Gå till innehåll
måndag 18 november 2024

mbman

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    12
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om mbman

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej! Har varit bortrest så inte hunnit titta så mycket mer på mitt problem, men dock funderat en del. Det jag dock har upptäckt är att jag HAR ett skiljerelä. När jag laddade upp batterierna senast lös även lampan på det när spänningen var lite högre, så det verkar fungera. Det jag dock inte får ihop är hur såväl startbatteri som förbrukningsbatterier kunnat ladda ur när båten stått stilla då skiljerelät borde separerat dem när spänningen sjunkit. Om ett av förbrukningsbatterierna är trasigt så borde ju det i sådant fall inte kunnat ladda ur startbatteriet. Den enda förklaringen till detta jag kan tänka mig är att jag har någon strömtjuv som är inkopplad direkt till båda batteribankerna, vilket låter märkligt. Eller har ni mer kunniga någon bra teori kring detta?
  2. Hej, Tack för svar! Landströmsbiten fungerar, då jag testat de vanliga uttagen i båten med framgång. Så om det är något fel före laddaren så måste det vara typ i sladden mellan landströmscentralen och laddaren. Jag tror jag kommer lämna in båten för åtgärdande av detta, laddaren sitter så extremt dåligt till att jag är mindre sugen på att försöka byta ut den själv.
  3. Hej igen! Stort tack för allt engagemang i mitt lilla problem. Var idag och sjösatte båten och kunde då konstatera att batterierna inte laddats alls under natten trots inkopplad landström. Således måste väl något vara fel på den inbyggda laddaren eller dess matning (verkar väl mer troligt att laddaren är paj än att matningen skulle gått sönder tänker jag?) För att kunna ladda de mycket trötta batterierna har jag nu kopplat på en svag extern bilbatteriladdare. En sak jag noterade efter att jag kopplat på denna mot polerna på ett av de två förbrukningsbatterierna (som är parallellkopplade tillsammans och med startbatteriet, inget skiljerelä är monterat) var att att jag kunde uppmäta "laddspänning" (just då 13V) när jag mätte mellan det första batteriets poler eller mellan det första batteriets minuspol och det andra batteriets pluspol. När jag testade att mäta mellan det första batteriets pluspol och det andra batteriets minuspol fick jag dock bara 12.6 V i mätvärde. Är inte detta konstigt och vad kan det bero på? Det andra batteriet är det äldsta batteriet och det som skulle kunna vara dåligt tänker jag. Min plan nu är iaf. att försöka ladda upp alla batterierna maximalt för att sedan koppla ur det andra förbrukningsbatteriet för att se om startbatteri + första förbrukningsbatteriet klarar att hålla laddningen. Laddare får jag se till att undersökt / utbytt.
  4. Hej igen alla, Har nu varit ute en sväng i båten med nyinköpt tångamperemätare. Jag testade att mäta ström på alla möjliga kablar utan att få några uppseendeväckande värden, som mest 0.05A på något ställe efter mängder av mätningar (det var lite knepigt att utföra mätningen måste jag erkänna). Känner mig därför inte så mycket klokare ang. vad som orsakar urladdningen. Att notera är att jag fick 0 som värde när jag mätte på pluskablarna som går ut från batteriladdaren, vilket kanske talar emot att det är den som drar ström? Börjar fundera på om det ändå kan vara ett av batterierna som är dåligt, det enda test jag gjorde före säsong var fulladdning och sedan kolla spänningen några dagar senare, då låg det sämsta batteriet på 12.67 vilket ju inte är perfekt men inte heller katastrof. Gjorde ju dock inget belastningstest och kanske är det mer avslöjande om jag förstår det George_Ohm skriver ovan korrekt. Det jag gjorde idag innan jag åkte hem var att koppla in landströmmen för att kolla om batterierna laddats upp imorgon när jag kommer ut till båten (vilket ju inte verkar troligt). Om ingen laddning då skett verkar det mycket sannolikt att laddaren är paj iallafall. Landströmmen fungerar och alla säkringar i centralen är på, Testade fö att mäta direkt på polerna på batterierna före och efter inkoppling av landströmmen och det var ingen som helst skillnad på mätvärdet.
  5. Jag förstår, men min teori är ju att det eventuella felet i laddaren kan göra att den ligger och tjuvdrar ström, dvs är grundorsaken till problemet. Tänker att det i vart fall verkar osannolikt att både laddaren slutat fungera och att jag dessutom har något annat som ligger och tjuvdrar ström, men vad vet jag. Bra tips. Vad "letar" jag efter när jag mäter på batteribanken i sådant fall, dvs om mätaren visar X eller Y, vad betyder det? (Ber om ursäkt för min okunskap) Bra tips om att leta efter pluskablar med säkring direkt på batterierna. Precis det har jag, men vet inte vart de går. Misstänker att det kan vara till en solcellsregulator jag aldrig använt, men måste kika. Vad gäller säkringar på laddaren, var sitter de? Innuti själva laddaren? Jag har kollat alla "vanliga" säkringar på båten och kan inte se att någon löst ut.
