Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025

AJS1954

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    5
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om AJS1954

  • Placering
    Kadett
  1. Bara för att oljan är mer lättflytande när den är varm men det gäller nog mer när man byter olja i en bilmotor och skruvar ur oljepluggen och snabbar på oljebytet men den varma oljan ! Annars skulle oljan rinna sakta som sirap om den vore kall men till slut komma ut iallafall. Häsningar Janis
  2. Nu har jag löst problemet Efter att plockat isär solenoiden som var hel felfri,kopplat på extrabatteri,gjort ren alla anslutningar mm utan resultat ! Så det måste ju vara startmotorn !!! MEN att plocka bort den är ingen barnlek Bort med förgasare,vänster förgasarpinnbult,chokeprylarna och bensinanslutningen ! Sen blev det till att bända och vrida startmotorn,få upp bendixdrevet i maxläge och som sagt BÄNDA för startmotorn är för stor för att bara plocka ur. Nåväl när jag hade den ute och nerplockad så var det enkelt att se var felen var. Den ena kolhållaren var på väg att lossna och kolen kärvade samt att kollektorn var oxiderad pga av dålig kolanslutning. Efter återmontering av hållare,putsning av kol & kollektor så funkar allt som det ska ! Skulle även passa på att byta ut soppaslangen men den är ju påpressad på 1/8 nipplar så där stötte jag på nya problem,nämligen att hitta nya nipplar ! En rak och en 90 gradare. Hittade en i plast på MarinShopen men den såg lite klen ut så.... Hälsningar / Janis
  3. Hej igen ! Nu har jag provat att bygla grovanslutningarna på solenoiden men startmotorn går lika trögt Har även mätt alla anslutningar och det är samma spänning på allt jag mäter (12,4 v) utom när jag försöker starta då spänning sjunker till 0 !!! Kan det då vara solenoidens inre kontakter som spökar,kanske man kan borra ur nitarna på undersidan och kolla in där ? Om det är kolen så undrar jag hur man får bort startmotorn ! Jag har försökt ta bort den men misslyckades pga att det inte går att lirka ur den efter att jag lossat på kringliggande saker.Är det så att man måste ta bort svänghjul och insuget eller ska man ta bort underkåpan månne ? Hälsningar Janis
  4. Tackar för svaren ! Jag ska prova dina tips Thomas.Batteriet jag har är nästan nytt och fulladdat så det är inte där felet ligger ! Det där med att brygga solenoiden fattade jag inte riktigt men ska prova det också. / Janis
  5. AJS1954

    Mercury -67

    Tjena.Jag har en 35 hk Merc från 1967 som har en krånglande startmotor ! Bendixdrevet åker upp i startkransen men orkar inte driva runt svänghjulet ,men om jag tar bort tändstiften så snurrar den på bra ! Jag har lossat och gjort rent alla anslutningar och har ett nyladdat batteri.Har försökt ta bort startmotorn men ej lyckats pga det är så jävla trångt (tips på det oxå tack) Så vad kan det vara för fel ? Hälsningar / Janis
×
×
  • Skapa nytt...