slatbaken
Medlemmar-
Innehålls Antal
12 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm slatbaken
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Jo det skall den, men vid körning framåt kommer ju kraften från propellern att tas upp av stången och då krävs det ju att den inte böjs. Vi märkte också tendenser, i alla fall på land, att motorn ibland fastnade halvägs vid nerfällning, Kanske beroende på den skrovliga stången.
-
På en äldre Evinrude 50 hk sitter en vågrät stång som avgör motorns lutning. Vi tänkte byta den för den var ordentligt rostig och motorn hade tendenser att haka fast i den vid nerfällning. Det visade sig att stången var så fastrostad av det var nästan omöjlig att rubba den. Vi fick tillverka en slags avdragare (se bilden för att få loss den). Det lyckades efter två dagar. Ett proffs hade väl gjort det på en kvart. Nu är frågan, vad skall det vara för material i den nya stången? Krävs det något extra starkt material. Den skall ju stå emot kraften från motorn så vitt jag förstår. En 12mm rostfri gängad stång har nästan exakt rätt diameter men frågan är om den är tillräckligt styv?
-
Jag svarar på min egen fråga. Det var 20A säkringen som hade gått av okänd anledning. Är detta vanligt eller vad kan ha förorsakat detta?
-
Jag har en äldre evinrude 50 hp som jag köpte i våras. Häromdagen hände ingenting när jag vred på startnyckeln. Inget klick från solenoiden heller. Jag startade motorn med en skruvmejsel från +12 till solenoiden och då startade den normalt. Jag misstänker den sk "neutral safety switch" frågan är var den sitter. är det på motorn eller i reglageboxen? är den åtkomlig?
-
Om lodräta stången skall förhindra att motorn slår upp vid backning måste den kunna låsas på någort sätt. Annars viks den ju bara undan. Det är vid nerfällning den kan haka fast. På vänster sida sett bakifrån finns ett reglage som utför backspärr men den är väl inte kopplad till den lodräta vridbara stången som syns i bilden. Svårt att hitta på rätt benämning på sakerna. Den rostiga vågräta stången är ju till för att få lämplig lutning på motorn och det är väl troligt att en blank sådan skulle förhindra att det hakar i. Men hur den lodräta stången skall utgöra backspärr förstår jag ännu inte.
-
En äldre Evinrude 50hp har visat sig vara svår att fälla ner ibland. Det är en rätt kraftig metallstång som hänger sig på den vågräta stången som bestämmer motorns lutning. Metallstången är vridbar och fälls bakåt när motorn fälls upp och har en benägenhet att fastna när motorn skall fällas ner igen. Den är fasad i nerkant så det verkar som att den skall glida över den vågräta stången som kanske kärvar för att den är så rostig. Se bifogad bild. Min fråga är, Vad har metallstången för syfte? Vad är den bra för? Skulle det hjälpa att få dit en ny vågrät stång rostfri. Finns något annat man kan göra?
-
Har Evinrude 50hk 80-tal någon säkring. Plötsligt funkade ingenting. ingen spänning till startsignalen. ingen spänning till prime.
-
Jag svarar mig själv. Möjligen börjar mystiken skingras. Det kan vara så att det är primefunktionen som är boven. Kopplar man bort den, antingen genom att ta isär handsken och "tjuvstarta" eller genom att lossa primerkabeln och använda startnyckeln så startar motorn snällt. Vill man stänga av motorn med handsken isär så stannar den direkt om man vrider på det manuella primerreglaget. Vid nyckelstart med primerfunktion inkopplad kan den tända några gånger och sedan heldöd. Kan primerenheten vara felaktig så att den ger för mycket bensin eller har det med tändningslåser att göra så att det blir för lång primetid? Kan jag ta bort primefunktionen eller kan motorn bli svårstartad då?
-
Jag köpte i våras en äldre ht båt med en 50hk Evinrude troligen 80-tal. Den verkar inte ha choke utan elmanövrerad prime. Vid första provturen stannade den efter några minuter och gick inte att återstarta. vi fick paddla iland. Andra provturen en vecka senare gick den ett tag vid bryggan men stannade sedan. Den gick dock på land med slangvatten. Sedan verkstad som rengjorde förgasaren för 2000kr. Dock samma sak tredje försöket. Tillbaka till verkstaden. Där startade den inte först, men när teknikern hade tagit isär elhandsken och startade genom att kortsluta någon punkt så startade den direkt. Det verkar alltså vara elfel. Några frågor: hur kan man se vilken årsmodell motorn har. Jag hittar inga beteckningar. Primeenheten får 12V när nyckeln vrids om men inget klick hörs. är det fel. Den mäter 2 ohm förresten är det normalt? Ibland hörs ett visslande ljud när startnyckeln vrids om. Vad är det? Dumt nog observerade jag inte var han kortslöt när han "tjuvstartade" motorn. Jag skicke med en bild där jag tror att det var.
-
Nu har jag lossat växelhuset från motorn. Växelarmen sitter kvar i motorn. Är det bra eller dålig? Hur går man vidare? För att få ut växlingmekanismen måste väl drivaxeln tas bort, Hur? Den sitter ju fast i lagret. Finns det skruvar bakom propellern som måste bort? Hoppas någon vet något om detta.
-
Märkligt nog inga ideer om vad felet kan bero på. Blir väl tvungen att lossa växelkhuset från motorn och se om det går att hitta någon orsak I samband med detta vill jag fråga om det finns några särskilda svårigheter, problem eller risker med en sådan årgärd. Något man skall se upp speciellt med?
-
Hej Jag köpte förra sommaren en båt med en äldre 50HK Evinrudesnurra. Motorn gick bra om om lite trögstartad. När jag nu ,efter 3 veckors semesterregn, försökte starta den så visade det sig att växeln hade fastnat i backläget. Det går att röra reglaget lite grann men inte så mycket att neutralläget går i och därmed går det inte heller att få startmotorn att dra. Jag lossade vajrarna till motorn så att reglaget kunde röra sig och då gick det ju att koppla in startmotorn. Jag har försökt att knacka försiktigt på armen men den rör sig inte. Vad kan ha hänt? Har den rostat fast eller finns den någom hemlig spärr jag inte känner till?