Gå till innehåll
tisdag 03 december 2024

Bohemia

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    5
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Bohemia

  • Placering
    Kadett
  1. Så här blev det. Reparerande varv hade ingen aning om varför motorn stannade eller varför den drog luft i massor. Jag är själv ingen tekniker men har tur att finnas vid Nykvarns varv där det finns duktiga killar. De kunde ganska snabbt se att en dieselmotor med två tankar, mekaniska pumpar och dubbla returer inte kan hantera en sugande elpump, som reparerande varv satte in, och som inte beställdes. En sugande pump som har koppling till returen suger ju luft i massor. Hade varvet rensat tankarna från alger och annat skräp, och inte gjort mer än som behövdes, hade min kostnad blivit mindre och säsongen längre. Nu stängdes returen och motorn går dom en klocka i en fin båt.
  2. Är det någon som har en uppdaterad bild av luftskruvar/nipplar på en yanmar 4 cylinder dieselturbo. Det dras tjuvluft och det verkar finnas fler ställen än grovfilter, finfilter och spridare att lufta.
  3. Bohemia

    Varvsgaranti

    När motorn strejkade hamnade vi med hjälp på varv som kunde felsöka och ordna till det som behövdes. Man bytte bränslefilter, satte det på rätt ställe ( före pumpen och inte efter) och installerade en elpump för bränslet. Gott och väl. Jag tar båten och beger mig mot hemmahamn. Längs resan på tre timmar går motorn ner i varv några gånger, från ca 3000 till 700, vilket oroade en del. När jag är 50 meter från bryggan dör motorn och jag guppar som en kork. Det var tomt på bryggan och ingen direkt trafik så ingen fanns att vinka till. Nåväl, efter att ha kikat över maskineriet en halvtimme, försökt starta några gånger, svurit ett tusental gånger så startade dieseln lite försiktigt och jag kunde stillsamt lägga till. Det känns ju lite osäkert med den driftsäkerheten så ett större arbete får nog göras innan det blir nån mer färd. Jag är inte van att anlita varv och har ingen uppfattning om vilka krav man kan ställa som kund. Borde jag bli lite irriterad och kontakta varvet för att påpeka att servicearbetet var mindre bra? Eller är det så att de friskriver sig från ansvar när man kastar loss? Vad är era synpunkter?
  4. Efter en dryg vecka kom domen. Några timmars arbete och lite material, bland annat en ny elpump, gör attbdetblandar på dryga 5000. Rena kapet tycker jag nog. Speciellt som ledningar och tankar är rengjorda. Vi ska försöka hämta båten redan till helgen för visst har vi kvar några sköna dagar innan säsongen är slut?
  5. Sådärja. Säsongsavslut med sjöräddningen, vilka hjältar i Räfsnäs, eskort från Arholma när Yanmaren 4JH2DT slutade funka. Tidigare har vi haft lite luft i systemet men den här gången var det nog spridarpumpen som packat ihop. Nån som har kostnadsbild på det? Lite besviken på säljaren, ett varv, som borde varit insatta i läget. Ska inte nämna nammet här. Men som sagt SSRS ska premieras. Rasmus med crew, hatten av!
×
×
  • Skapa nytt...