Gå till innehåll
onsdag 19 februari 2025

mikaojje

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    329
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    1

mikaojje senast vann den dag 18 April 2024

mikaojje hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

57 Expert

Om mikaojje

  • Placering
    Kommendör

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Testade laddaren direkt i det "felande" uttaget med samma problematik för att utesluta allt annat. Gick 3 gånger mellan 2 uttag och får bara problem på det ena. Laddaren får problem på de felande uttaget, de va samma med CTEKen ger ström & spänning initialt sen blinkar alla lampor okontrollerat och levererar 0 till batteriet. Ska testa CTEKen igen hemma och ser hur den beter sig..
  2. Blir så konfunderad bara, Victron laddaren funkar i andra uttag, blev så irriterad så jag tog ur batteriet och släpade runt bland olika uttag.. Tyvärr stödjer in victronladdaren temperatursensor via deras smarta nätverk, vilket också stör mig. Har heller ingen möjlighet att sätta laddaren nära batterierna. (upptäckte i efterhand) Men ovan borde bara vara ett problem när det är kallt ute och varmt i motorrummet vilket inte sker speciellt ofta. Kanske borde sänka temperatur-justeringen just på grund av detta och ladda med en lägre spänning när det är kallt?
  3. Hej Kanske blir något rörigt men hoppas att ni förstår. Satte i en ny laddare i båten, en victron 15ah IP65 i båten för att den gamla CTEKen började krångla. (Startar men gav ingen laddning) Den nya laddaren startar sen hoppar den mellan bulk/absortionsläge var 3dje sekund precis som i nedan länk på Victrons forum. https://community.victronenergy.com/t/smart-ip65-charger-15a-12v-not-charging-switching-between-bulk-and-abs-after-firmware-update/13672/13 Jag reklamerade laddaren och fick en ny, den gör nu exakt samma sak. Men.. Testade laddaren i en annan kopplingslåda i hamnen och då fungerar den. (även testat hemma där den fungerar) Vilket får mig att tro att det är något knas med elen i hamnen. Testade driva en värmefläkt om 1800 watt i det förmodade krånglande eluttaget i hamnen och då fungerar det fint. Kan de vara så att det är spänningsfall i hamnens uttag vilket får batteriladdaren bete sig konstigt men samtidigt kan driva värmefläkten? Kan ju möjligen vara så att CTEKen krånglar pga uttaget och att jag kanske bytt laddare i onödan. Verkar tyvärr som att många haft problem med victrons laddare hoppas fram och tillbaka mellan bulk/absortion. Har jag köpt en känslig laddare som kommer krångla i diverse gästhamnar? Har bett Grefab undersöka uttagen, men vet inte riktigt vad det skulle kunna vara för fel på uttaget?
  4. Själv, det är väldigt enkelt dock inte så trevligt.. Googla dometic vacuflush, finns mängder av videor Lite hemläxa nedan
  5. Jag har inte lyckats hitta bara motorn varför den ligger högt i pris.. Den passar rätt av, se till att köpa 12v varianten bara. Jag bet i det sura äpplet och köpte ink pumphus, anknäbbar, nöden hade ingen lag.. Originalet höll i 20 år, vilket är ett bra betyg..
  6. Du behöver den ja skicka i början. dometic TW12 är tömningspump dometic SW12 är Vaccumpump. Jag har bytt min...
  7. Ta bort den vita plastkåpan så kan du dra runt axeln som motor driver
  8. När du ändå är där Kolla om du har svart olja runt växelhuset på vacuumpumpen. De brukar börja läcka där Testa drag runt den försiktigt med en polygrip å se att den löper fint. Du har den gamla motorn, är den dålig så går säkringen snart igen när den vill ha mer amp för å dra runt
  9. Nära huvudströmbrytaren har du en säkringspanel. En av dem heter antagligen "cabin main" Den matar alla 12 volts applikationer nere i båten. Sen är troligen brytarna nere i kabinen är automatsäkringar som nedan bild. Lyser "head" när du slår på toan har du troligen ström fram. Lägg upp ett foto när du kollar spänningen på toapumpen
  10. Är du 100 på att du byglade rätt? Testa annars bygla direkt på termostaten (ta bort plastkåpan) "Kontrollera att elektronikenheten får tillräckligt med ström och spänning och kontrollera säkringen. Kontrollera att den inre belysningen fungerar och att kompressorn matas med ström. Kontrollera kablar, kabelskor och kontakter. Kontrollera att batteriet laddas korrekt. Kontrollera termostaten: Bygla T - C med separat kabel. Om kompressorn inte startar handlar det troligen om ett elektronikfel. Byt ut elektroniken. Om kompressorn inte startar med byglingen är termostaten trasig. Byt ut termostaten." Annars verkar det som du får byta ut elektroniken =( https://www.hjertmans.se/sv/produkt/varme-kyla/kylskap/kylboxstillbehor/elektronik-danfoss-sv-bd35-50?srsltid=AfmBOorcXgeYMeC5cA1oCF6aBT6yWxHEglesHlqKIqX75k-NAHKHv5FGEag
  11. antagligen därför din motor gick trögt, pga pågående kabelbrott.
  12. Något är det som inte stämmer om kabeln från vaccumgivare är borttagen. Har du några översiktsbilder? Släpp på skruven och mät på kabelskon?
  13. Jag har svårt och se samt förstå.. Du borde ha 2 kablar till samt från givaren/brytare. Jag ser bara en.. Förlåt, men vet du hur man mäter spänning på en multimeter? Mät där strömmen går in i givaren samt minus på batteri lr minusplint (alltså inte mellan givare och motor utan tidigare) Har du spänning då? Har du inte det får du kolla säkringar, batteri. Obs du måste huvudbrytare på samt brytare för toan påslagen
  14. Den svarta är en givare som stänger av pumpen när rätt vacuumtryck är uppbyggt. Kolla om du har 12 volt före och efter givaren. Har du ingen spänning till givaren sitter problemet tidigare i kedjan.
  15. Hej Förutsatt du har ström fram behöver du denna https://www.marinaman.se/pump-sw12-vacuum-pump-12v.html 24v är grå, 12 v svart, motorn har bytt utseende, du har den gamla vinklade, den nya sitter horisontellt. Den passar rätt av. Har inte hittat enbart motor i Sverige.
×
×
  • Skapa nytt...