Gå till innehåll
måndag 04 november 2024

T-strom

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    22
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om T-strom

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Med den budgeten så slänger jag in Albin 27 Wynne som en brasklapp. Förvisso ingen akterruff men fantastiska utrymmen för att vara så liten båt. Stor invändigt så det förslår. Bra och avskild midcabin kanske kan göra att förlusten av akterruff inte blir så kännbar.
  2. Tack för tipsen, får ut och övningsköra lite med tvålkoppen helt enkelt!
  3. Blottar min okunskap men får bjuda på det. Har en Albin Wynne sen i höstas och har vissa bekymmer med att komma in på min bryggplats. Den ligger långt in på bryggan och det blir som en 90-graders sväng när jag ska in mellan y-bommarna. Och aktern vill alltid åt nåt håll på väg in på platsen så jag får ta omtag och göra om... (Sladdar liksom in på snedden) Nån som har nåt bra knep eller tips? 🙈 Har i stort sett bara haft segelbåt innan och då är det ju plättlätt. Även en Orrskär 850 har jag haft men med den kunde jag få aktern dit jag ville med hjälp av drevet.
  4. Jag lägger till Omega 30 och Albin Delta på listan av alternativ. Dessa har ofta självslående fock och det är relativt lätt att hitta en båt med utbytt maskin. Positivt är också att båda har avskild akterruff (om man hittar en A-modell av Omegan). Lätthanterliga är de också, går med lätthet att hantera ensam. Roliga att segla är de också!
  5. Nu så, efter idogt funderande fram och tillbaka så var det en uppstickare och ej någon av de båtar som diskuterats här valet föll på. Vi har bestämt oss och lagt handpenning på en Albin Delta. Lite som jag skrev i ett tidigare inlägg så var det tillfälle och objekt som fick avgöra, och priset förstås. Fantastiskt välskött och med en "ny" motor som bara gått 330 timmar. Allt är fräscht och i bra skick, det enda vi planerar att göra är att byta dynor och förmodligen kyl (sitter en supercool i nu). Inte för att dynorna är dåliga men de är original och nya skulle lyfta helheten. Och supercool har jag väl aldrig hört något bra om så den åker nog på sikt den också. Alternativt komplettera med ett Isothermskåp. Just Deltan har jag sneglat på tidigare också och jag tycker storleken är bra samt att den rymmer oss fyra utan bekymmer. Förvisso har ju Curt Gelin totalsågat den i sina tester men jag tar det med en nypa salt. Har istället lyssnat med bekanta som har eller har seglat Deltan och de har varit positiva.
  6. Jag är rätt säker på att RW står för Rydell Westerblom. Helt säker är jag på Westerblom då han och jag ligger på samma brygga med våra båtar i Västerås. Och han har byggt RW-båtarna. Dock lite mer osäker på R:et.....
  7. Jodå, har koll på de flesta av 80-talsbåtarna. Är bara det att dessa tre faller mig i smaken mest. Sen är det ju alltid tillfället och objekt som avgör. Motor, segel och övrigt skick är ju rätt så väsentligt tycker jag. Har inte riktigt fastnat för Bavariorna än dock...
  8. Har tidigare seglat Albin 78 och Omega 30 och har efter några års uppehåll från seglingen bestämt mig för att köpa båt med pinne igen. Valet står väl egentligen mellan ovanstående båtar, kan ni ge input på fördelar och nackdelar med dessa? Finns kanske någon som seglar en själv som kan övertyga mig om att köpa just den modellen. Hustruns krav på båt var att det skulle gå att stänga om sig i vardera sovutrymme. Och att slippa krypa in i aktern(som på Omega 30). Jag har lusläst Gelins 500 segelbåtar i test så koll på mått och hans åsikter har jag redan.
