![](https://www.maringuiden.se/forum/uploads/set_resources_5/84c1e40ea0e759e3f1505eb1788ddf3c_pattern.png)
![](https://www.maringuiden.se/forum/uploads/set_resources_5/84c1e40ea0e759e3f1505eb1788ddf3c_default_photo.png)
volvoxc
Medlemmar-
Innehålls Antal
7 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm volvoxc
-
Placering
Kadett
-
förra veckan var motorn som död. MD2B utan stift, men med kallstartsknapp, var en lång historia att starta förra veckan. 10 sekunders malande på startmotorn och ordentligt pådrag krävdes. Oroar mig lite för vad som händer denna veckan och nästa, kommer den att starta öht?
-
tackar för alla tips o svar på mina frågor
-
Kollade på VP's hemsida, de rekomenderar rent generellt 15W-40 till de motorer jag tittade på. får nog bli en sådan iaf
-
fortsätter med en tilläggsfråga inom området. Har en MD2B som behöver ett oljebyte till våren. Enligt instruktionsboken så rekomenederas SAE 10W eller SAE 20. Den sistnämnda om temperaturen är 20*C eller mer. optimalt är väl antagligen 15W-40 eftersom den rekomenderas för dieselmotor, nya som gamla med eller utan turbo. men den verkar vara svårare att hitta och tyvärr är det en mineralolja. Funderar på 10W-40(alltid delsyntet), 10W-50(syntetisk), 15W-40(mineral) eller 15W-50(syntetisk). Vad rekomenderas?
-
båten finns utanför varberg, likaså jag. Den platsen utanför fönstret är på kommunens mark där det är någon form av parkering. har stått bl a husvagn där. Tyvärr finns ingen möjlighet att få el dit eftersom det går en väg/gata i mellan mig o parkeringen. Kan eventuellt även flytta båten närmare tv-rummet kortare stunder o dra ut en kabel om så behövs. Har gräs ca 30 meter upp till altanen och kan inte dra upp båten på det, så båten kan komma ca 30 m från huset. Måste ha möjlighet att skrapa havstulpaner o alger samt slipa med slipmaskin innan målningen som troligen blir i vår. Om man bygger någon form av snedtak med pressenning, finns det någon risk för att det rasar in på båten om det blir blötsnö på? Är det en säker och bra lösning med typ reglar och pressenning?
-
vatten kommer upp droppvis genom plasten/laminatet ca 1-2 cm från där roderröret går igenom skrovet, antar att läckaget är från tätningen på utsidan. De prisförslag vi hittils fått är ca 4000:- för kallförvaring och ca 6000:- för varmförvaring. Har annars möjlighet att ha båten ute ca 60 m från tv-rumsfönstret kostnadsfritt, kan det vara ett bättre alternativ än att lägga pengar på förvaring? Roderläckaget är tänkt att gå igenom nu under dockningen, vet dock inte när det blir eller hur man gör för att täta det. Tips på det? Annars kanske det är bättre att lägga pengarna på att någon mekaniker tätar det i stället för att hyra förvaring?
-
Har en plast/glasfiber-snipa i hop med en vän och båten har en skvätt vatten nere i (kölsvinet?) botten där båten för övrigt är fylld med något asfaltsliknande material. Det mesta är regnvatten tror jag, men det har även droppat upp vatten genom skrovet vid rodergenomföringen och därmed är även glasfibern fuktig. Jag vet att båten kan drabbs av s.k. böldpest om den fryser i detta tillstånd. Men jag och vännen är inte helt kunniga och inte heller helt överrens om hur båten ska vinterförvaras i detta tillstånd. Hur ska jag gå till väga nu? Planerar att ta upp båten på vagn inom det närmsta och sen vinterförvara, men där är vi inte helt överrens om förvaringen bör ske i värme eller i ouppvärmt förråd/lager/ladugård/maskinhall. Ska båten förvaras i värme då glasfibern är blöt i skrovet? Torkar det då upp över vintern? Eller kan man förvara båten i ouppvärmt förråd/lager/ladugård/maskinhall utan värme där det finns en överhängande risk för att temeperaturen faller under nollan i takt med utetemperaturen? Till nästa höst, när båten förhoppningsvis är torr, är det då värt att förvara båten i ouppvärmt lager/maskinhall/ladugård, eller räcker det med att täcka den med pressennig som A-format hustak med ventilationsspalt? tacksam för svar