Hej,
visst är varm olja mer lättflytande, vilket gör det snabbare att få ur oljan - detta är dock inte hela poängen.
Det man normalt menar när man säger att man ska byta oljan när den är varm, är att man ska tömma ur den gamla oljan när den har alla föroreningar uppblandade i oljan - och där med få ut föroreningarna ur motorn när man tömmer or oljan. När man kör en motor bildas det sot, syror, metallparticklar, mm som oljan (och additiven i oljan) har till uppgift att ta hand om. När motorn står stilla en längre stund sjunker mycket av dessa föroreningar ner och lägger sig på ytorna i motorn. Om man tömmer ur oljan, när den är kall får man inte ur dessa föroreningar och den nya oljan blir skitig på en gång.
Kör du motorn varm, blandas skiten i motorn in i motoroljan, och när du tömmer ur oljan får du med skiten ut. När du sen häller i ny fräsch olja kommer motorn vara renare, och den nya oljan och dess additiv redo att ta hand om motorn under hela serviceintervallet.
Ett annat sätt att säga det är alltså - man ska tömma ut gamla oljan när den har skiten uppblandad i oljan så man får med skiten ut ur motorn.
Av samma orsak - att få med skiten ut ur motorn så nya oljan inte skitas ner direkt - rekommenderar man normalt att man byter oljefilter i samband med oljebytet.