Gå till innehåll
tisdag 28 januari 2025

Barabulla

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    6
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Barabulla

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. OK - jag ger mig. Får (nåja...) ju en sproilans ny motor nu, med senaste balansaxeln, så utgår att det blir rätt safe. Men nog kommer jag att lyssna och vara uppmärksam i vart fall. Kollade en hel del på Youtube-klipp när det nyss hänt mycket skrivet på amerikanska forum om problematiken. Kör nog med Yamalube stabilisatorn - tack för tipset. Nya motorn beställd och på väg så det ser ut som att båten kan komma i sjön lagom till semestern . Ingen ide att oja sig mer.
  2. Jarb - du har säkert helt rätt. Jag tror också att ramlagerskadan orsakades av spånet från balansaxeln. Även möjligt att det helt och hållet var det "kända" balansaxelproblemet som var roten till det onda. Men faktum var också att en spridare inte gick för fullt, och att det var mycket skit i bränslet inne i motorn. Kanske "snedbelastningen" på balansaxeln i vart fall bidrog? Märktes inget under normal körning, och hörde vad jag vill minnas inga missljud. Men får väl vara ödmjuk - kan naturligtvis ha missat det. Vet man inte vad man ska lyssna efter är det inte lätt att höra. Haveriet hände på väg till höstupptagningen. Märkte kvällen innan att motorn tappat 2-300 varv på fullgas men tänkte "det får verkstan kolla upp vid servicen". Även vattenavskiljarfiltret var fullt av rött grejs. Men inte en tillstymmelse till smuts i tanken, slangade själv ur och testade med en vit duk på en pinne genom hålet för mätargivaren. Alltså, det tycks bildas smuts av bensinen självt, inne i motorn, om den får stå länge. Funderar på om det är etanolen i bränslet som gnager på slangar och annat, eller något fenomen kring tillsatser i bränslet som fäller ut under vissa förutsättningar, kondensbildning etc. Anmärkningsvärt är det i vart fall. Bränslestabilisator har jag själv haft någon eller ett par gånger och i säsongens sista tank, de åren jag ägt motorn. Men inte alla, vilket kommer att bli fallet hädanefter. Sedan får man hoppas att den där lilla flaskan verkligen funkar... Något speciellt fabrikat att rekommendera? Har också noterat att USA-priserna är på en helt annan nivå, tog själv hem 4 nya spridare förra sommaren. Skickade de gamla till Performance Tuning Sweden, funkade kanon med post och tog bara några dagar så hade jag dem tillbaka rengjorda. Eftersom jag nu har en uppsättning extra (förutsatt att de passar till nya motorn) kan det nog bli så att jag växlar spridare med viss periodicitet och skickar till dem för tvätt och flödesmätning. Hade inte hört att man kan köra utan balansaxel med annan mappning. Det kan ju vara ett alternativ. Dock inget för mig då jag tycker om att varva ur fullt emellanåt.
  3. Det sket sig kan man säga. Snart gått två år sedan balansaxelhaveriet. Hade båt o motor i vattnet ett par gånger förra året utan att den gick som den skulle. Pga långflytt med tillhörande bestyr åkte den i vinterförvaringen sent på hösten och kollades inte upp igen av verkstaden förrän nu i vår. Ramlager skurit och även vevaxel påverkad. 50+ tusen för rep och ändå inga garantier att det blir OK. Tror att roten till det onda var skit i bränslesystemet som delvis satt igen en spridare vilket gav ojämn belastning och knäckte balansaxeln. Vilket i sin tur orsakade att ramlager/ vevaxel gav upp när motorn belastades igen efter rep. Förra sommaren gick verkst igenom bränslesystemt, spridare rengjordes m ultraljudstvätt/kemikalier. Högtryckspumpen hade en röd sörja i sig, små rödaktiga flagor. Helt rent i båtens tank dock. Motorn har gått få timmar varje år och troligen har inte verkstäderna som servat motorn tömt den på bensin. Det finns en evakueringsslang på högtryckspumpen för just det ändamålet. Fått en bra deal och har beställt en ny motor. Blir samma fabrikat och storlek. Det är bara att bryta ihop och gå vidare. Lärdomen är att se till att använa motorn/ båten mer och se till att den servas/konserveras fullt ut efter varje säsong. Att en beg motor har få gångtimmar är absolut ingen garant för att den är bra!
