-
Innehålls Antal
60 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
1 NeutralOm Toby-Blekinge
-
Placering
Löjtnant
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Tack Stefan, det kan absolut hjälpa. Jag ska testa lite varianter till helgen om vårsolen tittar fram
- 6 svar
-
- 1
-
"Marin-fördelare" är inte gratis, framförallt inte om de har ett US Coast Guard approval. Vakuum hör som du säger inte hemma på en båt men tänk om det är så att man skulle få en riktigt nice accelerationförbättring om man anslöt fördelaren på förgasarens vakuumanslutnig? Nu verkar inte min Holley 4150 ha någon sådan anslutning dock. Vet du förresten hur tändkurvan ser ut på din Mallory?
-
Tack för tipset Stefan, Jag är nästan säker på att jag hade en liknande på en annan V8 en AQ 260 för några år sedan. Får jag ingen bra tändkurva på denna nya jag köpt så ska jag överväga att köpa en Mallory, men det blir på Ebay från USA för en tredjedel av Drevdelars pris i så fall.
-
Våren har uppenbarat sig och presenningen har avlägsnats halvvägs på vår Scand 7800 Tropic som skötte sig helt okej förra säsongen förutom att jag upplevde misständning på högre varv lite till och från. Då jag redan 2013 bytt ut tändmodul och tändspole till Ignitors högeffektssystem och fått en riktigt fin rejäl gnista efter att gnistan försvann helt med originalmodulen trodde jag bekymren skulle vara över men misstänker att även vikterna och fjädrarna gett upp i befintlig fördelare då jag har den ibland ryckiga gången på varv från 3000rpm och uppåt. Motorn är även ganska svårstartad. Den nya fördelaren är komplett med brytarlöst system och inbyggd 65K spole men jag biter mig nu i tungan och förstår att jag kanske har förhastat mig. Den är tät och har packningar så jag är inte orolig för att den skulle ställa till med några olyckor i mitt redan väldigt ventilerade motorrum. Denna är ju vakuumstyrd. Sitter det även vikter i den? Funkar en sådan här fördelare på en marinmotor? Den är gjord till en Cheva 350 men försäljaren hade ingen erfarenhet om den funkar på en marinmotor. Kan man koppla vakuumstyrningen till någon vakuumnippel på insuget? Eller kan jag köra den utan att koppla in vakuumstyrningen? Det finns en uttag med en plugg i vid nummer 8 på insuget som bifogad bild visar, vad är tänkt att sitta där? Hur justeras i så fall tändkurvan vid belastning om inte vakuumstyrningen ansluts? En annan grej är att jag får inte rotorn att peka på precis samma ställe som den gör på den gamla fördelaren, spelar det någon roll om jag ansluter tändkablarna i rätt tändföljd eller bör jag justera oljepumpens läge för att få dit fördelaren så att rotorn pekar exakt som på den gamla? Jag vet att här finns många proffs som säkert har lite tips och idéer och jag är varmt tacksam om någon vill dela med sig.
-
God kväll, Nu har jag beställt en reparationssats från Dahls till förgasaren (Holley 4150) Jag köpte även en stroposcopelampa idag och var nere och kollade av tändningen, himla tur det då den stod åt väggarna tokigt. Vid 750rpm låg den på 24graders förskjutning och vid 3000rpm över 40graders förskjutning. Jag vred ner den till 4grader på 750rpm och då landade den på ca 28 grader vid 3000rpm. Nu gick motorn mycket mjukt och fint. Dock var jag inte ute och provkörde då det monsunregnade ute utan testade utan växel i. Kan detta ha varit hela boven i dramat tror ni? Varför har då motorn kunnat gå hyfsat bra ibland och så låg förbrukning på höga varv?
-
God kväll, Idag hade jag fördelarlocket och elektroniken borta för att kolla skicket på fjädrar och vikter men hade svårt att se om allt var okej då jag inte ville lossa fördelaren ute till havs. Fjädrarna såg fina ut och likaså vikterna men jag gav dem en omgång krypsmörjfett. När vi gick hem ikväll gick hon upp i 25knop rätt snabbt (3200rpm, 1,45 liter/NM) men hackade lite grann på vägen dit men i lördags när vi gick ut så orkade hon inte ens gå upp och plana på hela resan ut. Tyvärr hade jag inget stroboscope att testa med idag men ska ordna ett imorgon för att se så att tändkurvan är korrekt, är den det så blr det en renoveringssats till förgasaren. Motorn går ju jämt och fint i låga varv runt 1200rpm men drar mycket soppa, fast det stora problemet är ju vid gaspådrag, det är då hon hackar och jämrar sig.
