Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025

Acedarkman

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    2
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Acedarkman

  • Placering
    Landkrabba

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej alla Hoppas det finns någon som kan hjälpa mig att tyda mina noteringar efter dagens felsökning. Min motor har alltid känts lite svag, har problem att komma över planingströskeln. Pratade med den lokala Mercruiser meken som tyckte att jag skulle felsöka bränslesystemet då han tyckte att min problembeskrivning kunde vara just det. Köpte mig en bränsletrycksmätare och kopplade in på fuel railen idag. Slog på tändningen och bränsle pumpen startade och byggde upp trycket till ca 40 PSI, när pumpen stannat efter några sekunder hoppade trycket ner till 38 PSI. Efter ca 5min har trycket sjunkit till 34 PSI och efter 10 min ner till 32 PSI. Slog av tändningen och slog till den igen (trycket stannade på 38 PSI efter att pumpen stannat) och startade motorn, trycket förblev oförändrat på 38 PSI. På tomgång ca 680-720 rpm så är trycket 38 PSI och: -1000 rpm, tryck 35 PSI -1600 rpm, tryck 32 PSI -700-2700 rpm (snabb gas i neutral) så sjunker trycket till 30 PSI Stängde av motorn och trycket stannade på ca 31 PSI. Vad jag läst mig till så ska systemtrycket ligga på ca 43 PSI, något lägre på tomgång, men ligga konstant på 43 oavsett hur mycket man gasar. Systemtrycket ska också vara konstant efter att pumpen byggt upp trycket (utan start av motorn), men vet inte hur länge, är mina värden normala eller indikerar det att jag har ett läckage? Är det någon som känner igen detta och vet vad man ska åtgärda eller vet vad man ska börja felsöka på? Soppafiltret bytes förra året, har inte kört under halvtank någon gång sedan dess. Det finns med största säkerhet en backventil i soppa upptagningsröret vid tank (Maxum 2400 SCR enl manual) och det har jag inte kollat på än. Tacksam för svar!!! Mvh Micke
  2. Hej Jag har en Waeco kylskåp i båten med original 220v konverter. Kylen vill inte gå på något eller båda av mina två batterier (nya AGM på 85amp full laddade). Konverter ska prioritera 220 om det finns och ska slå över till 12v när 220 inte finns. På 220 ellr när motorn går fungerar kylen klockrent. Vad kan detta bero på? //Micke
×
×
  • Skapa nytt...