Gå till innehåll
torsdag 21 november 2024

Colombo

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    19
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Colombo

  • Placering
    Kadett
  1. Jag vet inte om det förra svaret gick fram men för att vara på den säkra sidan så tar jag det igen: Ett STORT tack för hjälpen. Nu har jag i alla fall grundinställningarna. Jag testar. Med vänlig hälsning /Colombo
  2. Okey. Ett STORT tack för hjälpen. Jag testar.
  3. Hej. Jag köpte en liten Evinrude Mate 2 från 70-talet och har problem med att starta den. Framtill på motorn finns det 2 st rattar (munstycken) som ska ställas in med typ bränsle mängd t.ex. Frågan är nu om någon av Er har en sådan gammal Evenrude Mate 2 som vet hur munstyckena skall ställas in (hur många varv) Vore tacksam för svar på det.
  4. Tack för tipsen! Skall kolla när egentligen Mercury kom med slangen på en så gammal motor jag har. Kanske är det av senare årsmodell.
  5. Nej det finns tyvärr ingen slang alls där.
  6. Ni får ursäkta denna sena timme. Det skall vara Tryckloggsgivare och inte tryggloggsgivare.
  7. Har en 76 Mercury 50 hk. Jag undrar om någon i vårt avlånga land vet vad tryggloggsgivaren sitter på den motorn (slang) Vet inte om det fanns orginal från Mercury eller om det var bara extra tillbehör. Någon som vet ?
  8. Jag är helt klar med att dessa 5 bultar håller växelhuset men problemet är att jag får ner växelhuset c:a 1 cm bara. Därav funderade jag på om det var något med typ växelreglage som också gick ner i växelhuset och låste växelhuset så att jag ej får ner det mer än c:a 1 cm.
  9. Är det någon som känner till lite om Mercury 50 hk årsmodell 1979. Det är så här att jag skall byta impeller på en sådan motor. Enligt lokal båtverkstad skall jag lossa 5 st bultar och därefter kunna komma åt impellern. Är det också något med växelreglaget jag också skall lossa på en sådan Mercury för att komma åt växelreglaget. Enligt den lokala marinverkstaden skall det ej behövas. Hoppas någon av Er vet hur det skall gå till.
  10. Det är som det är skrivit tidigare. Vad har Du för båt ? Men hur som helst har jag funnit min kapellmakare till min båt efter flera månaders jagande på internet. Absolut billigaste och verkligen ett toppjobb gjort på min båt hittar Du nästan granngårds. Firman heter EJCO-Produkter och finns i Östervåla och ägaren heter Anders och han vill gärna att Du har din båt på trailer för att frakta den till Östervåla så fixar han till det. Hamnkapellet han gjorde till min Finnsport hittar Du på min sida. Lycka till! Colombo
  11. Problemet med stävögla är nu löst. Hur jag gjorde utan inverkan på båten var så här. Gjorde en ögla av 10 mm stålstång som jag själv värmde godset på till den blivande stävöglan och lyckades få en form på den så att jag kunde träda in öglan framifrån i de befintliga hålen som fanns och sedan vrida öglan så att jag fick ut den i det andra hålet på platsen för stävöglan. efter det så satte jag på en ganska grov bricka och muttrar så nu sitter den lika hårt som om jag hade skruvat muttrarna innifrån som sig egentligen bör. Problemet med detta är ju att muttrarna sitter nu lätt tillgängliga utifrån men det löste jag genom att lägga på en svets på muttrarna så det går inte att få bort öglan för ev klåfingriga tjuvar och det var väl kanske inte därför jag ville ha öglan utan mera för att kunna dra upp den på min trailer.
  12. Hej igen Fred. Jag skall åka ut till garaget i julhelgen och ta några kort på hur den ser ut under så får Du ett bättre perspektiv på det hela. Jo då den är vad folk säger i toppskick och därför vill jag få den så nära orginalet som möjligt även det vi ha pratat om med stävögla och dyl. Båten är en 1979 årsmodell och jag har en 50 hk Mercury på den även den från 1978 Mvh Roine
  13. Hej igen Faderullan-Flintstone och Toaen och väldigt mycket tack för alla tips jag har fått av Er. Nu har jag någonting att ta tag i och ev få tid över till att lära mig psalmen kanske två verser om jag gör på det enklaste sättet med en öppningsbar lucka. Skall försöka få in någon spegel för att se vad som finns där bakom kanske frigolit eller kanske ingenting om jag har tur.
  14. Ok Faderullan. Då vet jag vad jag har att vänta mig. Funderar på att kolla upp om det finns lite större vattentäta inspektionsluckor så går det lite fortare att få ut ev flytmatriel och då får jag bättre tid på mig för att lära mig psalmen Närmare Gud Till Dig utantill. Men i alla fall ett stort tack till dig Faderullan för tipset
  15. Hej igen Faderullan. Jag menar inte att ta hål i flyttanken utan i skottet till flyttanken d.v.s vad jag tror väggen innifrån mot flyttanken. Vad tror Du? ligger flyttanken högt upp i fören så att jag kan komma in med långa vertyg under själva flyttanken och varför jag funderar i dessa banor är p.g.a att stoppar jag i en mejsel eller dyl i hålen till stävöglan i fören så kan jag lyfta flyttanken något uppåt så därav min fundering om jag kommer under flyttanken även bakifrån när jag gör min inspektionslucka i skottet.
×
×
  • Skapa nytt...