-
Vi kollade tändningen enligt servicehandboken och bara vid högre vav om jag minns rätt, inte på tomgång. Hur kan man ställa tändningen för olika varvtal? Och skulle problemet jag beskriver kunna vara tändningsrelaterat? Motorn gick ju kanon i början av säsongen. Jag funderar på att köpa en reparationssats till förgasaren, ser du om den tillskottsventilen du nämner med i denna satsen: http://dalhems.com/sv/p/955ac3847daa4a76b8dfef176201435a/repsats-Holley-forgasare
-
Okey, lite uppdatering efter en bit in i säsongen. Jag satte dit nya stift och allt är frid och fröjd men nu sista dagarna märkte jag att min flödesmätare Faria, slutat visa förbrukningen. Det visar sig kommit skräp i sensorn och till min förvåning märker jag också att jag satt sensorn på fel håll men tycker den visat rimliga värden trots det. Efter rengörning sätter jag den på andra hållet samt monterar ett extra filter efter vattenavskiljaren. Nu får jag den att visa förbrukning igen men motorn är väldigt trög och går ojämt innan den kommer upp i varv. Väl uppe i 25 knop dricker hon ca 1,5 liter/nm men i 6 knop runt 2liter/nm. Jag uppfattade redan förra sommaren att hon var törstig i låga varv men då hade jag ingen flödesgivare som bekräftade det utan mer att vi gjorde en lång tripp i 6knop och jag stämde av noga med full tank och fyllde på efter resan. Okej tänker ni, håll 25 knop och låg förbrukning så är problemet ur världen men nej, ibland är låg fart mysigt och ett måste och mina vänners V8or ligger strax på litern i den farten men de drar mer i 25 knop. Vad säger ni? Är det förgasaren? Jag satte dit nytt elektroniskt tändsystem från ignitor med högeffektsspole i höstas och ställde den med stroboskop så jag tvivlar på att det beror på det.
-
Jag har kopplat tillbaka choken igen och tyckte mig märka att det fungerade mycket bättre men nu i helgen när jag var ute hade jag svårt att komma upp i varv när motorn var kall, kände att hon tände inte på alla 8a. 2 av stiften har blivit kolsvarta efter chokespjället satt löst. Nu är samtliga stift bytta och det blir provtur till helgen.
-
Hej på er, Jag märkte i helgen när jag var ute och njöt på böljan att min maskin inte orkade varva upp som jag är van vid. Förra säsongen bytte jag tändsystem till ett Ignitor högeffektssystem med tillhörande spole efter att min motor lagt av tvärt och saknade gnista i slutet av säsongen. Efter bytet gick hon som en raket trots att jag inte bytte stiften. Inför denna säsongen satte jag dit nya stift BR6FS vilket jag är nästan helt säker på att det ska vara, tidigare satt ett helt annat stift med för lågt värmetal. I samma veva kopplade jag även bort automatchoken då en vän rekommenderade detta. Jag lät dock spjället hänga löst i förgasaren utan att fixera det i öppet läge. Min fundering nu är om detta spjäll kan börja fladdra när jag kommer upp i varv och strypa luften till motorn, resultera i dålig effekt och sotiga stift? Något märkligt är att 2 av stiften är nästan helt vita utan sot. Vad tror ni motorkunniga om mitt problem?
-
Tack för alla tips. Det var själva sensorn inne i fördelaren som hade gjort sitt. Pertronix har en ersättare med dubbelt så hög effekt som är anpassad för Volvo Pentas fördelare, bara att lossa de två skruvarna, lyfta upp rotorn och skruva fast den nya, så jäkla smidigt. Den heter Pertronix 1589. Priset då? Hansen Marine har den för drygt 1800kr men kan köpas via nätet från England och USA för runt 600kr. Man bör också byta spole till en 40.000volts med 1,5 Ohms resistans på lågspänningslindningen.