  6. Hej alla! Tack för snabba svar, uppskattar verkligen all hjälp! Några förtydliganden nedan då jag kanske uttryckte mig lite ofullständigt/slvarigt i min första post. 1. Laddaren som sitter i båten är, trots den milt uttrykt märkliga modellbeteckningen, en 25A laddare såvitt jag kunnat se från dokumentationen på nätet. 2. Den inbyggda batterimätaren har en decimal, laddningen var 12.0 volt. Jag mätte sedan även direkt på batterierna (separat på alla tre) med multimeter och fick då märkligt nog ett mätvärde på 12.3 volt. För ca 3v sedan när jag monterade tillbaka batterierna efter vintern var alla fulladdade, låt vara att ett av de äldre förbrukningsbatterierna låg på 12.67 V då. Jag förstår att det kan finnas förbrukare som tjuvdrar ström, det tänker jag försökte utröna så gott jag kan om det behövs. Men just nu är mitt "huvudspår" att det är laddaren som är paj. Skälet för det är främst att spänningen inte ändrades när jag kopplade in landströmmen. Detta får visst stöd av att jag inte tycker mig se att power-lampan på laddaren lyser när landströmmen är inkopplad, den sitter dock mycket otillgängligt till så det är svårt att se tydligt. Vad tror ni om denna teori? Om laddaren är paj, kan den då även urladda batterierna tror ni? Om jag ska mäta detta för batteriladdaren, går detta med en vanlig multimeter? Om ja, var ska man då mäta? Från laddaren går ju svart kabel till - och sedan två röda kablar till + såvitt jag kan se. Ska man mäta mellan en röd och den svarta kabeln?
  7. Hej alla, Jag har en Aquador 27 -2015 som dragits med att batterierna laddar ur ovanligt snabbt. Detta sker när båten ligger i hamn (eller som nu, på land) med alla brytare avstängda. Har tagit hem batterierna och laddat upp dem och de verkar kunna behålla laddningen, så batterierna torde inte vara problemet. När jag kom till båten idag visade den inbygga voltmätaren 12V, detta efter att båten legat några veckor med allt avstängt. Jag testade då att koppla in landströmmen och tittade sedan voltmätare igen. Kunde då se att den låg kvar på 12V även efter att den inbyggda batteriladdaren då borde dragit igång. Då spänningen, med inkopplad och fungerande laddare, väl borde vara 14,3V började jag misstänka att det kanske är batteriladdaren som är trasig och kanske då på något sätt läckt ström och laddat ur batterierna. Laddaren är en Navix BP1225-3A om det är av någon betydelse. Vad tror ni om denna slutsats?
  8. Hej alla! Stort tack för alla bra synpunkter, kommentarer och idéer! Jag vet egentligen inte om jag blivit så mycket klokare avseende båtmodell, men man kan inte ha för mycket information inför dessa beslut. Nu fick jag även upp ögonen för Grandezza 31 OC som jag tycker ser mycket trevlig ut! Dessutom ligger den ju i samma prisklass som Windyn och Aquadoren, men har lite ytterligare saker jag gillar som det öppningsbara taket och kök både ute och inne! Ser onekligen prisvärd ut. Några ytterligare funderingar jag har: 1. Hur svårt är det att hantera en båt i storleksklassen 30-33 fot? Vi är ju totala nybörjare med bara en säsong med vår DC i ryggen. Vi har lärt oss mycket denna säsong, men försöker undvika trånga hamnar osv för att inte hamna i alltför stressiga situationer. Är allting mycket knepigare med en större och tyngre båt? 2. Ni som har Windyn, går det att få med cyklar på den på något vettigt sätt tror ni? Vi var ute på Möja i somras och där hade det ju varit kanon att ha något transportmedel med sig. 3. Är det full ståhöjd nere i Windyn för en normallång person? Precis som påpekades ovan tyckte jag att den låga takhöjden var lite irriterande i Aquador 27, så full ståhöjd är ett klart plus tänker jag. 4. Vad tänker ni kring DC vs HT på dessa modeller? Jag är helt inne på HT för att ha det lite lättare när dåligt väder kommer och för att minimera hanteringen av kapell. Samtidigt är ju sikten lite sämre och vissa säger även att ljudvolymen är högre, vilket är negativa aspekter.
  9. Hej båtvänner, Vi är en familj med två barn (3 och 6 år) som köpte vår första båt i somras, en DC på ca 6 meter, som blivit båtbitna såtillvida att vi nu letar efter en större båt till nästa sommar. Vi är framförallt ute efter mer utrymme så att vi kan övernatta 1-2 nätter i stöten några gånger under säsongen. Lite mer stuvutrymme (t.ex till barncyklar och badleksaker) och en något stabilare sjögång är också något vi gärna vill ha. Helst vill vi ha något ganska modernt, typ från 2000- och framåt. Vi vill att båten båda ska vara OK att bo på kortare tider, men även fungera bra för dagsutflykter med tilläggningar i naturhamn. Tänker oss därför att vi inte ska ha någonting alltför stort. Vi har framförallt tittat på Aquador 27 HT, 28HT samt Windy 32/33 Scirocco (både HT och kapell). Tänkte höra om det är några andra modeller i ungefär samma prisklass som vi bör överväga i detta sammanhang? Vore även intressant att höra om någon med liknande familjesituation har erfarenhet av de aktuella modellerna och har lust att lista lite bra/dåligt med dem? Tacksam för all input!
  10. Tack för svar! Jag ska kika vidare lite under vintern/våren. Hur fungerar för övrigt kemtoan i båten? Sitter den inne i ruffen i mitten? Kräver den manuell tömning eller är den ansluten till en septiktank? (Ber om ursäkt för min okunskap om kemtoaletter..)
  11. Hej, Har också kikat på Finnmastern. Får man fråga vad Du fick betala för kalaset?
  12. Sitter och funderar på att köpa en daycruiser i storlek 6-7 meter och har fastnat lite för Yamarin 64 dc Jag funderar dock lite på toamöjligheter i denna båt. Finns det t.ex. plats för en portapotti i ruffen? Känns lite surt att ha en dc man vill kunna ligga ute med en dag om det inte finns möjlighet att gå på toa om så skulle behövas..
×
×
  • Skapa nytt...