-
Innehålls Antal
36 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Westbas29
-
Placering
Fänrik
-
Hej Göran. Jag tycker du skall välja alt 2 på grund av att när du ligger på så låga varv normalt sett som du gör så får inte turbon jobba som den vill!På den du har drar den igång på allvar vid 2500varv och om du ligger och kör 2000 tusen kommer den så småningom sota igen påföljd att den slits ut. Jag skulle tro man halverar livslängden på att köra under anvisningen på just den turbon man har. Jag menar nu inte att det är fel att köra på lugna goa Varvtal själv ligger jag också mellan 2500-2900 har en tamd4p man sparar ju motorn men man får leva med byta eller renovera turbon ibland. Lycka till med din nya turbo skall bli kul om du väljer alt 2 och se skillnaden.
-
Motor tillverkarna skriver ofta att man skall använda deras produkter och inte blanda och använda något annat märke. Volvos glykol är liksom nästan illgrön/självlysande grön i färgen. Biltemas är väl blå tror jag. Du behöver inte vara orolig om du drygar upp den med ett annat märke på glykol än det som är i motorn idag. Med vänlig hälsning, Westbas
-
Hej på er alla glada penta ägare.. Jag skruvar rätt mycket med penta framför allt installerar motorer i båtar. Men till saken motorer som har stått still länge alltså flera år med gammal motorolja så blir oljan i sumpen nästan tjära i konsistensen och glad i vågen byter man oljan om man har köpt en gammel kamin och tror allt är frid och fröjd... Men..det ligger tjär liknade olja kvar i sumpen som lossnar så småningom i gelé artade klumpar och sugs in i olje pumpen och vipps så är kolv kylningen tät det sitter små munstycken som sprutar olja inne i kolven med motorns motorolja. Är dom eller bara en av dom täta får man denna effekten också att motorn går varm. Om man nu har gått igenom allt vad kylvatten heter och inte funnit några fel ja så får man gå på djupet rejält. Ut med motorn av med svängjulskåpan ställa motorn på svängjulet av med sumpen koppla ur oljepumpen koppla på en luftkompressor och trycka systemet med luft och se så det kommer luft i alla olje kanaler och munstycke under kolvarna. Även med motorer som varit i bruk får mycket sörja i sumpen efter 20 år. Tapper man inte av oljan i sumpen får man aldrig upp slagg produkterna med en vanlig oljebytarpump men tyvärr i båtar är det nästan omöjligt att tömma oljan på detta vis. Ja detta va en idé från mig Med vänlig hälsning, Westbas
-
Nej jag har aldrig behövt någon extra c-pump om man inte har ett fartyg med stora system med radiatorer mm. Men med enkla installationer med en cupévärmare o vvb i systemet är det inga problem med motorns egna. Med vänlig hälsning, Westbas
-
Nej jag har aldrig behövt någon extra c-pump om man inte har ett fartyg med stora system med radiatorer mm. Men med enkla installationer med en cupévärmare o vvb i systemet är det inga problem med motorns egna. Med vänlig hälsning, Westbas
-
Hej alla glada båtägare...Jag har alltid i mina båtar på vintern eftersom jag bor på en ö använder jag båt dagligen i stort sätt. Nu köpte jag en Westbas29 för tre år sedan och inte hunnit göra detta på min nya båt... MEN som jag skulle komma till!!Jag brukar försöka att få tag i en oljekyl Helst från en 30 eller 40 motor eller vilken rör värmeväxlare som helst men den behöver inte vara så stor. Så leder jag vidare vattnet från gångvärmen in värmeväxlaren genom rören och låter saltvattnet gå på utsidan av rören i växlaren . Första prototypen ledde jag havsvattnet genom rören men då stoppade det innan med issörjan så jag skiftade på vattnet då blev det större flöde på havsvattnet i växlaren. Jag kopplar en baypas innan växlaren så man slipper värma kylvattnet när man inte behöver och tappa effekt på kupévärman. Detta kanske kan vara något det har funkat för mig, nu kör ju inte jag i 7 knop i isen,men kör man lugnt och fint så hinner iskristallerna smälta. Ps motor får ju givet vis komma upp i värme också innan man skall ut och leka isbrytare. Med vänlig hälsning, Westbas29
-
Dessutom är det mycket mer jobbigare när man läggertill många akterhyttsbåtar är rätt bökiga att komma åt akteren på när man skall förtöja.....Njaa det är inte min grej. dessutom om man är lite till åren och man skall förtöja i någon hamn eller vad som helst! Så är det inte lätt med akter hytt. Ja jag vet ni med akter hytt kommer bomba mig med mot svar på detta inlägg... Men som jag säger tidigare det är en smaksak. Detta är vad jag tycker..
-
Hej! Själv föredrar jag Ht före akterbåtar framförallt med passagerare som vill sitta ute och njuta dom blir mer väderskyddade. Det blir mer som att åka en öppen eka det blåser om öronen man hör inte vad andra säger det skvätter mm . Jag har två bekanta som har Minor dom älskar sina akterhytt båtar så det är nog en smaksak själv fiskar jag mycket så för min del går akterhytten bort.Med vänlig hälsning, Westbas
-
Vad pratar du om???? Jag pratar om skyddstransformator 230 till 230 du pratar om vad USA har Hmmmmmm
-
För låt mig jag citerade fel jag menade bhemac.
-
Vad pratar du om???? Jag pratar om skyddstransformator 230 till 230 du pratar om vad USA har Hmmmmmm
-
Här kommer två till om jag inte har missat dom Stigfjord.Broson
-
Hej Dogglas jag tror att dom flesta snurrorna åtminstone dom små har en bromsskruv någonstans på handtaget som man kan ställa in hur trög gasen skall vara. Ungarnas gummibåt har Honda 2,3 luftkyld motor den har som en vingmutter i plast man drar åt. Lycka till med den blivande motorn.
-
Själv bor jag på en ö och den appen är väldigt populär för vi ser när polisbåten lägger till på ön, helt plötsligt åker varenda gubbe runt med hjälm på huvudet med sina flakmopeder, Eller om dom har druckit en öl för mycket på ljugabänken!! Då får man gå hem :-)