Gå till innehåll
fredag 22 november 2024

Torbjorn2000

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    56
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

5 Neutral

Om Torbjorn2000

  • Placering
    Löjtnant

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej! Nej inget som får bort det ordentligt. Dock ser det inte längre ut som på bilden. Efter hårdtvätt (ABNet bl a) och polering är det mindre. Skulle säkert gå att rubba och polera mer, men vill inte förstöra gelcoaten. Ska pröva lite av tipsen här i tråden (ättika, cillit bang), men jag tror inte det är smuts direkt som kan lösas upp, utan mer som missfärgningar.
  2. Tydligt schema! Det enda jag undrar över är solregulatorn på startsidan. Den laddar både startbatteri samt ger till smartpass? Hur bedömer den då vilken spänning batteriet har, eftersom smartpass är del av det. Men det kanske funkar bra. Tempsensorn ser ju rätt placerad ut. Det viktiga är väl att ha den i samma utrymme som batterierna, exakt var kan nog inte spela någon roll. (och när jag sa att man kanske borde fråga ctek och inte bara spekulera syftade jag på mig, det var ingen uppmaning till dig. Men bra att du gör det! Återkom gärna med vad de säger. )
  3. 13.8v för absorption eller om det var float-fasen är ju brukligt. Endast i bulk det ska vara 14.4 (gel).
  4. Ja att smartpass tillsammans med D250SA laddar batterierna effektivare från generatorn verkar ju klart. Men det som är lite oklart, från CTEKs sida, är just vad som händer när man förbrukar samtidigt som man laddar. Förstår laddaren det, eller krämar den på med höga volttal. Speciellt när förbrukningen är större än laddströmmen så den får ta lite från batteriet, vilken laddfas tror den den är i då? Man kanske borde fråga CTEK direkt istället för att spekulera. Hoppas dina nya batterier klarar sig bättre!
  5. Intressant uppsättning! Så landströmmen laddar förbrukarbanken via startbatteriet-> smartpass -> D250SA? Det låter smart, då går ju all laddning via den sistnämnda. Hur är förbrukarna kopplade, från Smartpassen eller direkt från förbrukarbatterierna? Det jag undrar är om Cteken har haft full kontroll på laddning och förbrukning, och då inte borde laddat fel (med för stark spänning). Annars kan jag tänka mig den laddar för mycket när man drar ur mycket direkt ur förbrukarna.
  6. Detta har jag också tänkt på, hur fungerar dessa smarta laddkurvor när det samtidigt förbrukas ur batteriet. Dock tänker jag att om man tar ut förbrukningen ur själva laddningen, t ex en solcellsregulator som har utgång för last, då borde den ju kunna ta med det i beräkningen? Vanliga 230v-laddare ska man i CTEK-uppsättningen (med 250DS + Smartpass) koppla direkt mot batteriet enligt dem, och då har de ju ingen chans att veta hur mycket som förbrukas. Dock kopplas generator och solcell till 250DS + Smartpass, och tar man ut förbrukningen där borde den fixa det.
  7. Kan det vara själva propellerbladen som är lite sneda och behöver hamras till? Det kan bli konstiga vibrationer och därmed oljud då...
  8. Ja den har jag misstänkt, men efter att ha läst manualen noggrant ska den funka bra. Framförallt har den inte utjämning. Det är ett non-name från Kina, men väldokumenterad! Tror det är samma som såldes på Erlandssons under märket Solarmare. http://www.chinasolarregulator.com/user-manual/MPPT-10-MPPT-20.pdf
  9. Nej ingen vinterurladdning. Solcellerna har puttrat på och hållit dem alerta. Och regulatorn har ingen utjämningsfuktion (rekond) som inte funkar med gel.. Det blir nästa drag! Tror inte jag hoppar på Lithium-tåget än...
  10. Ja de är sämre på att ge höga strömmar, så de passar inte för startmotor osv. Men skadar det batteriet eller blir det bara otillräckligt för startmotorn eller ankarspelet? Nej batterierna är fint stuvade under vattenlinjen nära skrovet så det ska vara max 20 grader en bra dag. Jag får nog utgå från dålig kvalitet på batterierna. Men vill se om jag missat något uppenbart innan jag slänger ut 7500 kr på en ny batteribank som försörs efter några år...
