Gå till innehåll
söndag 22 december 2024

Nilssonpdavid

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    3
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Nilssonpdavid

  • Placering
    Landkrabba
  1. Hej alla! jag har beslutat mig för att låta saken bero. Det får bli varvsägarens jobb att få sin rättmätiga betalning från den nuvarande (båt-)ägaren. Det är möjligt att varvsägaren försöker pressa mig att betala eller ordna en namnteckning av den nye ägaren -han får gå den formella vägen i så fall. Speciellt nu efter att jag talat med en jurist som säger att kontraktet som finns här på MG är korrekt. D.v.s. utformningen har inget formkrav på köpeavtal av lös egendom (till skillnad mot fast egendom, dvs fastigheter). Jag hade ju uppenbarligen undvikit en hel del huvudbry om MG hade utformat sitt köpeavtal innehållandes en rad där även köparen anger en signatur. Svagheten i detta ärende, för min del, hade varit om jag inte varit överrens med varvsägaren att ett ägarbyte skulle ske -innan jag gjorde min försäljning. Men då tyckte han inte att det var några hinder och att han mottagit betalning från nye ägaren för den temporära förvaringsplatsen. Tack för allas kommentarer i ärendet!!! Jag ska uppdatera er när jag vet att en lösning för varvet/nye ägaren kommit i stånd. Eller om jag nu alls får någon mer information, kravbrev eller hot via telefon... Tack ytterligare en gång /David
  2. Hej! Lotskuttern är 11 meter(båt) Jag gissar att den nye ägaren trodde han skulle kunna göra en peng på annan mans ekonomiska tvång att sälja sin kutter. Köparen svarar inte i telefon. Jag antar att även varvet försökt kontakta den nye ägaren med samma resultat som jag (jag skriver i jag form för att denna tvist gäller en god vän till mig som jag gärna villl hjälpa). Statusen är, så som jag ser på detta: -Nya ägaren vill nog inte ta ansvar för sitt köp. -Varvsägaren vill, med all rätt, bli av med något som upptar hans mark. Han har gjort slagning på den nye ägaren och ser att det blir lättare att få ut pengar från mig. Jag, samt en vän(han som skriver detta inlägg) var ner till varvet och erbjöd att hjälpa varvsägaren. Detta mottogs med kalla handen då kontraktet inte har den nye ägarens namnteckning. Fortsatt hot om att detta är mitt fartyg och mitt problem. Vännen som skötte det mesta av konversationen tillkännagav att jag inte avser att varken äga båten eller ha ansvar för varvets fortsatta jakt på ett tydligt ägarskap och för kostnad för eventuell handräckning och vad mer som kommer ut i slutändan av detta. -Jag anser att jag avsade mig båtägandet i och med att jag erhållit full betalning, meddelat varvet att jag inte hade råd att ha kvar båten och gav dem namn och adress till nye ägaren vid tiden för försäljningen utan att varvet hade något att invända vid den tidpunkten. Min försäkring sade jag upp en vecka efter försäljningen. Ett köpekontrakt upprättades i två exemplar för säljare respektive köpare. Vad tycker ni om utformningen av KÖPEKONTRATKET att det saknas plats för köparens underskrift. Är det något som behövs, eller inte? Jag har ingen aning! I mitt fall hade det löst min huvudvärk utan tvivel. Jag kommer att: 1) vara formell 2) bestrida alla krav 3) dokumentera(t) all befintlig och kommande information samt spela in samtal(för att själv komma ihåg vad som sägs och så påverkar det mig att hålla en vänlig ton) Tack för engagemang och bra synpunkter!
  3. Hej alla insatta! Sålde en lotskutter våren 2012. Använde kontraktet här på Maringuiden: http://www.maringuiden.se/files/marinborsen/kopkontrakt_mg.pdf Pengar fick jag från nye ägaren! Dessa syns på mitt konto(utdrag). Nye ägare betalade två eller tre månader av varvsplatskostnaden, där båten stod/står uppställd efter att ett försäkringsbolag tittat och ersatt skador från en storm tidigare. En temporär varvsplats á 1000:-/månad. Jag ringde försäkringsbolaget och varken de(eller jag för den delen) har något skrivet kontrakt med båtvarvet angående tid eller betalningsåtagande. Men varvet godtog den nye ägarens pengar -jag vet inte hur denne betalt in dessa två/tre månadshyror(men varvsägaren har beraättat att de kommit in). Nu borde båte vara såld -tycker jag.... I veckan(!) fick jag ett kravbrev ställt till mig(!) att båten ska 1)lämna varvsområdet. 2)skadeståndsanspråk (det står inte på vad eller hur mycket) Om inte punkterna ovan uppfylls hotas det med att varvsägare lämnar in ansökan om särskild handräckning till Kronofogdemyndigheten. Sist, till min fråga i forumet: För mig som säljare fanns det inte någon dedikerat plats i Maringuidens kontrakt där köparen ska skriva under! Behövs inte köparens underskrift? Det i kontraktet som gäller köparen är inskrivet av den nye ägaren -men som sagt ingen underskrift. Även andra matnyttiga kommentarer mottages välvilligt. Kan tillägga att jag var till varvsägaren för att visa upp dessa dokument av ren välvilja. Men personen ifråga krävde att jag ordnar köparens underskrift för att han ska se den andra personen som ägare (nu sex månader senare samt efter varvet godtagit betalning för båtplats av den i mina ögon sett nye ägaren). Jag fick även en antydan om att varvets ägare ansåg att dessa månadshyror likväl kunde vara betalda av mig(!) i en slags bulvanaffär. Phew! Tack på förhand allt som kan göra att jag sover bättre utan detta bekymmer! Oftast är det ju en köpare som får något slags bekymmer, men tydligen kan det omvända ske inser jag.
×
×
  • Skapa nytt...