Gå till innehåll
torsdag 12 december 2024

sme1972

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    6
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om sme1972

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hey, Anyone answering this can do it in Swedish or English, but I write better in English Anyhow, i just bought a 28 ft snipa with a great motor but cosmetically she needs a lot of work. I will be painting all the old sections that used to have grey paint. You can see in my attached pictures what it looks like everywhere right now I am not very pedantic. I want it to look nice and last a few years, but I am not a perfectionist. My wish is to be able to do this over maximum 3 warm days, but that is just my wish right now. My idea for prep work is: I will give it a good wash/scrub with soap and water, go over briefly with acetone on all the areas and then tape up the lines and then I was just going to paint. It will be grey again most likely. I have many questions. Is my prep work good enough that I mentioned? It seems like everywhere except the section with skylight have slip protection already in the construction in fiberglass. If I want nonslip or at least decent grip on wet deck, do I need paint with slip protection paint also? Do I need to use grundfärg? Can I only use grundfärg since some grundfärg is already grey? I don't want a shiny finish. Do I need to remove the tape after every application of paint and then put down new tape each time. Do I use 1 komponent, 2 komponent, osv... Do I apply paint with roller or brush (or both), etc... I am on a budget, so not looking for most expensive paint but not crap either. Any tips on which paint to use would be appreciated, I am looking for someone who just says do this, this and this in a certain order, and I will listen to you I am open for any advice.
  2. Hej, Jag har precis köpt Karlö 28 fot snipa. Den har Volvo Penta D2-55 motor med Hydrauliskt backslag - 3 bladig propeller. Jag kan inget annat om motorn just nu förutom den var installerad av duktig båtmekaniker och har använts bara 150 timmar och ser helt nytt ut. Jag har aft segelbåt förut och har inte tänkt så mycket på dieselförbrukning. Jag hittade teknist VP sheet här https://www.marinexpress.se/pdf/VP/D2-55.pdf Jag undrade vilken av dem två olika linjer jag borde följa för få uppfattning av förbrukning. Rätt stor skillnad och jag förstår inte skillnaden. Mannen jag har köpt båten av säger han brukar åker 2200 RPM och ca. 6kn.
  3. Jag vet inte om jag ska flytta båten men nu har jag bestämt att inte starta motorn tills nya pumpen är installerat. Tack alla!
  4. Det sprutar inte ut. Svenska är min andra språk. Det blåser ut lite och det blir droppar till slut. Jag ska byta ut så snabbt det går. Jag förstår 100% brandrisken men om jag vill flytta båten innan jag få i nya pumpen är det risk för motor skada om jag kör lite med pumpen jag har idag? Det kan vara så att läckage fanns förra året och jag körde båten Många, många timmar förra sommar. Den är gammal motor som läcka lite olja and kunde lätt ha varit blandat med diesel före året utan att jag visste om det men jag vet inte.
  5. Hej tack för info jag har nu beställt ny pump. Förutom läckande diesel är det farligt att köra motorn med pumpen jag har nu tills jag har fått den nya
  6. Hittade idag diesel läckage. Jag har VP MD5C och matarpump har ett lite hål i sig (som ska vara där) och små mängder diesel sprutar ut från det. kolla på bilden. Jag tror den är original matarpump från 80talet. Vet nån: 1)varför hålet finns, 2)varför diesel spruta ut, 3)är det nånting jag kan göra för att fixa den eller behöver jag köpa ny Jag har haft båten 3 år och medan motorn kör väldigt bra, jag tror det mesta är original delar. Det andra bilden är min matarpump
×
×
  • Skapa nytt...