Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025

Moilanen

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    10
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Moilanen

  • Placering
    Kadett
  1. Den luftningen funkade så. Nu går motorn. Tack för tipset!
  2. Tack. Jag ska framföra saken, så provar vi. Som sagt: Tack!
  3. Jag hade en ny yamaha, 30-hästars fyrtaktare i början av 2000-talet och det var en fantastisk motor som aldrig ens misstände under de tre-fyra säsonger jag ägde den. I dag har jag en 40-hästars Mercury som varit min en säsong och också går som en klocka. Men första servicen var snuskigt dyr, eftersom det bland annat skulle göras en strulig ventilinställning. Jag röstar på Japansk motor, eftersom jag inte kört den amerikanske så många timmar ännu.
  4. Kompisen har en dieselmotor, som han bytt bränselfilter på. Han har luftat två filter men vet inte hur han ska gå till väga när han luftar sista biten fram till spridaren. Någon som vet?
  5. Kom över en Uttern 4501 med alldeles ny 40 hästars Mercury 4-taktare i höstas. Men nu vill jag ha en kabin att övernatta i när jag och hundarna åker ut på gösfiske i sommar. Har ni några tips på kabinbåtar där det passar med en 40-hästars utan att det känns för segt. Har tittat på Ryds 435 FC men blivit varnad eftersom de tydligen är väldigt känsliga för hård sjö och traileräventyr, de spricker. Egentligen behöver jag bara en sovplats och helst en dörr att stänga, så att det blir något så när varmt. Öppet akterdäck med plats för fiske är ett plus.
  6. Ska tänka på det där med att ha motorn nedtiltad så fort den kommer upp ur vattnet och på trailern, så att allt vatten rinner ur. Vänder mig nu till tillverkaren och frågar om det sitter termostat i motorn och hur det i så fall funkar. Tack alla för engagemang och snabba svar.
  7. Så tacksamf för era svar, men jag blir förvirrad. En säger att motorn ska stängas av om kylstrålen inte syns, en annan att det inte är någon fara. Har jag uppfattat er båda korrekt? Bör tillägga att jag har båten på trailer och lägger i och tar upp varje gång.
  8. Hej, usch om det är så. Läste just på ett fiskeforum, där en person påstod att det sitter termostat i motorerna och att det kan ta väldigt lång tid innan kylvattnet släpps igenom så här års och belastningen på motorn är låg. Glömde dock att kolla om det rörde sig om en utombordare (det utgick jag bara ifrån när det handlade om trolling).
  9. Hej. Hemma efter en fisketur som startade lite märkligt. Jag har en alldeles ny 40-hästars Mercury, fyrtakt, som jag fiskar flitigt med fram till isläggningen. Har oroat mig för att det ska bli kylvatten kvar i motorn och att det ska frysa vid kallgrader. Kan spränga kylgångarna sägs det. Har därför sett till att motorn fått hänga rakt ned efter upptagning, tills inget vatten droppar från den. Har också kört runt motorn utan säkerhetssnöret på plats i dödmansgreppet, för att pumpa ut allt vatten. Natten till dagens fisketur var det ordentligt med minusgrader och vid start kom inget kylvatten ur motorn. Det tog kanske fem minuter innan strålen hoppade igång. Kan det ha varit ispropp, eller finns det ett termostat som stoppar kylvattenflödet innan motorn är varm? Hur ska man gå till väga för att vara på den säkra sidan så här års? Någon som vet?
×
×
  • Skapa nytt...