Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025

greef

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    5
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om greef

  • Placering
    Kadett
  1. Ny bensin, nytt tändstift rengörning av förgasaren gjorde susen! Har även lärt mig att motorn är en 5BS av 1978 års modell. Oljeblandning 1:100.
  2. Tack för svaret! Luftintaget var öppet på trycktanken så tyvärr är nog inte felet så enkelt för mig
  3. Tack, ska prova det! Vet inte när jag är i stugan nästa gång, men återkommer i tråden senare.
  4. Tack, ska helt klart förbättra mina kunskaper. Saknar manual, men jag ska försöka hitta vilken modell det är och sedan fortsätta därifrån. Ser ingen modellmärkning på utsidan av motorn, men det kanske står något under motorkåpan... Har motorn i stugan så kan inte kolla just nu. Jag misstänker att det kan ha kommit in vatten i trycktanken, därav den teorin. Kan nämnda symtom uppstå pga vatten i tanken? Alltså att motorn går fint i 30-40 minuter för att sedan stanna och ej starta igen?
  5. Hej! Köpte tidigare i sommar en Yahama utombordare, 5hk 2-takt. Ingen aning vad det är för modell eller årtal, men jag bifogar en (mindre bra) bild. Kanske nån har en aning om årtal/modell? Har kört några turer utan problem, men idag stannade den och gick inte igång något mer. Det var efter ca 40 minuters fiske och motorn hade gått på lägsta varv mest hela tiden. Motorn dog och det lät som att det var soppatorsk. Provade starta den igen och hörde att den tände några sekunder och dog sedan. Chokade och den tände ytterligare några sekunder för att återigen stanna. Jag kan inte mycket om motorer, men har ni några jägartips på vad jag bör kontrollera? Har sökt runt lite och ska kontrollera tändstift (gnista), trycktank och förgasare. Kan fenomenet uppstå pga att det kommit in vatten i trycktanken? Kan det bero på fel oljeblandning? Om någon har en vet hur stor del olja (1 eller 2dl per 10l) man ska blanda så är jag också tacksam.
×
×
  • Skapa nytt...