Gå till innehåll
måndag 18 november 2024

Modopopcorn

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    7
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Modopopcorn

  • Placering
    Kadett
  1. Hej Gelis och tack för att du tar dig tid och hjälpa mig. Har fått tag på samma diagram (det övre är mest korrekt) under natten och har funderat lite. Det som gör mig förvirrad är att jag saknar flera komponenter som finns i diagrammet då motorn ursprungligen inte kom med elstart. Ska åka och köpa ett tändningslås nu som ska ersätta vippströmbrytaren och som jag förstått det ska kopplingsschemat bli som i de bifogade bilderna då. Är mitt schema korrekt tro?
  2. Hej hej! Mekar med en riktig klenod, Mercury thunderbolt 500 -1970 som jag köpte häromdagen. Just denna har eftermonterad startmotor och så klart var hela kablage på sidan av då jag hämtade motorn för några dagar sedan. Finns det någon vänlig själ som kan guida mig i hur jag ska koppla ihop kablaget så jag slipper "tjuvkoppla" när jag väl är ute på sjön. Som ni kan se på bilderna så är det två solenoider, en på motorn och en fristående som egentligen är till en winch. Frågade förra ägaren då jag köpte båtmotorn men fick inget riktigt svar om hur det satt ihop då han hade glömt. På den som sitter på motorn så sitter det en grövre svart kabel på den terminal som är längst till höger, den är dock inte kopplat till något i andra ändan. på den tredje terminalen från vänster så sitter det en jordfläta, sedan är inget mer inkopplat på denna. Antar att de två långa röda och svarta kablarna ska gå till batteripolerna, är dock osäker på var jag ska koppla den andra jordkabeln samt den gulsvarta. All hjälp att reda ut detta mottages tacksamt.
  3. Har en Höga Rodd 460 sport som idag har en propusle snurra, med propulsen idag gör båten ca 30 knop. Jag har köpt en Turning Point 13 1/4" x 19" propeller som är original till motorn (Yamaha 60 hk -87), men då det är här med propellrar kan vara lite lurigt så kan det ju bli så att jag kanske behöver en 17" istället för 19". Jag har fått ok av butiken så länge jag inte skadar propellern när jag tar ut huben, men vad är bästa sättet att ta ut en hub utan att riskera att skada propellern? En hyla i en hydraulisk press? Knacka med gummiklubba? Ska jag fetta in hubben innan provkörning för att lättare kunna demontera och om jag är nöjd bara rengöra och montera tillbaka? Tips mottages varmt!
  4. Jag har en Evinrude 9,5 hk som jag tog över för att fixa i ordning bara för att. Problemet är att godset i växelhuset skadades när impellerhuset skulle demonteras och det går nu inte längre att montera ihop allt. Vet någon om det finns någon skrot eller liknande som man kan vända sig till för att få tag på ett växelhus? Har sökt igenom google och mailat alla på blocket som säljer reservdelar men jag har egentligen inte hittat något som passar in. Motorn i fråga. Evinrude 9,5 hk 1968 kortrigg.
  5. Flottören gick även lite trögt, så jag lättade väldigt försiktigt på mässingsarmen som håller i stiftet, nu går den lätt och utan motstånd samt att jag ska testa en ny packning ikväll, därefter blir det provstart! =)
  6. Jag har tagit isär förgasaren och insuget och insugspackningen ser allt annat än bra ut, i det nedre vänstra hörnet är den skadad och det ligger bränsle/olja i hålen nedanför insuget på motorsidan. Jag har tagit isär förgasaren så långt jag kan men har fasnat då jag inte riktigt kan klura ut hur jag ska göra för att ta bort flottören, den är nu ivägen för mig så jag inte kan rengöra munstycket under den.
  7. Hej alla! Har en Evinrude 4 Hk 2-taktare som inte riktigt vill fungera. Det är en 4 HK Evinrude 2-taktare från mitten av 80-talet. Problemet är enligt följande, när motorn är kall fungerar den hyfsat, man puttrar iväg helt ok och den är mycket lättstartad. Dock när den börjar bli varm måste jag sitta och pimpla på choken av och till konstant för att motorn ska orka hålla sig igång. Jag har rengjort förgasaren, blåst rent munstycken och stiften ser bra ut. Jag har justerat på alla olika sätt utan att det blir någon som helst skillnad. Brorsans svärfar mekar ibland med båtmotorer och han tror att det kan vara problem med att packningen till vevhuset läker. Efter att ha läst runt på diverse forum så känns det som ett troligt problem men jag skulle ändå vilja ha lite mer tips och trix på saker som kan vara värda att kolla upp så jag inte river motorn i onödan. Det skulle också vara trevligt om någon skulle kunna vara snäll att peka ut exakt vilken packning det är jag ska kolla på om den läker om jag väl river isär den. Sprängskiss Tacksam för all hjälp jag får!
×
×
  • Skapa nytt...