  4. Nu är motorn repad och det verkar ha gått bra. Endast provkörd på land, så slutligt facit blir vid belastning nästa säsong. En revidering av vad jag skrev ovan, det var inte metallspån som satte igen oljefiltret utan någon typ av kompositmaterial. Och ja, har nu fått senaste versionen av balansaxel. Yamahacenter/ Franssons Automek i Umeå har gjort jobbet och de har varit mycket bra att ha att göra med i detta fall. Upplevde dem som väldigt engagerade, drev diskussionen med Yamaha och återkopplade löpande status till mig. Funkat mkt bra eftersom jag själv bor dryga 60 mil bort (har båten vid sommarstället i Norrland). Kan varmt rekommendera dem och jag är självklart en återvändande kund längre fram.
  5. Så långt i denna historia är att Yamaha Scandiavia har skickat en ny balansaxel, utan kostnad. Och ja, 15.000 kr kostar den. Om inte serviceboken varit ifylld med Yamahcenterstämplar hade de inte ersatt. Jag ska stå för arbetskostnaden. Det Yamahacenter där jag lämnat in båten kommer nu att lyfta ur hela motorpaketet, rengöra allt, motera tillbaka, köra en stund med ny olja, tömma och fylla ny olja igen. Bedömningen är att motorn i övrigt inte tagit skada. Den gick inte varm eller nöp, kördes inte länge. Hoppas teorin håller! Motorn började tappa varv successivt när jag åkte på öppet hav, rätt nära kusten iofs, men tillräckligt djupt för att inte kunna stanna och ankra. Eftersom det var frånlandsvind försökte jag ta mig så långt in i en fjärd som möjligt. Körde kanske 15 minuter från att jag kände av varvtappet. Kunde inte räkna ut vad som var problemet, inga missljud som sagt. Misstanken var att det kunde vara vatten i bränslet. Precis i lä bakom en ö så gick varningssignalen och oljelampan tändes. Så här i efterhand - pga att motorn tappade oljetryck. Filtret var nämligen helt igensatt av metallspån! I det ögonblicket slog jag av motorn och startade den inte igen. Förstå humöret när man några år innan spottat upp ett antal hundra tusen för båt & motor! Köpte ekipaget 2009 och efter en förstörd semester byttes, på garantin, trim & tiltmotorn, samt tillslaget på startmotorn. Då hade den ca 50 timmar på mätaren. Yamahacentergarantin gick ut i fjol. Hoppas verkligen att teorin om att inget annat skadats håller. Ett nytt motorpaket kostar 104.000kr och är mao inget alternativ. Men ett bojsänke har jag då fått mig. Har denna gång anlitat ett annat Yamahacenter och det ska sägas att de har varit fantastiska! Grymt kundfokus och stor servicekänsla. De har skött dialogen mot Yamaha centralt och tjatat fram ett nytt balansaxelpaket. Egentligen borde Yamaha centralt stå för hela kalaset, nu har de ju dessutom indirekt gått med på att undermålig kvalitet på en motordel är orsaken.
  6. Sett att det skrivits om detta tidigare på forumet med då om tidigare årsmodeller av Yamaha F150. Jag har en med årsmodell 2006, och nu i sommar, med 99 timmar på mätaren så havererar balansaxeln!!! Historia i sig hur det hände med stopp på öppet hav och så småningom bogsering till hamn. Inget vinande ljud eller annat missljud hördes - ingen förvarning överhuvudtaget annat än att motorn tappade i varvtal sista 10-15 minuterna. Läst om årsmodeller 2004 och 2005 som hade haverier på balansaxlar pga kompositmaterial och/ eller dålig smörjning. Och förvarning med vinande ljud. Vet att jag frågade säljaren om kända problem med modellen och fick höra om tidigare balansaxelproblem, men att det skulle vara åtgärdat från 2006. Men detta kan tydligen hända även på senare årsmodeller. Behöver väl knappast säga mer hur jag upplever detta.
×
×
  • Skapa nytt...