Krille_S
Medlemmar-
Innehålls Antal
11 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Krille_S
-
Placering
Kadett
-
För dom som är intresserade så hittade jag denna 80-talsrulle om segeltrim på youtube. Så seglar du snabbare Så seglar du snabbare, ger grundläggande segeltrim föklarat på ett enkelt sätt. Tysk produktion med Svensk berättar röst.
-
Kolla in denna Youtubevideo, klassisk 80-talsrulle om segeltrim Så seglar du snabbare
-
Så var hur ska den vila då? På skrovet?? En båt som vilat med huvudvikten på stöttorna skulle jag aldrig köpa, den är säkert delamierad eller intryckt där stöttorna suttit emot. Detta har togs upp av någon utav båttidningarna för några sässonger sedan. Båten ska stå på klen och endast balanceras av stöttorna så att den inte tippar i sidled. Har sett skräckexempel där nybörjare dragit åt stöttorna så hårt så att man sett att skrovet buktat innåt... Senast ändrad av Krille_S | 18 juli 2012 | 21:26
-
Då får du nog köpa dig en begagnad båt. Sen får du fixa å trixa tills du är nöjd med den.
-
Ett sträckt förstag är A och O när du ska ta höjd. Du behöver inte vara rädd för att dra för hårt på akterstagssträckaren, den kommer inte gå av. Om du är osäker kan du mäta upp brottgränsen och markera med en tuschpenna på tampen eller göra en stoppknop. Jag misstänker att förstaget sitter i ett av dom övre hålen vid fästet så att masten står näst intill rakt. Masten ska luta en aning bakåt. Antar att du har seldenmast?
-
Några tips som kanske kan hjälpa. 1. Mastens lutning har mycket med hur mycket höjd en båt kan ta. Se till så att masten har en aning lutning bakåt. Brukar finnas flera fästen på förstaget för det. Mycket har att göra med riggningen, kan skilja en knop på kryssen och många graders anfallsvikel. En smart sak kan vara att låta någon som vet vad han gör ställa in riggen en gång, så att ni vet hur den ska stå när ni själva mastar på. 2. Spänn upp akterstaget när ni ska kryssa, vill ni segla högt ska ni spänna upp det rejält, speciellt om det blåser hårt. På så sätt får förstaget en vassare anfallsvinkel mot vinden och storseglet planar ur i toppen vilket resulterar i mindre krängning. Förstaget ska vara spänt så att det är rakt och inte buktar mot lä. 3. Blåser det mycket ska du plana ut seglen rejält för at få mindre krängning. Flytta förseglets skotpunkt bakåt så att seglet får mindre buk. Se till att flytta ner storskotet i lä så att roderutslaget minskar. Mer buk = Mer krängning Planare segel = Mindre krängning Blåser det mindre kan du se till att ha skotskenan och storskotet så att bommen är i centrum av båten. Oftast är det obalans i storseglet som resulterar i att man ger mer roderutslag, då bromsas farten rejält. Se till så att ni har ett så litet roderutslag som möjligt. Det kan ni tex markera ut på ratten om ni saknar autopilot. I lite lättare vindar ska ni se till så att ni har mer buk på seglen, flytta fram förseglets skotpunkt en aning och släpp på bomliken. I svagare vindar är det bättre att gå lågt, det tjänar man på i längden. Vill man gå högre ska man plana ut dom en aning. Har seglat med en bekants Bavaraia 37 från 1996 med djup köl, och vi har då inga problem med att ta höjd. Ni får nog ta och pröva er fram. Mycket kan också ha att göra med vilka segel båten har. Den erfarenhet jag har är att Bavaria inte alls är speciellt underrigade båtar, man ska reva dom ganska tidigt och dom har rätt mycket segel. Sen har dom väl ungefär 33-35% i kölen så det är inte heller så dåligt.
-
Har vart med om fler oskoväder till havs, men jag fick ett blixtnedslag i min båt under segling mellan Öland och Gotland en gång. Det där med 1 på 1000 kanske stämmer Det som hände vara att samtliga instrument slogs ut, VHF, plotter, AIS, vindmätare, belysning, lanternor, mm. Det var en otrolig smäll och en kraftig ljusbåge, men mer än så hände inte. Besättningen klarade sig helskinnad och motorn startade, kan bero på att min båt är utrustad med åskledare som löper ner i kölen från mastfoten. När jag kontrolerade masttoppen var VHF-antennen helt svart, precis som svart-oxiderad.
-
Jag har seglat hela mitt liv, ägt flera olika båtar, färdats många olika vatten, och har köpt mig en... Hör och häpna... Bavaria! Du får så otroligt mycket båt för pengarna så det är väldigt svårt att konkurrera med dessa båtar. Jag förstår inte hur man kan köpa en 20-30 år äldre båt för samma eller ofta dyrare peng. Men, det finns någonting speciellt bland Svenska skärgårdsseglare, speciellt dom som seglar äldre båtar, och många utav dom som hänger här verkar lida av samma förutfattade meningar... Men, det är i Sverige det, i andra länder har dom helt andra uppfattningar om märket. Det ärcker att komma till Norge så har folk en helt annan uppfattning. Fortsätt ni att segla era föråldrade trånga båtar, det gjorde jag ända fram tills jag kom på bättre tankar, och jag ångrar mig inte en sekund :-) Sen får ni säga vad ni vill.
-
Båtar SKA vila på kölen, om man pallar upp båtvikten med stöttor på skrovet är det överhängande risk för att skrovet skadas.
-
Brukar använda mig av dessa för att få en så exakt prognos som möjligt. http://vivakarta.sjofartsverket.se/ Liveuppdatering från olika väderstationer, där du kan se olika data så som vind, rikting, vågor mm. http://sv.ilmatieteenlaitos.fi/sjovadret-och-ostersjon Där kan du se isobar-kurvor. Sedan använder jag mig av dessa: http://www.klart.se/kust/ http://www.smhi.se/vadret/hav-och-kust/kust
-
Borde säkert bara vara att skrapa rent dom med en stålborste, det är ganska vanligt att kölbultar kan se rostiga ut, men det är nog bara på ytan.