  11. Kan ett batteri ta skada av att man (försöker) ta ut mer ström än den kan leverera? När jag kör ankarspelet med motorn igång, så dras ström ur gel-batterierna. Har för mig (osäker) på att ankarspelat ska vara kopplat till startbatteriet, men så kanske det inte är. Eller är det skiljedioden som ändå kopplar ihop batteribankarna på något sätt. Bra tips med Tyskland! Kanske blir en beställning till nästa säsong!
  12. Tack, spänningen när de är uppladdade är det inget fel på. Precis som det ska vara. Men kapaciteten har minskat rejält.
  13. Jag har problem med att min batteribank med GEL-batterier har blivit dålig efter bara 3-4 år. Samma sak hände med banken innan, och jag försöker förstå vad vi har för fel i vår uppsättning och undrar om ni har något tips. (Batterier och hur man sköter dem har debatterats flitigt här och jag har läst igenom det mesta för att försöka förstå orsaken till mitt problem, men trots att jag numer tycker själv jag är batteriexpert har jag inte hittat något svar. ) Uppsättning Förbrukarbank på 3 GEL-batterier à 105 AH styck (3-4 år gammalt, ska hålla 10-15 år) Laddas via: Generatorn via skiljediod (så startbatteriet ska inte slås ihop till samma batteribank under laddning). Generatorn har också en sån gul kabel som känner av spänningen på förbrukarbanken. Spänningen ligger på 14.1 typ i början och sjunkar sen till 13.8-13.9 (kör max 1h åt gången) Solceller - MPTT-regulator som inte har speciellt GEL-inställning, men ska funka för "alla batterityper, inkl GEL". Spänningen ligger på 13.8V typ. Landström - Inställd för GEL, men används adrig mer än någon dag i sträck. Batterierna har ingen dokumentation hur de ska laddas, men GEL brukar vara 14.4v i bulk, sen 13.7-8 i absorpion och float. På vintern är batterierna uppladdade, kvar i båten och småladdas av solcellerna hela tiden, plus landström 1-2 ggr. Batterierna har blivit urladdade 1-2 ggr (inte helt, men så att lamporna flimrar när man kör vattenpumpen). Batterimonitor NASA BM-1 så jag har koll på spänning och hur mycket som laddar och dras ut Saker som kan skada batterier som jag funderat på Djupurladdning: Men GEL-batterier ska vara ganska tåliga mot djupurladdningar, och när det hände laddade vi upp inom några timmar. Överladdning: För mycket volt under för lång tid. Detta har inte hänt, snarare laddar solcellen med för låg spänning oftast Förvaring under vintern när de inte är fulla. Har inte hänt. Problemet Efter en natt ute (med fulladdade batterier) är de "tomma" (30-40% kvar) på morgonen. Då har vi använt max 40-50 AH. Den enda teori jag har är att batterierna är av dålig kvalitet. De är ett no-name-märke som kostade 1500 kr styck för 3-4 år sedan. Ett motsvarande AGM-batteri går på minst 2600 kr nu, och de GEL-batterier som finns är dyrare. Kan det finnas så stora skillnader i batterikvalitet att de håller 4 år istället för 10?
  14. Jag jämförde till slut min gelcoat mot färgproverna i Seaseas katalog och kom fram till att vi hade Jotun 3035, "benvit". Det har väl gulnat till sig en del under åren.
  15. Hej Jag tror att du skall försöka att bleka gelcoten. Det finns en produkt som heter Y10, det är en grön gele som du penslar på låter verka en stund därefter spola med vatten eller en blöt svamp det är allt du behöver göra, temperaturen bör vara 15grader eller uppåt. denna produkt är också alldeles utmärkt till all sorts missfärgning även rost. Gelcoten blir närmast som ny och skonsam mot densamma, kostar drygt en hundring. Produkten finns hos watski.Lycka till! Bengt! Tack för tipset, den ska jag pröva! I helgen prövade jag alkaliskt rengöringsmedel, Jif och även lite rubbing (med trasa) utan resultat.
×
×
  • Skapa nytt...