Gå till innehåll
tisdag 18 februari 2025

Julle1950

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    12
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Julle1950

  • Placering
    Kadett
  1. Hej, bensin som är äldre skulle nog jag försökt att filtrera först. I alla fall om du har en insprutningsmotor. Körde själv med bensin som stått i tanken och oj vad problem jag fick med vatten i motorn.
  2. Håller med dig att det var en bra sammanfattning.
  3. Hej, kan inget om autopiloter alls, tänkte höra mig för hur jag skall börja min felsökning. Har en AP 14 simrad. Vad som händer är att efter att ha kopplat in autopiloten, så händer just inget. Förren efter ca 30 sek då båten girar åt styrbord, därefter börjar den pipa. Vet inte ens var jag skall börja, någon som har ett förslag till start? Mvh Julle
  4. Tack för svar! Det kommer blubblor ifrån expansionskärlet. Kört med andra ord. Tack för svar i alla fall.
  5. Tack för svar! Båten ligger i vattnet och är en diesel med våta avgaser. Så komprov är väl inte jättelätt. Tycker inte att det ryker jättemycket, ungefär som avgaserna från en bil när det är kallt.
  6. Hade hoppats på ett nådens år från herren, men så var inte fallet. Efter förra turen kunde jag konstatera att 1,5 liter glykol försvunnit ur kylsystemet. Antar att det finns risk att topplockspacking gått eller att värmeväxlaren har rostat sönder då jag inte kan se något annat läckage. Har konstaterat att oljan ser ok ut. Tycker mig INTE se vit rök. Har en äldre motor som gått mycket. Skall kolla ifall det bubblar i expansionskärlet vid nästa uppstart. Men hur i hela friden kan expansionskärlet kollas av emot läckage på ett enkelt sätt? Några andra tips på att enkelt utesluta fel? Tacksam för alla svar!
  7. Tack för svar! Om det är något man kan göra utan att ta isär backslaget så tror jag inte det är samma backslag. Armen som går ut från detta backslag är av metall. Jag skall försöka plocka isär sk*ten så fort jag kan för jag tror ändå att du är inne på rätt sak. Det kändes inte rätt när jag rörde armen, den kändes tom som om den inte satt fast i något.
  8. Hej, är inte bra på backslag, tacksam för lite hjälp. Kan inte modellen på backslaget så svaren får vara generella. Men i vilket fall som helst, backslaget går inte att varken lägga in back eller fram. Har testat föra fram spaken direkt på backslaget och inget händer. Innan backslaget la av lät det konstigt från det. Det la av abrubt. Är det någon som har varit med om liknande fel eller hört talas om något sådant fel? Jag hade fått för mig backslag inte lägger av på båda hållen samtidigt utan att det brukar lägga av åt ett håll. Eller blir svårt att lägga in, men inte att det lägger av abrubt på båda håll. Ni som gett er in i backslag, är de svåra tekniskt? Är det någon mening att själ riva ner backslaget, eller skall man in på verkstad på en gång? Mvh Julle
  9. Felet hittat. Visade sig vara fel impeller till pumpen(modifierad) som monterades in. Vid kraftig sjögång så sög pumpen lite luft samtidigt som impellern var kass vilket medförde kokning. Hasse, nej ingen flödesmätare, skulle varit bra att haft Tack alla för svar! Mvh Julle
  10. Tack snälla för svar. Det är en IVECO motor. Den första impellern som gick sönder hade INGA! vingar kvar. Vid impellerbytet kollades att vatten kunde komma fram men gjorde inte motsvarande på det vattnet ut, så det kan ju vara mer eller mindre stopp på utloppet någonsstans.Flera har sagt att huset bör vara sönder, men jag får inte riktigt ihop det. Hur kan jag i så fall köra många gånger med en gammal för att sedan bränna en ny på 3 turer. Det följde med impellerfett när jag köpte impellern så det borde inte vara problemet. Kammen skall undersökas noga idag.
  11. Blev indragen av SSRS ( Tack ni är änglar ) då motorn kokade. Konstaterade att impellern gått i sönder. Bytte impeller och tittade i ivärmeväxlaren om det fanns något kvar, hitta inget. Tog bort de delar som satt i själva pumpen. I dag så var det dags igen. Motorn kokade, lite svettigt läge denna gång och fick koppla in spolpumpen direkt efter den vanliga pumpen och kom på så sätt hem utan hjälp. Efterssom jag kört 3 gånger mellan impellern går i sönder förra gången så är det nog inte bara till att byta impeller och fortsätta att köra. Har tänkt på: * Delar av den tidigare impellern har fastnat och därmed pajat den nya( men varför kom jag då hem på spolpumpen) * Pumphuset är kass och måste bytas Är det någon annan som kan komma på något? Mvh Julle
×
×
  • Skapa nytt...