Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024

kepp

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    36
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om kepp

  • Placering
    Fänrik
  1. Har varit för kallt på sista tiden med riktigt blåsigt väder så man har ej varit sugen på att arbeta på det, men ny motor inhandlad och den som ej fungerar kan jag klydda med på pall.
  2. Kan tilläga att en mindre felsökning är gjord på kylsystemet och det är en igentäppt slang! (Har ej läst på om hur impeller funkar) så kan vara den också! Vatten sprutar in ordentligt när jag öppnar bottenkran Det minsta problemet än sålänge
  3. Hej! Nej, har inte blivit mycket klokare än att det mot all förmodan är bränsleproblem, antingen får den för mycket eller för lite! Har fått igång så att den tänder till men ryker svart nått fruktansvärt. När den ej tänder till och dekompressionshantaget är slaget till horisontelt läge så ryker det vitt vilket vad jag har förstått kan bero på oförbränd diesel... Hade upp båten med kranbil i fredags och sa upp båtplatsen tillsvidare, Skulle det bli ett motorbyte så är det lättare när den står på kärra. Är lite kluven då jag hittat en kille i göteborg (30 mil) härifrån som säljer renoverade VP MD grejor / motorer, 2300:- för ett topplock med ny slipade ventiler men det är ju en ren chansning, Närmaste ställe och provtrycka spridare ligger 10 mil härifrån och de tar 800 spänn bara för att få ett perspektiv. Har även kommit under full med att den ej har kyllt då inget vatten har nått fram till vattenpumpen, och då har den gått riktigt riktigt varmt sists den fungerade utan kylning och vill ej tänka på skador den KAN ha medfört! Ny motor med inbyte 8000 :- Utan inbyte 9000:- Känns lite frestande på det senaste för att eventuelt försöka när tid finnes arbeta på den och få bukt på vad det kan vara eller få ut lite mer än 1000 spänn på den... När våren kommer kan man undra, ej många dagar sen det var nära 10+ med klarblå himmel och svag bris.... Längtar gör man i varje fall, Då med en fungerande motor
  4. Status är som följer: Toppen gick bra att montera, lmpan på toppen knäcktes en bult varav den ena gick att få ut. Borrade upp den andra och ersatte med en ny bult och allt frid och fröjd... Första 2 försöken ger ej mycket men 3:e så går hon igång om än knappt...... Och så fortsätter det tills jag justerar ventilspelen och rent av leker med dem är långt över 0.30 / 0.35 då den verkligen vill och är igång, Avgasslangen från limpan till aktern är igentäppt och kör endast från limpan... Tänder gör motorn på högre ventilspel än normalt och oberoende av ventlspel så ryker det svart (nu menar jag MYCKET) mycket svart... Efter ett tag bollandes fram och tillbaka med ventilspel enligt instruktionsbok och jsuterande med halva varv så kan jag dra slutsats att: Ju mer jag ökar ventilspel på inlopp ju mer villig är den till att gå igång (detta går ju dock till ett maximum då glappet mellan ventillyftare och viparm blir för stort.... ) Har även kört x antal gr med de värden som står med ungefär samma resultat dock ej lika villig till att vilja komma igång... Stängerna är ej snea som ett tips var... Har nu i allafall bestämt mig att båten skall upp och får tyvärr ske med kranbil... sen får tiden bestämma härefter vad som sker, Ringde en kille från göteborg som säljer renoverade toppar och motorer och han tar 8000:- Idag efter alla försök så blev motorn varmare och varmare, öppnade då vattenkranen och till min förvåning når nget vatten fram till pumpen (impellern). Brukar alltid vara noga med att kolla vatten från avgasröret vi körning men sist kan jag ej reflektera över att jag gjorde det. Vad är då risken för skador? TACK
  5. Jag använder den gamla som mall, ej första gången man gör en en mall av den gamla och en ny med mallen. Har knäckt pinnbultar med momentnyckel också så det är ingen garanti. Även om sådan kommer att användas imorgon. Där var en öppning på 5 mm i den fyrkantiga öppningen i limpan, nu är den BETYDLIGT Större, likaså alla andra hål i toppen, Var lite rädd att det skulle ha blivit som cement, att det riktigt bitit i men så var ej fallet. Hela invändiga sidan av toppen är nu rensad, Limpan totalrensad (kröken), samt termostat, Kunde den öppna alls? Ventilerna ser fina ut och ytorna kring där också, Skall skruva tillbaka allt imorgon, lufta om....Och ge det ett försök utan att koppla på slangen på limpan (då den ser illa ut invändigt med) Funkar det ej då så vet jag i allafall att toppen och dess kanaler ut och in är fria från Sot. Återstår skulle väll vara att kolla ringarna, ventilerna, provtrycka spridaren eller så är vi tillbaka till ruta noll.... den drar luft någonstans ifrån (Var det nu skulle vara!??)
