-
Innehålls Antal
14 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm wezze
-
Placering
Kadett
-
Hej! Tack för alla bra tips. Jag tror att jag testar att blanda olja i bensinen och sedan tar jag en sväng på en kvart och ser om det har hänt något med den separata oljetanken. Om den funkar hoppas jag att det extra oljetillskottet endast bidrar till rök. Glada hälsningar, Tove!
-
Hej! Jag är osäker på om min Mariner 2-takt 40 hk (1999) tar olja från den separata oljetanken. Gjorde premiärtur idag men tycker att nivån inte sjunkit. Oljevarnaren är bortkopplad så den kan inte hjälpa till att varna. Kan man blanda olja i bensinen (2 dl/10 liter) för att vara på den säkra sidan tills jag är säker på huruvida motorn använder den separata oljetanken? Jag gjorde ett streck på oljetanken för att kunna se om det försvinner något under nästa tur. Glada hälsningar, Tove
-
Det var den där magneten som lossnat från flottören. Båtkillen kopplade bort den för 100 kronor och därmed försvann ljudet. Nu ska jag bara hålla koll på oljenivån så jag verkligen ser att det funkar. Tack för all hjälp. /Tove
-
Jo, men jag har ännu inte gett mig på att ta bort den där grejen. Ska försöka ta hjälp innan båtsäsongen drar igång på allvar. /Tove
-
Serienummer på motorn 0G070103. Jag försöker hitta tempgivaren. Länk till sprängskiss: http://www.mercruiserparts.com/selectModels3.asp?type_id=MAR Senast ändrad av wezze | 18 augusti 2012 | 11:19
-
Hittade en som verkade ha ungefär samma problem och kopplade ur overheat alarm för gott. I’ve decided to remove the sensor completely and not replace it. According to Neil, this sensor is the low-oil-alarm sensor only, and doesn’t have anything to do with the high-temp sensor. Since I mix my own fuel/oil, it is no longer needed. Additionally, removing it won’t disable the overheat alarm since the high-temp sensor is a separate component altogether. http://forums.iboats.com/showthread.php?t=305667
-
Tack för tipsen Chrille! Jag ska ta några kort på motorn så kanske någon kan peka ut tempgivaren. Hälsningar, Tove (Typiskt att det händer nu när det äntligen blev bra väder...)
-
Frågan är om jag ska koppla ur tempgivaren - men hur gör man det? Kopplar man ur något där man fyller på olja eller är det något som ska kopplas bort vid tändningen? /Tove
-
Kanske ligger det något i att överhettningssensoren är trasig. Någon nämnde att ett kostant ljud tyder på överhettning av motorn, men hur kan den vara överhettad då jag inte ens startat den? Jag hittade nedanstående på en Mariner-sida: Suspect the engine overheating sensor is faulty if the engine is not overheating, but the overheating warning is operating continuously. Disconnect the sensor and turn the key switch On. If the warning continues to operate, replace the ICM. Turn the key switch on. If the engine overheat warning does not activate when you turn the key switch to the On position, replace the sensor as well. /Tove
-
Jag har inte detaljerna i huvudet och sitter på jobbet. Men den ser ut som den här bilden jag fann på Internet. Det är en tvåtaktare som verkar vara från andra halvan av 90-talet.
-
Den varnar innan motorn startar, jag behöver bara vrida nyckeln ett snäpp så börjar pipet. Tempgivaren, ehh. Hur ser den ut?
-
2-taktare, 40 HK. Jo, tidigare gånger då ljudet kommit har oljenivån varit låg (där man fyller på, upptill på motorn) men nu är den vällfylld. Kan det vara något annat?
-
Hej! Motorn är en Mariner, 40 HK, utombordare ca 1999. Jag får ett varningsljud så fort jag vrider om nyckeln till första läget (utan att starta). Ljudet är konstant och blir högre när man kör båten. Vad kan det bero på och hur ska man åtgärda det? Oljan är påfylld och batteriet är nyladdat. Vad kan jag pröva härnäst? Tacksam för hjälp. /Tove