Gå till innehåll
torsdag 21 november 2024

chris__m

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    55
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om chris__m

  • Placering
    Löjtnant

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. En bekant har en gammal gedigen Sepson 1906 H2 vinsch med elmotor som står på en kärra och tar upp hennes förråd. Den ser väldigt fin ut, och jag gissar den kan vara värd en del för rätt köpare. Den befinner sig i Norge (utanför Oslo) så jag tänkte vi skulle lägga ut den på norska annonssidor med någon typ av budgivning. Men eftersom vi inte vet värdet på den tänkte jag höra om någon här kan vara behjälplig i att ge en uppskattning, så vi inte blir lurade. Så vad tror ni?
  2. Ja, ett ögonblick tänkte jag faktiskt att det kanske var snuset som skulle blandas med epoxy...
  3. Ledsen, men jag är så pass grön att jag inte vet vad "ettan" är. Ni syftar troligtvis inte på Renat brännvin gissar jag.
  4. Men det skadar väl inte att börja med att lacka? sprickan kan väl fyllas senare också?
  5. Sitter lite karantänfast här så biltema är lite komplicerat just nu. Hittade även biltemas "Super Epoxy" i boden (två små burkar som blandas i lika delar, men det är väl mer ett lim än vanlig epoxy? det blir i alla fall vitt när det härdar). Om inget av detta funkar får jag nog lacka först och eventuellt fylla igen med epoxy vid ett senare tillfälle.
  6. Tack Peter! Kollade i boden och hittade en burk polyester. Tror du att det funkar på samma sätt som epoxy?
  7. Har länge haft en liten spricka i fogen i fönsterramen på båten. Nu när jag slipar ner partiet runtom av andra anledningar funderar jag på om denna fog bör tätas samtidigt. Vill inte göra det endast är av kosmetiska grunder (om det nu inte är väldigt enkelt, för då skall jag väl klara det) men om det finns anledning att fylla igen för att förhindra att fukt tränger in i fogen så bör det kanske göra (verkar inte som träet tagit skada av detta över ett flertal år hittils). Men om det skulle göras: Hur gör jag? (är nybörjare!)
  8. Tack för svar. Jag får bara göra om allt igen, och försöka få det någorlunda torrt innan jag plastar igen. Agh. -1 dags arbete. Men väldigt tacksam för svar. Kan polystern blandas med något (vetemjöl var det någon som föreslog tror jag) för att använda som spackel i tomrummet där sanden ligger (om den faller ut)?
  9. Inte luft. var väldigt rinnigt i förhållande till övrig polyester...
  10. Har precis laminerat en liten spricka i kölen på min plastbåt (Crescent Camping 1962) med polyester och glasfibermatta. Jag vet att det är våt sand inne i kölen, men sprickan var extremt liten och när jag slipade bort gelcoaten såg det torrt ut, så jag körde på med lagningen. (Visste av tidgiare erfarenhet att det oavsett inte går att få helt torrt, även om man skulle öppna upp - troligen med mindre att jag skulle tömma hela kölen på sand) Men efter att jag fått på en fyra fem glasfiberlappar såg jag att det började bildas något som såg misstänkt likt vattendroppar, som såg ut att komma genom den blöta polyestern och duken. Fick lite panik av det. Det droppade ju inte innan, även om jag vet att det var fukt där inne. Kan har den ohärdade polystern löst upp den gamla på något sätt så det läcker mer? Eller kan det vara något annat än vatten? Tränger vatten igenom ohärdad polyester så lätt? Är det bara att börja om imorgon?
  11. Frågan just nu är om problemet blir värre av en säsong på sjön i nuvarande skick. Och när problemet väl skall lösas - hur får man kölen torr? Måste man öppna ett större hål för att torka underifrån? Tömma den helt på sand? Eller försöka komma åt den uppifrån? Tror faktiskt inte det är helt trivilat att komma åt den inifrån båten. Eller räcker det kanske med att slipa upp en liten öppning på hösten och låta den stå öppen över vintern så fukten kan sippra ut under höst/vinter/vår?
  12. Då var det dags igen! Tar upp denna tråd ett par år senare. Förra året fixade jag en likadan läcka med hjälp av det sista av polyestern jag hade, men nu när det återigen dykt upp en likadan (fast denna gång ännu mindre) skada en liten bit ifrån den förra, tänkte jag kanske jag skulle pröva epoxi, enligt förslag nedan. Innan jag börjar dock - för jag hade verkligen SÅ OTROLIGT gärna sluppit att göra något alls - men det är väl oförsvarligt? Skadan är endast är ett par milimeter. Det ser ut att långsamt formas en vattendroppe från den lilla sprickan helt i botten på kölen. Om jag börjar slipa upp, kommer det nog bli mer vått igen, sanden inne i kölen är säkert våt som den varit de två senaste åren. Frågor: 1. Är det fullständigt oförsvarligt att sjösätta båten med denna typ av skada? (och laga i höst eller nästa vår) 2. Vilken är den enklaste (och snabbaste) någorlunda försvarliga lösningen? Med utgångspunkt i förslaget från för ett par år sedan, citerat nedan, tänkte jag pröva följande - rätta mig om det är något grundläggande fel i hur jag tänker här: 1. Slipa bort gelcoat med god marginal runtom sprickan 2. Försöka (men misslyckas) att få torrt ( jag tror hela kölen är full av våt sand) 3. Laga med a) https://www.biltema.se/bat/batvard/epoxi/lamineringsepoxi-2000020523 b) https://www.biltema.se/bat/batvard/kompositer/glasfiberremsa-2000017198 4. Måla med https://www.biltema.se/bat/batvard/polyester/gelcoat-2000017193
  13. Området är alltså en cirkel med ca 10cm i diameter
  14. Skit! Det var lite sent. För den sitter redan på. Hur kan man veta vad som är vad när allt heter topcoat? Vad har jag nu ställt till med? Och klarar jag inte några månader i vattnet med detta?
×
×
  • Skapa nytt...