Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025

frewi9

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    37
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om frewi9

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Ställde in båten i garaget för ca ett år sedan efter att ha motorkonserverat den efter evinrudes inbyggda program. Då fungerade allt hur bra som helst. Nu sjösatte jag båten för några dagar sedan och till min stora lycka startade den och går hur fint som helst på tomgång. Däremot så bluddrar den (eller hur jag ska förklara det?) vid gaspådrag. Den kommer inte över 1500 rpm ungefär och hela motorn skakar från sida till sida? Tänkte först att det måste vara tändstiften, så har bytt dom men utan förbättring. Samtidigt tycker jag inte att det låter som om den håller på dö vid gaspådrag heller, så känns ju inte som att det är nått bränslerelaterat ... 🤔 eller? Någon som har vart med om liknade eller har några förslag på vad det kan vara som spökar? (evinrude e-tec 60 hk 2012)
  2. Krämfärgad är väl okej, men tyckte den såg gul ut. Får rulla ut båten och titta i solljus helt enkelt. Tack hjälpen!
  3. Hej! Någon som har målat med Biltemas Off-white alkydfärg? Jag har precis lagt på första lagret och tycker den ser väldigt gulaktig ut? Inte så snyggt enligt min mening. Kanske snyggt nu till Påsk men resten av året... njee🐥 Nån som vet om den vitnar efter en stund eller ser vitare ut utomhus? Om inte så får det nog fasen bli en annan kulör.... 🙈
  4. Tack för svar! Är samma mått som ockelbo c18u såg jag. Kanske är en ombyggd sådan i grunden? Isf väger den ca 600 kg minus överbyggnaden.
  5. frewi9

    Ockelbo b19

    Hej! har precis köpt en ockelbo b19, eller jag tror det är en ockelbo b19 iaf. Båten är ca 5,6 lång och 2,05 bred. Hittar inte mycket info om den? Dock ingen motor med. Vad tror ni om en 60 hk på den? Är det i minsta laget kanske? Försöker lägga upp en bild också.
  6. Humm ursäkta min dumhet, men vad är inte att rekommendera? Att låta båten ligga i eller att bara öppna avrappningskranarna? Mvh
  7. Hej! Denna vinter är första vintern som jag har en inombordsmotor i båten. Då jag egentligen fiskar åtet om och har låtit mina andra båtar (utombordare) legat i över vintern så undrar jag nu om det är möjligt att även låta denna motor ligga i under vinter? Vad är viktigt att tänka på för att förhindra sönderfrysning? Har sett att det finns avtappningskranar (3st?) på sjövattensidan. Räcker det med att öppna dessa efter varje gång? Sötvattensidan är ju givetvis glukol, så den är ju inte lika känslig. Tack på förhand/ Fredrik
  8. Smart, de ska jag pröva Mange249 👍
  9. Tack för svaren! Det ger lite hopp! 👍
  10. frewi9

    Drevras?

    Var ute idag efter att båten legat ca 1 månad vid bryggan här på västkusten. Har en 23 fotare med Aq145a och 280 drev. Tyckte att den var lite svår att få upp i plan samt gjorde bara 18 knop vid fullt gaspådrag. Gjorde 24 knop innan. Tänkte att det kanske var massa påväxt? Rätt som det är smäller det till och motorn varvar upp. Tycker inte det rasslar eller låter konstigt när detta händer men har ingen drivning. Lägger ut växel omedelbart, provar igen och har då drivning upp till ca 4-5 knop men sedan ”släpper” det igen och motorn varvar upp. Känns som om propellern slirar när den uppnår visst motstånd? Kan det vara så? Hjälp! Vad tror ni detta är? Tar upp båten imorgon för att felsöka 😢 tacksam för tipps. Mvh Fredrik
  11. Jag hade hoppats på bra svar, men dessa svar var något utöver det vanliga! 🙂vilket angagemang. Enormt tacksam!
  12. Tänkte köpa brytarlöst tändsystem till min aq145a. Ser att det finns några att välja på: 123ignition, Hot-spark på drevdelar.se och Pertronix bland annat. Någon som har erfarenhet? bäst kvalitet mellan dessa, eller finns det andra som rekommenderas? Jag har ingen erfarenhet om detta alls så all info tas tacksamt emot. Mvh
  13. Ingen som vet nått? Såg att den engelska inte var rätt heller... 🤨
×
×
  • Skapa nytt...