  6. En liten update nu då, Var nere i båten idag och skruva loss Termostathuset, Det såg ju ej bra ut..... Om det ser ut så där så kan man ju fråga sig hur det ser ut i avgasröret, ventiler, toppen på kolv osv osv.... Bestämde mig för att ta toppen och riktigt smidigt gick det, då fick jag även loss slangen från limpan på ett bättre vis. Vet att under moppetiden så var en igenbegad krök / avgasrör oftast det man hade problem med. Har nu spolat rent, tvättat och skrapat och skall montera åter imorgon med ny Topppackning (som jag gör själv) av den gamla! Vi får väll hoppas på att detta löser problemen!! Skall däremot testa utan att koppla på slangen på limpan... För den är säkerligen lika igenbegad! Lite bilder från idag http://www.mobilblogg.nu/keppsen
  7. Jo, tanken har slått mig!!! Har problem att få upp båten utan fungerande motor för tillfället, och resulterar säkert i omplastningar då den ser lite högre ut
  8. Får ta och kika lite vidare på avgassystemet / kylsystemet också då, tack. Kommer väll hålla igång till jag rent av ej orkar mer
  9. Ja, men det kan lika gärna ha varit luft, för igång gick den och gick som en klocka, många stop och starter ute på sjön. Innan fisketuren inga problem. Jag kan stirra mig blind på ventilfjädrarna dagligen, dem öppnar och återgår. Men kan ej se sätena så jag vet ej om det sluter tätt. Kannringarna är väll två av fyra på kolven?
  10. Som nu när jag var nere så täta jag de små läckor jag hittade, luftade om och börja ge det startförsök, Efter ett tag så märker man att det tänder där inne, Som om den går på halv tomgång, den får lite liv, Hjälper till så in i helvete med startveven men händer ej mycket ändå. Startgas i insuget tänder till för 1-2 sekunder för att sen återgå till malandet från startmotorn. Är ej så förtjust i startgas dock, slår som fan. men varvar har den ej gjort på nån vecka så då är väll alt slö..
  11. Svar på 1: Ja, motorn suger in luft via insuget. Hurvida den är tät vet jag ej. När jag tar bort dekompresionskåpan och drar runt så öppnar dem och stänger. Om den nu verkligen stänger!? Svar på 2: Utloppsventil tät vet jag ej.. vipparmarna trycker ner båda och båda återgår. Stötstänger antar jag är dem som får vipparmarna att röra på sig som i sin tur öppnar ventilerna!? Vet ej riktigt om dem är krokiga men det kan väll kollas upp till nästa gång. Om jag följer vattnets väg in så går det in i en termostat? som sedan leds runt motorn till ? därifrån går det en slang till avgasröret, Den lossade jag, och ryker bra från både slang och avgasröret.
  12. Nej, Endast kopplingen till tryckröret blev demonterat, där fjädern sitter. För att se hur pumpen betede sig!
  13. precis, sitter bultat i motorn så på ett vis blir det likadant för mig, från tank till filter. Detta leder sen dieslen till insprutningspumpen. Vi syftra på samma dock!
  14. Verkar vara värt ett telesamtal... http://www.blocket.se/stockholm/Biltransport_Maskintransport_INOM_SVERIGE_29125168.htm
  15. Nej, har bara ett vanligt finfilter, inget genomskinligt. När jag luftar så luftar jag på filtret, insprutningspumpen samt även läckoljeröret från spridaren. Men vid luftning av det senaste låter jag motorn gå runt med hjälp av startmotorn. Skall försöka spendera lite tid där imorgon och se om jag kan få bukt på det minimala läckaget på pumpen och testa igen. Om packningar till tex insprutningspumpen är kass så bör man väll se läckage också? nu menar jag packning mellan pump och motorblock eller andra sorters packningar vid olika anslutningar som har med bränslesystemet att göra. Skall även försöka trycksätta tanken men är lite osäker på tillvägagångssättet. På tanken har jag förutom påfyllningsrör en liten nippel där det pissar ut diesel vid överfyllning... Någon har sagt att på något vis med hälp av cyckelpump tex pumpa in luft för att pressa dieseln in i systemet och på så vis se minsta lilla läckage antingen med öga eller med hälp utav vatten och såpa?
×
×
  • Skapa nytt...