-
Innehålls Antal
46 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm KaptenAbsolut
-
Placering
Fänrik
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Hej, Jag tänker byta bälgen till växelvajern i mitt Bravo III drev 2007 års modell. Drivknutsbälg och stödlager blev bytt för ett par år sedan men tyvärr blev inte denna bälg bytt samtidigt trots att den tillsammans med slangklämmor följde med i satsen som jag köpt på drev.se. Kan man byta denna bälg utan att demontera bälghuset från gimbalringen? Jag kan tänka mig att det blir trångt att komma åt utan att demontera bälghuset men det skulle bli betydligt mindre jobb om man kan slippa ta bort trimsändare och hing pin bultar. Kan man återanvända den gamla växelvajern? Det följde inte med någon ny i satsen som jag köpte för några år sedan. Drev.se rekommenderade att använda lim vid byte av bälgar. Varvet som bytte drivknutsbälgen åt mig använde inte lim till den nya bälgen och den håller tätt med enbart slangklämma. Är det någon som har erfarenhet av att limma fast bälgar tillsammans med slangklämmor? Jag kan tänka mig att det blir säkrare men är det nödvändigt med både byxhängslen och livrem? // Kapten Absolut
-
Jag använder alltid aluminiumanoder till mitt Bravo III drev. Jag köper dem på Biltema och är mycket nöjd med både pris och funktion. Jag byter varje år eftersom anoderna förbrukas nästan på en säsong. Det finns inga som hels antydningar till angrepp på propeller, axel, kolvar, etc. Båten går i saltvatten (Skånes västkust) men kajplats i åmynning så vattnet där är nog att betrakta som bräckt. // Kapten Absolut
-
Själv tycker jag bäst om att gå och spana in alla tillbehör som finns. Den som har flest prylar vinner ju. I år skall jag köpa nytt ankare och ser man något mässerbjudande kan det vara rätt tillfälle att köpa på mässan. Har hitills använt mig av dragg som är ok när det är vindstilla men klarar inte att hålla kvar båten vid vind. Jag har tänkt att köpa ett Delta ankare. Frågan är om jag klarar mig med ett 6 kg eller behöver gå upp till 10 kg. Båten är 24 fot och väger 2500 kg. //Kapten Absolut
-
Tack för allt engagemang, idéer, teorier, erfarenheter och gissningar om hur man bäst klarar nivåskillnader i vattenståndet. Jag vet ännu inte hur jag i detalj skall realisera min förtöjning men jag har fått god hjälp på vägen till en lösning på mitt problem. Kunskaper och kompetens finns det gott om på det här forumet och det är just det som är så bra med ett forum som detta. God Jul och Gott Nytt År på er alla. //Kapten Absolut
-
Jag har tyvärr inget foto på båten vid bryggan men kanske förklarar denna skiss lite bättre. Jag förstår tanken med att förtöja båten mer mott mitten men då driver den ännu mer kraftigt i sidled och trycker än mer mot grannbåtarna som ligger med fendrars avstånd i mellan. Jag har rep mellan stolpar och brygga parallellt med båten men dessa är inte tillräckligt kraftiga för att ta upp dessa krafter i sidled. //Kapten Absolut
-
Min kajplats har fast brygga mot fören och stolpar mot aktern ca 12 m från bryggan. Min båt är ca 8 m och väger 2,5 ton. Aktern är förtöjd med ca 4 m tampar i kors med gummiryckdämpare. Fören är på var sida i knap förankrad med ca 1,3 m tampar med gummiryckdämpare. Fören ligger då ca 0,5 m från bryggan. Vid kraftig nordvästlig vind kan vattennivån stiga mer än 1 m (Sven höjde nivån 1,7 m) vilket gör att tamparna i fören blir för korta. Jag har funderat på att ha tamparna fästa i tyngder och via block som hänger i bryggan lyfter båten tyngderna om vattennivån stiger. Tyngderna tänkte jag gjuta i betong och de kommer att hänga i vattnet under bryggan. Hur tunga bör tyngderna vara för att hålla båten på plats men lyfta om nivån stiger? De får inte vara tyngre än man kan bära dit dem själv. Hur tjockt bör repet vara och finns det block som klarar detta? Finns det någon som har erfarenhet eller kanske bättre förslag på hur man klarar nivåskillnader på ett bra sätt? //Kapten Absolut
-
Tänk på att slangar som är anslutna till septiktanken är normalt grova och styva och kan därför påverka mätnoggrannheten vid vägning med lastceller. Skitviktigt //Kapten Absolut
-
Ursäkta sent svar. Jag har inte varit uppmärksam på att tråden fortfarande levde. Jag har köpt termometrarna på Zoogiganten i Lomma. //Kapten Absolut
-
Jag halkar in på ett bananskal här. Vad betyder WOT-range? På min motorskylt MerCruiser V8 MCM 5.0L MPI står det MAX. W.O.T. RPM.....4600 - 5000. //Kapten Absolut
-
Helt min uppfattning också! //Kapten Absolut
-
Jag har min båt på trailer, Sea Ray 24 fot, som jag betalar 2700:- (130:- / m2) inomhus på en loge där den står torrt och svalt fram till slutet av april. Det blir säkert flera minusgrader under värsta vintern (bor i Skåne) så glykol och tömning av vttensystem m.m. gäller precis som om den står utomhus. Jag placerar två spannar med Torrbollar för att vara säker på att den håller sig torr och det fungerar mycket bra. Tyckte förr att det var mycket pengar men inser nu att det nog är ganska så billigt ändå jämfört med de priser som nämns här. //Kapten Absolut
-
Hur blev då den slutliga insatllationen av nivåmätare på min septiktank? Jo SKITBRA. Med 5 st LCD-termometrar á 25 kr med en grads upplösning fick jag en billig, enkel och säker nivåmätning. Eftersom tanken är placerad i motorrummet blir alltid luften varmare här vilket gör att kontrasttemperaturen mellan vätskeberörd del och luftfylld del blir minst ett par grader. Jag är SKITNÖJD och tackar alla som engagerat sig i mitt mätproblem. //Kapten Absolut
-
Jag har också laddat ner denna app som verkar bra. Man behöver inte komma ihåg de olika SMS-kommandona Status, Geoon, Vibon, Stby, Track och SOS eftersom det är bara att markera det i appen. Själv har jag en MiniFinder Multi som dessutom har ingång för externa sensorer och utgång till relä för fjärrstyrning. SMS-kommandon till dessa funktioner finns tyvärr inte med i denna app. //Kapten Absolut
-
Ozon består av 3 syremolekyler och heter O3. Oxygen (syrgas) har 2 syreatomer och heter O2. Om ozon har några andra handelsnamn vet jag inte. // Kapten Absolut
-
I ett par andra trådar som heter Dålig lukt och mögel, vad är det rekommenderas ozongenerator som jag själv köpt men inte använt i båten. Kanske en dum fråga men kan man tänka sig att man kan få bort lukt och smak i vattentank om man låter slangen från ozongeneratorn gå ner i tanken och blåsa ut ozon under 30 minuter och kanske längre? Kanske värt att testa och man slipper kemikalier som skall spolas ut. // Kapten Absolut