Gå till innehåll
lördag 28 december 2024

dingajollen

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    36
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om dingajollen

  • Placering
    Fänrik
  1. Japp! den där glasfiberveken jag undrade över, täntke göra som du säger...kommer bli skitbra.. Glödtråden ser ruggig ut så vill byta den... Hur tjock glasfibermatta tog du?
  2. Hallo! Har en Ardic minimax dieselvärmare som jag håller på att renovera då den stått i 10 år...Men var får jag tag på reparationssats till brännaren? packningar o veke osv...Har mailat nån firma i Stockholm som har dessa saker 3 gånger utav att få svar... Någon annan som säljer dessa saker?
  3. Håller på att byta motor i min båt och det sitter just nu en 25mm propelleraxel. Motorn som suttit i båten tidigare har varit på 20hk och den som nu åker i är på 36hp. Misstänker att jag behöver gå upp till 30mm axel för den nya motorn. Men är osäker och undrar om det finns någon tabell och riktlinjer för vilken dimension man bör ha för olika motorstorlekar. Någon som vet ifall det finns en sådan tabell?
  4. mm...Denna motorn jag har nu, där trodde jag först bara att det var ventilerna som brännt och skulle lämna iväg toppen för reparation, men när vi provtryckte den så kunde ett hål i toppen konstateras...Känns inte lönt att pilla med det då det inte går att laga på ett vettigt sätt eftersom det börjar haverera här och där.. Marknaden är ganska hårfin också..en 20 år gammal Volvo penta 2003 som är renoverad ligger på 45.000 utan backslag och då får jag en ny Vetus med backslag osv för omkring 60.000:- Frågan är...den eviga frågan... Verkar ju va betydligt mer spelrum på monteringspriset om ma väljer att köpa en ny snurra...
  5. Ok .. Jag har ringt två andra marinor som ska komma och kika och ge mig ett pris... Har dock suttit lite ikväll och räknat på det själv..Så 40-45 timmar för att hämta båten, riva ut gammalt, bygga om motorrummet och måla, in me den nya osv .. Tyckte bara att det hördes jäkla våldsamt med en hel veckas arbete för det...Men så är det nog fasen Känns dock som en dålig investering att sätta i en gammal md17d som jag köper för 20.000 i fint skick, sen 25.000 för montering... Har fått pris på en Vetus 3.28m monterad och klar för 85.000:- Det är mycket pengar men då har jag ju också en splitter ny motor som förhoppningsvis ger mig större trygghet än vad den gamla fina md17d skulle ge mig. Hur resonerar ni kring en sån här sak?
  6. Jag fick idag ett pris för att sätta i en ny motor..firman vill ha 30000 kr för montering plus en ny propeller behövs. Tycker det är ruskigt dyrt och är det inte jävligt överdrivet med 45 timmars jobb? Jobbet e dyrare änmotorn...skumt?
  7. Mmm .. Har läst på lite om aquadrive men det verkar bli ett högt pris tillslut för en sån typ av koppling.. Märker du stor skillnad på din gamla centaflex koppling och din nuvarande aquadrive?
  8. Okii...att backslaget är vinklat sätter problem i tankegången...men jag har ju en hel höst och en vinter på mig...detta går nog jäkligt bra.. Förresten, den aquadrive kopplingen, vad kostar den och vem säljer?
  9. Trevligt! Axeln jag har nu är nästan helt ny och den är 25mm, tror ni det är för litet för en motor på 36hp? Borde jag gå upp en dimension eller går det med 25mm? Ungefär så som du gjort tänkte jag mig att bygga en jigg .. Hur blev resultatet av ditt projekt? Fick du justera mycket trots din jigg? Det jag oroar mig mest över är propelleraxeln..den ska ju va klockrent i linje...den centaflexkopplingen jag kollar på tål bara 2graders missriktning läste jag sent igårkväll i katalogen..Det är inte särskilt mycket... Det som stället till det lite för mig är att den nya motorn har vinklat backslag på 7grader så jag måste verkligen vara nogrann till 100%..Blir ganska stor modifiering av motorrummet liksom..
  10. Mmm ok .. En sån här koppling du pratar om har jag kikat lite smått på, hur mkt fel kan den kompensera då?
  11. Hej! Topplocket i min gamla motor hade spruckit så nu väljer jag att byta motor istället då det verkar olönsamt att renovera den gamla. Är det någon som gjort en egen jigg för att malla in motorn och få den rätt till propelleraxeln osv? Har ringt runt till marinor här i skåne men ingen verkar vilja låna ut en jigg eller så har dom helt enkelt inga. Tanken slog mig igår att bygga en egen jigg för motorn som skall monteras, en md17d. Är det någon som har erfarenheter kring det? Min tanke var att bygga med hjälp av plyfa och tryckt virke samt ett rör för centrering av propelleraxel...Någon som kan dela med sig av ideer?
  12. Ahaa! Det låter ju rätt gött att minska vibrationer oh motorljud
  13. Ok det var lite det jag misstänkte att jag inte kommer få nån högre toppfart... Men finns det någon ide att välja 4 cylinder istället för 3? var skulle skillnaden i komfort vara?
  14. Fyller på lite med mer text då jag skre från en obekväm surfplatta sist. Jag kollar som sagt möjligheten för ett motorbyte då en renovering av min nuvarande snurra känns olönsam. Som sagt, en DV 20 sitter det just nu i båten och min tanke och frågan är ifall det är möjligt att ge båten 4-5 knop extra och isåfall med vilket motorval? Detta är ju en Deplacement båt på cirka 3 ton. Toppfarten med den 20hk motor som idag stter i den ger cirka 6,6 knop som topp. Det är en tvåcylindrig motor som nästan är 40 år gammal. En modern 4 cylindrig vetus på omkring 40 hp, skulle en sådan ge mig toppfarten jag vill ha? Det kanske inte ens är möjligt med denna båt? Jag är förälskad i båtens utrymme och konstruktion så ett båtbyte är inte aktuellt, För och nackdelar med olika motorer? Ska det va en 4-cylindrig eller 3 cylindrig? vad är skillnaden i komfort? En starkare motor än den jag har nu i manöversyfte hade ju inte varit fel.
  15. Min maskin har rasat och en renovering verkar inte aktuellt. Därför kikar jag på ny motor. Jag vill gärna få upp marschfarten några knop samt ge båten en behagligare gång.. nu är där en bukh dv20 i båten. Vad hade man satt i en sånhär båt idagsläget? Båten väger 3 ton och med 20 hp gör den 6 knop...
×
×
  • Skapa nytt...