Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025

Froggy_Marin

Företag
  • Innehålls Antal

    3
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Froggy_Marin

  • Placering
    Landkrabba
  1. Hej, du ska varmköra motorn (och oljan) för att alla föroreningar som lägger sig i motorn ska blandas upp med oljan och sen följa med motoroljan ut när du tömmer den. Du kan läsa mer i denna tråd: www.maringuiden.se/forum/;thread=465087 Lycka till!
  2. Hej, om motorn gått bra tidigare (t.ex. för några år sedan), så var troligtvis förgasarna rätt justerade då. Sen har det troligtvis blivit avlagrignar / skit eller liknande i något av munstyckena inne i förgasarna. Jag skulle rekommendera att du provar köra motorn med fräsch bensin och något seriöst bränslesystem-rengöringsmedel först (vi använder Marine Formula STA-BIL på Froggy Marin). Det löser 9 av 10 problem av den typen du har. Om du har ett munstycke som täppts till av gammal bensin (modern bensin kan få utfällnigar och slemliknande klägg i sig om de står längre tid och dessa brukar fastna i munstycken i förgasarna) - och du justerar förgasarna med skitiga munstycken - så kommer motorn gå dåligt när skiten sen försvinner. Rätt sätt på en motor som tidigare gått bra är att se till att förgasarna och övriga bränslesystemet är ok innan du börjar justera förgasarna. I just ert fall så verkar motorn få för lite bensin i förhållande till luftmängden. Detta är ett typexempel på vad som händer när ett munstycke får lite skit / avlagringar i sig. Hålet i munstycket som jag pratar om är oftas väldigt litet, så om man inte tittar riktigt noga är det lätt att man missar detta när man gör rent förgasaren manuellt. Vi brukar använda ultraljudstvätt för att få rent munstycken i de fall en vanlig bränslestabilisator inte löser problemet - har du inte tillgång en ultraljudstvätt går det normalt lika bra att göra rent munstyckena manuellt bara man är noggrann.
  3. Hej, visst är varm olja mer lättflytande, vilket gör det snabbare att få ur oljan - detta är dock inte hela poängen. Det man normalt menar när man säger att man ska byta oljan när den är varm, är att man ska tömma ur den gamla oljan när den har alla föroreningar uppblandade i oljan - och där med få ut föroreningarna ur motorn när man tömmer or oljan. När man kör en motor bildas det sot, syror, metallparticklar, mm som oljan (och additiven i oljan) har till uppgift att ta hand om. När motorn står stilla en längre stund sjunker mycket av dessa föroreningar ner och lägger sig på ytorna i motorn. Om man tömmer ur oljan, när den är kall får man inte ur dessa föroreningar och den nya oljan blir skitig på en gång. Kör du motorn varm, blandas skiten i motorn in i motoroljan, och när du tömmer ur oljan får du med skiten ut. När du sen häller i ny fräsch olja kommer motorn vara renare, och den nya oljan och dess additiv redo att ta hand om motorn under hela serviceintervallet. Ett annat sätt att säga det är alltså - man ska tömma ut gamla oljan när den har skiten uppblandad i oljan så man får med skiten ut ur motorn. Av samma orsak - att få med skiten ut ur motorn så nya oljan inte skitas ner direkt - rekommenderar man normalt att man byter oljefilter i samband med oljebytet.
×
×
  • Skapa nytt...