-hallberg-rassy-26/
  6. Beklager alle sammen, jeg har åpnet denne tråden feil sted. Den skulle vært i Seglarsnack. Er det en administrator som kan flytte den over? Motorbåtfolk som kan bidra er selvfølgelig hjertelig velkommen.
  7. Hei, et medlem i båtforumet baatplassen.no holder på å renovere en nykjøpt HR26 fra 1978. Båten har skader på ror og kjøl samt skader på mast. Selden mast 7/8 partial, dekkstående. Særlig er salingshornene svakt bøyd og de blir forsøkt rettet opp hos et riggverksted. -Men det er ikke sikkert at det vil bli bra. Nye salingshorn med fester er dyrt. Er det noen som vet om riggverksted som har en leftovers-box eller andre steder i Sverige som kan hjelpe til med slikt? Om noen har god kjennskap til HR26, ta gjerne en titt i prosjekttråden: http://baatplassen.no/i/topic/105872-prosjekttraad-hallberg-rassy-26/
  8. Ingen svar fra vegamarin.se og ingen svar fra Båtsystemer som selger jefa. Javel... Tidligere har jeg ikke fått svar fra Skarven mast AB. Vil de ikke selge til Norge?
  9. Men hva gjør jeg når storsegelets bomlik er i likrennen og ikke på travere eller løst bra bommen? Hvordan er lazybagen festet til bommen?
  10. Du trenger et segelintag i masten. Se på Benns.se. Men disse varierer veldig ut ifra mastprodusent. Ellers kan du bruke en seilstopper i masteliksporet som hindrer seilet å skli ned. Jeg har også vurdert lazybag på min comfort30, men siden jeg også mangler segelintag, så bygge også mitt seil veldig høyt også, i tillegg til at jeg har noen store travere med lager ved splene. Jeg har Skarven mast, o de er umulig å få kontakt med.
  11. Jeg har sett på jefa sin side, så jeg får sende dem en epost og spørre om de vet hvilken type som skal være på en comfort30. Er det kun en standard type og dimensjon som er brukt på alle comfort30? Er det noen her som har erfaring med bytte av roderbussing på en comfort30?
  12. Hei kjære svenske seilbrødre Jeg har en Comfort30 fra 1982. Mitt ror/ roder er slarkete, sannsynligvis i bussningen. Selve roderet ok, men rorakslingen rører seg i øvre det hvor det kommer igjennom til cockpit. 1-3 mm horisontal bevegelse. ( dårlig forklart) Er det noen som har målene til roderbussninger? Jeg har funnet at Vegamarin.se selger roderbussningssats til Albin Ballad. Kan denne bussningssatsen brukes på Comfort30? http://www.vegamarin.se/roderbussningssats-ballad-p-165-c-292.aspx Jeg har ikke demontert roderet ennå, men hva venter jeg meg? hvordan ser det ut? når man tar ned roret? Må jeg løfte båten høyere når roderet skal demonteres/ grave hull i bakken. Seilerhilsen fra Norge
  13. Jeg har ikke fått svar fra Skarven mast enda og har ikke brukt så mye energi på det. Jeg har løst det ved å kjøpe en segelsptopper til mastesporet som ihvertfall hindrer seilet å skli ut på dekket. Jeg har sett den løsningen for segelintaket ref siste innlegg. Det er muligens en meget god løsning. Det blir 1 av 2 løsninger, enten bestille fra produsenten ref siste innlegg, eller kontakte Skarven Mast på telefon. Jeg tenkte kanskje at de var konkurs eller så... Jeg må ha en bedre løsning for å å få segelet helt ned på masten, dersom jeg skal montere en zippack i stedet for bomkapell... Jeg har rett og slett ikke prioritert dette høyt, fordi jeg har mange andre ting å ordne og oppgradere på min Comfort. Takk for tipsene. Jeg skal oppdatere dere nåt jeg finner en løsning.
  14. Hei, jeg har også en Comfort30 (Bor i Norge) Jeg anbefaler deg å tørke kjølen HELT tørr for vann. Deretter må du få hjelp av noen som kan kjøre båten for motor mens du selv kryper omkring med lommelykt og ser etter hvor vannet kommer ifra. Er du sikker på at ikke vannet kommer fra dreneringene av cockpit, gjennom skroget akter? Akterenden av båten synker litt ned når du går for motor og om det er lekkasje i de glassfiberstøpte stussene til dreneringen, ødelagt slangeklemme, så kan sjøvann trenge inn i båten. Disse er like ved vannlinjen. Da vannet vil renne fremover, under motor og ned i kjølen. Har du aksling eller s-drev? Seilerhilsen fra Norge
  15. Her er en link til det norske båtforumet, Baatplassen.no, med diskusjon og erfaring omkring dette problemet med D4 og D6. http://baatplassen.no/i/topic/97376-service-kampanje-volvo-penta-d4-og-d6-med-drev-og-eksosriser/?hl=riser&do=findComment&comment=1381905 Linken inneholder mange bilder. Det er flere som har erfart at også innstallasjoner utenfor nummerserien som er varselt, har tæring. I Norge har vi 5 års reklamasjon/ garanti.
×
×
  • Skapa nytt...