Gå till innehåll
söndag 10 november 2024

Kimpaa

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    29
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

3 Neutral

Om Kimpaa

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej, Vi har löst det på följande sätt, ett fristående stativ för motorn på badbryggan och båten hävs upp mot motorn vig gång. stativet brukar vi kasta i land eller lägga i gummi båten vid angöring för att frigöra yta på badbryggan.
  2. Hej, Har en likadan setup som dig, det är bara köra en stor polygrip och vicka i olika riktningar, tillslut släpper det efter. Mvh Kim
  3. Hej, Vi hade en LTC med inbyggd dvd men efter en sen kväll med dåligt väder så hörde jag att kompressorn till kylen gick igång och tv'n dog. Jag började felsöka och såg att tv fan brann invändigt! Jag slet ner tv'n i ren panik och drog av alla kablar. Sambon hade nu öppnat dörren och jag sprang upp och kastade ut tv'n som landade i gummibåten 3m ut från båten hehe. Värt att tänka på.. Båten full med svart rök och en vettskrämd sambo..
  4. Hej, Jag hade samma problem men dock värre gånget, helt öppet i uk på porten (läckte ut avgaser) VP har tagit fram en hylsa man fräser in i toppen, verktyget gjordes så man kunde göra det i båten utan demontering av topp. Dock demonterade jag toppen ändå och sanktanna här på MG är auk VP mek och svarvade in hylsan åt mig. Det blev kanon bra. Startade en tråd här på MG när det begav sig. Med vänlig hälsning, Kim
  5. Hej, Jag köpte ny båt i år som har dubbla motorer, bog+häck propp. Jag är van vid att jobba med 1 motor enbart på en hög 28 fot+ båt och det har funkat kanon i 90% av alla lägen, de sista 10% av gångerna hade det suttit fint med lite extra hjälp. Kommer säkert tappa känslan helt i början innan jag lär mig nyttja dessa ny tillbehör men sido förflyttningarna ut från macken lär ju bli en enkel match.
  6. Hej, Jag monterade en förra året från swimplatform.com och jag blev hel nöjd, det blev som en helt annan båt. Den ska dock säljas nu men det blev en minnesvärd säsong, se bilder, ursäkta vridningen men paddan vill inte vrida rätt bilderna Mvh Kim
  7. Hejsan, Jag har försökt letat info om dessa båtar men det är väldigt lite fakta ute på nätet. Nån som vet nått om dom? x Vart dom gjordes x Hur många ex x Erfarenheter, bra/dåligt. m.m Mvh Kim
  8. Ja precis, jag hade glömt dragit ur den under vintern men som tur var var säkringen avslagen invändigt, och inte hoppat igång torr när jag underhållsladdat. Ibland ska man ha tur också =) Mvh Kim
  9. Jag säger som min Löjtnant sa: Anfall motståndaren där dom minst anar det =) Bästa är nog att köra igenom rikligt i den riktningen du väljer så det inte stannar upp i mitten. Lycka till! Mvh Kim
  10. Hejsan, Jag ser att du gjort mycket redan men det står inte nått om att du på nått vis kollat att kylkanaler mm verkligen är frigjorda eller har jag missat detta ? Att det håller tätt är en sak men vattnet ska ju kunna cirkulera som det är tänkt. Mvh Kim
  11. Hejsan, Inför vinter har jag alltid kopplat ur VVB'n och blåst ut färskvattnet efter körning med glykol blandning på sjövattensidan. I år tänkte jag låta VVB'n vara urkopplad då vi aldrig använder den och det är onödig vikt att ha den fylld på babord sida. Jag får i år en förlängd badbrygga om några veckor som ska bultas ovan den befintliga och det kostar lite vikt, så jag snålar in på lite onödig vikt, men det är en annan historia. Nu till frågan: Nu kapade jag bara av slangen som gick till beredaren Till/från blocket och den går nu som en banan mellan nipplarna på ca 40 cm fin båge Till/retur på motorblocket. Slangarna Till/retur på sjövattnet och färskvattnet på beredaren skarvade jag ihop separat med skarvnippel så det bli 2 separata kretsar, ifall jag ångrar mig och vill koppla in mig nästa år. Kan jag lämna det så här eller bör ja plugga hålen i blocket i framtiden? Banan slangen får ju vattnet att cirkulera som vanligt fast nu en kortare sträcka. Är det nått annan man ska tänka på ? Mvh Kim
  12. Ja det var jag som var otydlig, det är steglisten det handlar om. Det är en salig blandning av kulörer, tycker skadan ser ut som på en människa haha. Jag och säljaren skall tillsammans övervaka en sakkunnig slipa upp och åtgärda skadan. Han är lika angelägen om att skadan blir korrekt utförd som jag, det känns bra. När båda är nöjda med reparationen = Affär Tack för all feedback! Trevlig påsk med er! Case closed
  13. Vill börja med och tacka för all respons, tack, verkligen! @Lintott: Säljare hade ingen förklaring alls!, precis som du säger vid justering av stöttan så är det ju otroligt att missa. Hade jag vetat om skadan och jag skulle göra en "fuling" hade man ju slipat ner och plastat ihop och lite bottenfärg över iallafall? Jag hade förbrukat min lunchrast och jobbet kallade så jag var tvungen att sticka tillbaka, jag upptäckte skadan på det "sista" bara för att varvet såklart. (besviken). @toaen Jag vet inte riktigt vilket årtal expoxyn gjordes dessvärre, det lutar starkt åt att anlita en besiktningsman. Tack för kontaktpersonen! Förhandlingsläget är ju kanon, dock är denna båten i väldigt bra skick/bestyckad, så jag vill inte släppa båten för lätt utan utredning. @Oldtimer: Okej, ja det låter ju som ett worst case läge ;/ @landgren Ja det stämmer, jag vet inte riktigt vid byggnation om dom plastar skrovet försig och därefter plastar in steglisterna, = borde vara enklare att åtgärda ? Generellt: Jag kan ändå inte förstå hur detta hänt, olika typer av scenarion spelas upp i min skalle. x Gammal skada som lappats och vintertid vattnet frusit och det spräckts upp efter man satt ditt stöttan? x Säljaren försöker sälja medveten om skadan, men varför inte säga nått då det syns, detta medför att allt han sagt tidigare ifrågasätts och tok analyseras, kontra vara ärlig ? x Säljaren har verkligen ingen aning? båten har vält under vintern och båt grannen som slog till stöttan har pallat upp båten igen? haha Jag ska länka denna dialog till han och därefter ringa upp han, återkommer!
  14. ja, konstigt! Enligt säljaren så kom detta som en stor överraskning, han påtalade inte skadan alls. Skadan är dessutom hyffsad blottad, så alla som hade gått ett varv runt båten hade sett den, därav tror jag inte att han försöker spela ovetandes, han har haft båten i 1 år och är en erfaren båtägare. Skumt?! Enligt säljaren är båten epoxi behandlad sedan ett antal år sedan, därav olika färg lagren kanske? Känner ni till någon kunnig som vill följa med och konstatera storleken på skadan, under påskhelgen, skicka ett meddelande! Jag betalar givetvis för er hjälp! Båten ligger på södra sidan av Stockholm.
  15. Hejsan! Jag håller på att köpa en Bayliner 2855. Båten var kanon ända tills jag såg detta och nu är jag lite orolig vad detta kan innebära. Givetvis innebär detta plastjobb, men är problemet så stort att jag skall avstå från köp? Kom gärna med tips! Skadan är på ena "fenan under båten" Mvh Kim
×
×
  • Skapa nytt...