johanth
Medlemmar-
Innehålls Antal
103 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm johanth
-
Placering
Örlogskapten
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
@mange249. Tack för info. Nu har jag inte kontrollmätt storleken på mina, med 29 kr/st kostar packningarna här: http://www.marindemontering.se/batmotor-reservdelar/yamaha/packningar/oljepluggspackning.
-
De "vanliga packningarna" till växelhusskruvarna (2 st) ser inte så katastrofala ut, men de är troligen aldrig bytta. Det vanliga trycktestet kommer ju att ge svar på det mesta - tack för påminnelsen!
-
Hej! Jag har vatten i växelhusoljan och undrar om det kan bero på det som ser trasigt ut mitt på riggen (se bifogad bild). Här ser det ut att komma ut vatten i "skarven" när motorn är igång. Eventuellt kan det vara någon plast som ser trasig ut. Jag hittar inget vettigt i Yamahamanualen: http://www.yamaha-motor.com/assets/service/manuals/1/LIT-18626-07-05_1398.pdf. Jag har inte meckat något med en så här "modern" utombordare, men jag gissar att sjövattenpumpen kan sitta i närheten av problemområdet. Tacksam för tips om vad jag skall börja mecka någonstans! MVH // Johan
- 4 svar
-
- yamaha
- utombordare
-
(och 3 mer)
Taggad med:
-
Hej! Tack för era kommentarer, Eld-, sdk780, nikitalord och guestsson! Jag fokuserar 99 % på tändsystemet! @nikitalord : Jag lade upp filmen på youtube . Låter ju kanon om man "fulkoppla" för att testa. Jag känner att jag behöevr setå framför grejerna för att kunna ta in dina råd. @guestsson: Jag behöver stå framför grejerna, så kommer jag säkert att förstå. Jag förstår nu tanken med att koppla på stroboskopet. Testa en tändkabel i taget för att se om det slutar att blinka när motorn tappar kraft.
-
Hej! Tack för era kommentarer, nikitalord, sdk780, kossor och Eld-! @nikitalord. Att motorn tappar kraft/fart är problemet. Förtydliga gärna vad jag skall höra i utblåset, och gärna vad ett utblås är. @guestsson. Jag trodde varvräknaren matades från generatorn, men jag är novis inom området, så jag behöver nog kolla upp det. Felet inträffar bara vid full gas. Inte helt lätt att mäta då, men jag får ta med mig en assistent. Jag skall altså mäta från tändningsnyckel +-anslutning till tändpolen +-anslutning. Jag vet inte hur gammala brytarspets, kondensator och tändspole är, så det kan nog vara läge för en investering. @sdk780. Skadad kabel - typ tändkabel då, eller? @Eld-. Jag har köpt ett stoboskåp, men har ännu inte lärt mig hur jag skall använda det. Lite frustrerande när man inte har någon gammal meck som kompis. Låter som jag skall fokusera på tändningen och soppan. Lite intressant att problemet bara uppträder vid fullt gaspådrag. Jag var ute och testade igår, och då hade jag inget problem, och det var lite överraskande. Jag tog lyfte av fördelarlocket och ryckte lite i den där mackpären som snurrar däri. Jag stoppade även in soppa från en extern tank (vet inte om det hjälpte då felet inte kom tillbaka när jag bytte till den interna tanken).
-
Hej! Min aq130 har fått fnatt. Vad jag vet så har jag inte gjort några ändringar vid det tillfälle problemet dök upp. Motorn går bra, med vid fullt gaspådrag tappar den kraft, återfår kraft, tappar, o s v Varvräknaren är filmad vid fullt gaspådrag (jag brukar ha ett toppvarv på ca 4100) https://dl.dropboxusercontent.com/u/21672844/aq130.mp4 Tändsystem? Soppaproblem? Förgasarproblem? Ventiljustering? Tacksam för tips! Vore kanon att lösa detta innan upptagning. Trevlig helg! //Johan
-
Hej! Jag har en en VP AQ130 B20 med dubbla Solex-förgasare. För varvtalsreglering av förgasarna används: http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7736850-27-12828.aspx Mitt problem är att fästet för gasvajern är trasigt, så jag har borrat ett nytt hål (se bifogad bild). Jag antar att möjlig regleringar är: 1. Justering av tärningen på vajern vid förgasarna 2. Justering av Konsol/Bricka där vajerns hölje fäster vid blocket 3. Justering i gasreglaget Vore tacksam för kommentarer om det är möjligt att få detta att fungera - d v s kunna få tomgång->fullt gaspådrag med gasreglaget??? MVH // Johan
-
Tack Claes och KillerBoo! Med andra ord så sitter grejerna rätt! Frugan tycker att det är snyggt med den gula trädgårdsslangen. Den som jag använde först var inte armerad - och det var ju mindre bra ;-) //Johan
-
... och en film också: https://www.dropbox.com/s/bamdx4eis72gzsk/MOV_0017.mp4
-
Verkar som bilden inte kom med tidigare ...
-
Hej! Jag har köpt en renoverad B20 / AQ130 och jag är inte helt säker på att impellern snurrar åt rätt håll. Vore tacksam för bekräftelse om jag har rätt att den snurrar åt fel håll, eller att allt är som det skall. //Johan
-
b20 och b30 verkar vara vanliga till denna. b20 runt 1 l/mil och b30 runt 1.3 vid marschfart. 6 vuxna kan sitta i båten men b20 kommer nog inte räcka till för att plana.
-
.. och här kommer bilden till ovanstående inlägg (som forumsapplikationen inte klarade av att hantera).
-
Skitbra! Då är jag med! Jag trodde tvärtom, men det känns relevant att före ÖD har den långa skalan. Manualer på Pentas hemsida för att ställa tändningen hittar jag inte. Instruktionsboken http://vppneuapps.volvo.com/ww/PIE/ViewFileFrame.aspx?n=164142&r=2005-06-21-18-11-18&t=PDF&a=7723870&p=T403&d=Owners%20Publication&s=12147268&lang=sv-SE är lite snål på beskrivningar om detta. Jag har köpt en verkstandshandbok (se bild), men den är inte helt trivial att förstå, och bilderna är av usel kvalitet). Tack för tipset om att ställa brytaravstånd. Jag har ställt brytarasvtåndet med ett bladmått (0,5 mm). Jag hittade lite om hur man gör detta på http://www.140-klubben.org/forum/viewtopic.php?f=21&t=3521
-
I manualen antyds att tändningen skall justeras av serviceverkstad - men hur kul är det ;-) Eftersom jag inte vill göra fel, så bollar jag mer er som kan det här (jag har nämligen aldrig gjort detta tidigare). Stroboskop inköpt på Mekonomen. CHECK! (http://www.gunson.co.uk/item.aspx?cat=0&item=3442) Transmissionskåpa och Vevaxvelremskiva hittade. CHECK! (https://dl.dropboxusercontent.com/u/21672844/DSC_0551.jpg) Inställningar enligt manual. CHECK! (https://dl.dropboxusercontent.com/u/21672844/DSC_0549.jpg) Fördelare hittad. CHECK! (https://dl.dropboxusercontent.com/u/21672844/DSC_0552.jpg) Jag har hitta en bra länk om detta på forumet (http://www.maringuiden.se/forum/;thread=246955), men jag har inte alltklart för mig. I figuren i denna artikel antar jag att 1 pelar på 0 grader = Ö.D., och 2 pekar på -10 grader. Kan detta stämma? Min andra fråga, för att komma vidare, är om jag vrider till -12, så kommer jag att hitta att rotorn pekar på ett märke i fördelaren?