Bay2855
Medlemmar-
Innehålls Antal
23 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Bay2855
-
Placering
Kadett
-
Jag har Folksam och är riktigt nöjd med dom. Bra bemötande vid skada. Vart att kolla i alla fall. Hade själv först uteslutit just Folksam men är glad att jag kollade deras försäkring.
-
Med spolmuff gäller det att motorn först körs varm så termostaten öppnar fullt. Missar man det finns risk att glykolen inte kommer in ordentligt i blocket. Att hälla via slangarna som sitter vid termostaten fyller man upp hela blocket, limpor och knän samt eventuella oljekylare. Enkelt och utan risk att bränna impellern. //Magnus
-
Har du sökt på "mercruiser 5.0 mpi engine alarm" ? Finns massor, kolla även bilder när du söker. Bara litet tips. Hittade just detta, kanske kan vara till hjälp: http://media.channelblade.com/EProWebsiteMedia/3506/Mercruiser%20warning%20horns.pdf
-
Beror lite på vad du behöver men kolla Adam Marin som har en del grejer. Luftfilter och bränslefilter har nog HansenRacing eller Drev till exempel.
-
Målade om förrra båten med De-ijssel och blev mycket nöjd. Flera i båtklubben trodde att den var sprutlackad. Det viktigaste är dock förarbetet. Som du själv skriver. Men det gäller ju även om man sprutlackerar. Och ju mörkare färg dessto mer syns det om man slarvat. Även viktigt att använda riktigt bra rollers till färgen. Men ska jag måla om en båt igen så blir det helt klart De-ijssel igen.
-
Kolla så startmotorn verkligen slår till som den ska. Går lätt att kolla om du sätter fast startmotorn ordentligt (typ skruvstäd, hoppar duktigt om man bara lägger den på marken) och sedan skickar på ström från ett startbatteri. Då ser du om kuggarna skickas ut helt eller om startmotorn bara snurrar. Om den bara snurrar kan det vara solenoiden som är trasig (om den nu inte byttes samtidigt). Kolla sedan alla sladdaroch kontakter så det inte finns något kabelbrott. Sist men inte minst, har du rätt shims. Om du satt på för stort så kommer startmotorn inte nå, för litet så slår den i och kan gå sönder.
-
Den 4/7-13 låg literpriset på 18,97 för 95 oktan i Skanssundet. Lite mycket påslag verkar de ha.
-
Hamnen.se håll muspekaren över hamnenplay, leta upp tips och råd. Där finns några filmer om splitsning också.
-
Dålig kontakt brukar få mätare att fladdra. Annars kanske givaren börjar bli dålig. Ingen expert men det var 2 förslag på vad det kan vara.
-
Riktigt ruggigt. Hoppas frugan mår bra nu. Ni verkar ha ett riktigt dåligt år i år. Kan bara hoppas att nästa år blir till er favör och att ni får ett riktigt bra år både till sjöss och på land nästa säsong.
-
Tack. Då var jag inte helt fel ute. Nu ska jag bara koppla om de2 säkringarna så ligger för sig själva. Dra ny kabel från förbrukarbatterierna till övriga säkringar.
-
Mycket tack för all hjälp. Har kollat länkarna, laddat ner info mm. Men nu upptäckte jag att när jag drar ur kontakten som sitter på motorn (rund med flera kablar i sig) då släcker jag hela båten. Ingen ström alls. Måste börja leta vilken av alla dessa kablar som går till förbrukarna. Det är inte några stora kablar utan är nog runt 2,5mm2 bara, de stösta kan vara max 6mm2 och de är 2 st. Senast ändrad av Bay2855 | 08 augusti 2012 | 11:10