-
Tjena, Jo jag har mätt allt som går att mäta och det enda som återstår är själva sensorn (855910) med den inbygda hallgivaren. Allt detta sitter ju i en klump och ersätter den gamla brytarspets-tekniken som jag förstår det. Men frågan är om det går att köpa en ny sådan sensor med hallgivare som passar i min fördelare 855932? Jag har fått tips om en begagnad, men är den lika gammal som min kanske den ger upp efter ett tag den också? Man borde kunna mäta den på något sätt för att konstatera om den är hel eller inte. Det sitter väl någon halvledareteknik inuti gjutmassan.
-
Tjena på er, Våren gick fort och de enkla projekt jag hade med min nya Scand 7800 Tropic gick fort och hon kom i lagom i början av Juni. Bilder och kommande projekt kommer presenteras under sommaren, för efter en sommar ute har vi såklart hittta några brister som jag vill förbättra ombord. Många ljuva sjömil har det blivit och 41 övernattningar hittills, hoppas på fler men... Min vanliga otur med V8or sådär i slutet av säsongen, 3 motorn på 3 somrar som lägger av, men denna gång hoppas jag det går att lösa enkelt. Vi låg i strax 20knop och efter ca 20 min tvärdör motorn. Jag felsöker en stund och kollar bränsle, spänning osv. Det visar sig att gnistan är borta. Min bror är med och kan bogsera hem mig och idag när vi kollar vidare och mätt upp tändspole så har vi konstaterat att det måste vara känselkroppen i fördelaren som är defekt. Jag har en Volvo Penta AQ271C och där sitter ett elektroniskt brytarlöst system. Är det någon som har en idé om hur det funkar och var jag kan köpa reservdelar? Denna fördelaren med dess delar har utgått och saknar ersättare enligt marineparts europe. http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7743470-30-17617B.aspx Frågan är om jag måste köpa helt nytt system eller om det går att få tag på delar? Tips mottages varmt, vill ju ut på böljan till helgen igen. Jag har testat att ladda ur spolen manuellt och dår får jag gnista. //V8 kommer bli min undergång
-
Tjena på er, Våren gick fort och de enkla projekt jag hade med min nya Scand gick fort och hon kom i lagom i början av Juni. Bilder och kommande projekt kommer presenteras under sommaren, för efter en sommar ute har vi såklart hittta några brister som jag vill förbättra ombord. Många ljuva sjömil har det blivit och 41 övernattningar hittills, hoppas på fler men... Min vanliga otur med V8or sådär i slutet av säsongen, 3 motorn på 3 somrar som lägger av, men denna gång hoppas jag det går att lösa enkelt. Vi låg i strax 20knop och efter ca 20 min tvärdör motorn. Jag felsöker en stund och kollar bränsle, spänning osv. Det visar sig att gnistan är borta. Min bror är med och kan bogsera hem mig och idag när vi kollar vidare och mätt upp tändspole så har vi konstaterat att det måste vara känselkroppen i fördelaren som är defekt. Jag har en Volvo Penta AQ271C och där sitter ett elektroniskt brytarlöst system. Är det någon som har en idé om hur det funkar och var jag kan köpa reservdelar? Denna fördelaren med dess delar har utgått och saknar ersättare enligt marineparts europe. http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7743470-30-17617B.aspx Frågan är om jag måste köpa helt nytt system eller om det går att få tag på delar? Tips mottages varmt, vill ju ut på böljan till helgen igen. Jag har testat att ladda ur spolen manuellt och dår får jag gnista. //V8 kommer bli min undergång
-
Påskhelgen verkar inte bjuda på några sköna båtpysselstunder med stundande kraftigt snöfall, hård vind och kyla. Det börjar närma sig tid för att transportera hem min nya båt från Stockholm till Karlskrona och jag har fått tag på en transportfirma, Tobbes kranbils & Specialtransporter, som lyfter båten, kör hem den till mig 50mil och lyfter av båten på tomten för 8500 plus moms. Jag tycker det låter väldigt billigt. Har ni någon erfarenhet av transporter och kostnader. Är det lämpligt att låta kapellet sitta på under transport eller går det att täcka båten med någon speciell transportpresenning eller krympplast? Jag vill gärna vara rädd om det nya fina ljusa kapellet men ändå inte få in massa damm och skit i båten under transport så tips mottages varmt. En trevlig Påskhelg önskar jag er alla.