-
Innehålls Antal
5 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Glenna_Hawk
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Nu är båten i sjön och första testerna är nu avklarade: Under vintern har följande genomförts på båt och motor: - Höjning av motor 2 hål, Båtmecken ville höja 3 hål, men morlåset sitter ivägen. - 239$ Stålfläkt - Powertech (PTR3 13.50 X 23 PTR323P) - Ej bottenmålad - tar upp båten och ger botten en skrubb - Storservice inkl filter, impeller, tändstift inkl fullsyntetsolja - Hydralstyrning monterad Första testerna visar: Test 1: WOT strax över 5800varv (Max 6000varv) => +42 knop, Jag + ett barn och utrustning + fulltank (70liter) Test 2: WOT strax över 5700 varv => +40 knop, två vuxna, två barn + utrustning + fulltank För marschfart måste jag testa lite mer i sommar innan jag vet. Såhär lång är jag mycket nöjd, greppet från stålpropellern är enkelt sagt, helt brutalt. Gira tvärt och runningar kan göras i en mkt högfart utan tillstymelse till propeller drar luft.
-
Tack, ja då har jag en bra bild om ekipaget. Är ute efter samma princip som du att åka runt 20-25 knop till ~0,5l/nm. Om man vill åka 30 utan att pressa för hårt.
-
Kul med reflektion från en annan Silver ägare! Har några snabba kontroll frågor på ditt inlägg: 1. Gör din båt 42knop med last, eller när du är solo? 2. Hur mycket hiss har du på motorn idag? 3. Har du bottenmålat eller tar du upp båten för rengörning några gånger per säsong? 4. Kör du med stål idag, i såfall vilken konfiguration har du på din propeller? I övrigt håller jag med om att min båt borde toppa lite över 40knop, när testet gjordes så var båten ganska tungt lastad tidigare nämnda brister. Receptet jag nu är inne på är: - En ordentlig hiss av motor - Powertech (PTR3 13.50 X 23 PTR323P) - är av tillverkaren rekommenderad till DF115 mfl - Storservice av motor - Ordentlig rengörning av skrovet Har en kompis som bor i USA som hjälper mig med beställningen av proppen (327$) ca 2300kr Såg en annons på blocket idag som säljer DF115org 3*14*21 alu prop. för 2000kr och är endast demo körd. Får ju min beställda stålis att anses som rena kapet :-)
-
Intressant reflektion och du har rätt Robert i det du skriver. Rent krast, att lägga 4-5' på en stål propp kanske inte är välinvesterade pengar för att åka 1-2knop snabbare. http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/cry_smile.gif\ title=\crying\ width=\20\ /> Men visst, finns andra fördelar och nackdelar. http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/omg_smile.gif\ title=\surprise\ width=\20\ /> Har i alla fall varit i kontakt med propellertrim. Fick ett Inte helt oväntat svar ang dimensionen på stålproppen: Gå ner en halv tum i diameter öka stigningen med två tum. Som sagt, varje propeller/båt/motorkonfiguration är näst intill unik så bästa sättet är att testa sig fram, eller chansa och köpa på nätet. Tack Fredrik på propellertrim.se --------8<---------------------------------- Hej Jag tror också att 4 blad kan vara lite onödigt på detta lätta ekipage, men en bra 3 blad stålpropeller skulle nog kunna vara en idé. Skulle föreslå att man provar en Powertech 13,5x23. Kommer att sänka varvet med ca 400 rpm, både march och toppfart kommer att öka. Pris på sådan är ordinarie 5210 kr, men nu under hösten nedsatt till 4168kr. Pris inkl moms så länge lager räcker, givetvis har du bytesrätt efter provkörning. Hälsn/Fredrik ------------8<------------------------------- Vi får se hur jag gör, har ju hela vintern på mig. Men kommer tillbaka med resultat när båten och med nya proppen (avsett modell) är i vattnet.
-
Hej och jag är ny här på formuet. Har precis inhandlat en Silver Hawk 520 DC -01 med en Suzuki df115 hk från -02 (med 150h registerade timmar) Just nu är jag sjukt nöjd, båten är i mycket fint skick trotts sina år. Motorn med sina 150h är mao knappt inkörd Luktar nytt när man tar av kåpan. I min jakten på hög marschfart (inte max hastighet - men kan vara en trevlig effekt) har jag nu börjat browsa en del forum och lusläsa för att bilda mig en uppfattning om vad jag kan göra för att optimera mitt ekipage för marschfart. Syfte med båten - i Första hand dagsutflykter (~2,5h tur/retur) i norra roslagen och då med en beräknad normal last av 2-3vuxna och 2 små barn, plus lättare packning. På sikt även vattensport (sekundärt under kommande år). Basfakta: Båten: 520cm (alu skrov) Bredd: 207cm Torrvikt båt: 395kg Fast tank: 70 liter Motor: DF115 (115HK) 4 takt, DOHC, 16 vent Torrvikt motor: 189kg Utväxling 2,59:1 Org Alu-propp: 3*14*21 (standard propp, lätt skadad, typ repor och mindre hack, men saknar inga flisor) Rekommenderad varvtal är enl spec 5000-6000v/min Rek. propeller 15-23 stigning Motorn är monterad i första hålet uppifrån, dvs ingen höjning är utförd (än). Med ovan konfiguration: Hastighet (WOT) med 3 vuxna (3*95kg) och 1 barn (full tank 70liter) gav en hastighet på 67km/h. (36knop GPS, enkelväg) Motorn varvade då ~ 6000varv, dvs precis på övre gränsen. Åker jag solo övervarvar motorn. Vet att frågorna/funderingen kan lösas genom att åka till en bra/seriös båthandlare och testa en rad propellar, men jag vill först bilda mig en upppfatting och vara lite påläst i ämnet, i detta form finns det nog en del svar/synpunkter. Som jag skrev inledningsvis är org-proppen lite sliten och kommer bytas ut oavsett, men frågan är till vad? och vilken konfiguration ska proppen få? Och hur påverkas motornsvartal med motor höjning på 2cm, förutsatt att kavitationsplattan idag sitter i linje med kölen, finns det någon tum regel? Som ex för stigning på en propeller där 1= minskning 150-200v/min Ja tankarna är många: Öka jag stigning 1-2tum för att komma ner något i varvtal så att jag kan åka solo WOT läge. Samtidigt går jag och sneglar på en stålpropp. 3-blad eller 4-blad - där den sistnämnda är lite overkill på en sån liten båt? (Vill Inte skapa en debatt om Alu vs Stål - för och nackdelar med materialet/priset) Jag ser just 2 typer av lämpliga proppar: 1. Org alu-propp fast med en 3*14*23 stigning -> dvs ökning med 2 i stigning (förväntat sänkning med 300-400v/min) -> förhoppning om högre marschfart 3-4knop vid samma varvtal. 2. 3-blad stål - Har jag sneglat på 3*14*22 -> stigning med 1 men stålisen är också cupad(?) och därför förväntat sänkning av varvtal med 300-400v/min -> alla fördelar som en stålis har, tål en höjning av motor bättre än alu, något högre marschfart 3-4knop. Ev skulle diametern ändras till 13. 7/8... osäker här Lägger man in kombinationen av en höjning av motorn 1-2 hål kanske vartalet ökar som i sin tur får till följd att stålproppen kan ha en 23 stigning? Synpunkter/reflektioner?