  9. Hej. Jag är med på din förklaring, men i detta fall om man vrider förbi för fort, sedan sätter tillbaka nyckeln i tändningsläge, sedan tillbaka till "R" = Stopp så stannar inte motorn. Det verkar som om tändningslåset inte skickar en 12v signal till stopp solenoiden vid det andra stoppförsöket. Låter som om något i tändningslåset inte fungerar som det ska. Annars blir det att sätta en stoppknapp istället. Det skulle lösa problemet. Mvh Micke Jag hade liknande problem i mon Orrskär 850. Fick vara väldigt försiktig när jag skulle stänga av, alltså ta det sakta. Till slut hjälpte inte ens det utan det hände ingenting... Det visade sig vara fel på stoppsolenoiden. När den byttes gick det hur bra som helst igen. Så innan stoppknapp sätts in, försäkra er om att solenoiden fungerar som den ska.
  10. Går i tankar att sälja båten och är fullt medveten om hur marknaden har sett ut de senaste åren. De tidigare båtarna har lämnats in hos handlare för förmedling vilket jag tycker fungerat bra. Mailar en firma i Stockholm med all info som kan tänkas behöva, vilken båt, vilken typ av utrustning och årtal på de grejerna. Tanken är att detta ska ske till våren när båten är sjösatt. Det är en Orrskär 850 årsmodell -84. All utrustning är från 2004 och nyare. Motor original. En säljare kontaktar mig dagen efter och är oerhört tydlig med att det finns i stort sett ingen som vill köpa så gamla båtar och att de är oerhört svårsålda. Så ett ungefärligt pris på båten från de skulle bli runt 150000:-...... Varpå de tar 30000:- i provision för att det kräver så mycket jobb att sälja just min båt. Vid kontakt med konkurrent till till denna firma tidigare i höstas så sa den killen att 250´ till 270´ bör vara ett rimligt utgångspris. Vad säger expertisen på forumet? Är det så att en 850 inte är värd mer än 150´? Eller är det bara så att han inte vill sälja den?
  11. Jag är till 99% säker på att det är den här du ska ha.http://www.thetford-europe.com/sv/product/bravura/ Av bekvämlighetsskäl så köpte jag genom Vallen marin. Kanske hade blivit något billigare att söka lite andra alternativ men eftersom jag har en Orrskär 850 så tog jag det enkla alternativet.
  12. Kolla med Vallen marin. http://orrskar.se/ Där köpte jag min nya, gissar att du har samma modell på toa som i Orrskär och Nimo 27.
  13. Angående skrovet så tror jag som sagts tidigare att det "nya" kom 1982-1983 nånstans. Du ser skillnaden på "hajtänderna" som finns på det senaste skrovet. De sitter en dryg meter akterifrån sett några decimeter ovanför vattenlinjen. Det senaste skrovet ska också vara lite lättare och ha högre ståhöjd under hardtoppen. Bogpropeller är rätt ovanligt på 850:an då de allra flesta har tanken längst fram i fören och det får inte plats en bogis då. Det går dock att bygga en ny tank och placera på annat ställe i båten. Jag valde att inte göra detta på min eftersom jag tycker att det är en för stor operation. Har lärt mig köra istället! Dessutom är den så v-formad så bogisen är lite överflödig, däremot på kan den behövas på Flippern då den är plattare i skrovet. Jag hade försökt hitta en med 41:an monterad, det nya skrovet och i bra skick. Utrustning kan du köpa till i efterhand, det är roligare än att renovera skrov och inredning.
  14. Jag har haft plats där sen -99. Har både el och vatten vid min plats. Hur har du fått tag på det? och hur mycket kostar extra? Vatten tror jag finns på de flesta bryggorna. Elplatserna är färre. Tror det kostar 500:- extra per säsong plus förbrukning... Har inte så stor koll, jag tycker det är värt pengarna så jag bara betalar och ser glad ut. Vill du ha en plats med el så finns det en kö-lista att anmäla sig till. Om det inte finns någon ledig vill säga.
×
×
  • Skapa nytt...