-
Innehålls Antal
19 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
2 NeutralOm deaw
-
Placering
Kadett
-
Jag har en sån som jag flyttar mellan båda båtarna och är riktigt nöjd. Smidigt då alla kablar sitter fast i "ställningen" och inte behöver skruvas loss då man flyttar enheten. Jag tycke storleken räcker bra till att dela upp skärmen med karta och eko, eller karta och karta. Tillockmed karta + utzoomad karta + eko fungerar helt ok. ' Jag har öppen båt, så knappar vinner lätt över touchscreen. Går bra att använda med hanskar på. Jag har traditionella ekolodsgivare, så har ingen erfarenhet av SV-funktionen. Du behöver väl Bluechart Vision karta för att få auto-rutter? Jag är alltså nöjd med min!
-
Håller på uppgradera intsrumentpanelen i båten och tänkte byta givare till en som har alarmutgång. Någon som vet vad det är för gänga på tempgivaren bredvid termostatet? Motorn är en gammal Volvo T(M)D50 Tacksam för svar..
-
Säker så det inte är varning för låg oljenivå? Alltså inte alarm så varvtalet sänks... Jag hade samma symptom på min gamla Yamaha 2T. Den började tjuta då oljenivån (2t olja) blev låg, och tystnade då man trimmade in i det fallet. Sjönk oljenviån ytterligare gick den i safe-mode.
-
Så här har jag gjort i min öppna fiskebåt på 10x3m: 1. En effektiv länspump med extern nivåbrytare så lågt i kölsvinet det gick att montera 2. En länspump med inbyggd nivåbrytare lite högre upp som reserv 3. En infälld manuell membranpump med slangen nere i kölsvinet 4. En pump som sitter på propelleaxeln som alltid snurrar då man kör Har inte haft några problem hittills.
-
Garmin har inte samma funktion som North Star. I min Garmin 71sv (borde vara samma funktioner i 52dv) sparar jag de spår jag vill ha kvar med en annan färg. Sedan har jag valt bort vit färg ur "Spår som visas". Då har jag alltså kvar bara de spår jag vill se på skärmen. Bara att aktivera vit färg om man vill se alla igen...
-
Byt / putsa munstyckena så ska du se det blir bra.
-
Koppla Cigg-uttaget direkt (via en säkring) till batteriet eller huvudströmbrytare. Inte till Load-utgången på controllern. Controllern är för liten för att kompressorn ska orka starta.
- 14 svar
-
- 1
-
Du har väl inte kylen kopplad till Load-utgången på controllern? Den klarar bara 5 ampere, och kompressorn drar betydlig me än det då den startar.
- 14 svar
-
- 1
-
Ifjol gick en tändspole på min Optimax. Troligtvis pga för gamla tändstift. Bytte stift och spole och den har fungerat fint efter det.
-
Ärgade batteripoler, kablar?
-
Härifrån fick jag hjälp då jag bytte trimsensor på min optimax: http://forums.iboats.com/forum/engine-repair-and-maintenance/mercury-mariner-outboards/276844-how-to-install-a-smartcraft-system?p=3966779#post3966779 Du kan inte ställa in hur högt och lågt du kan trimma via smartrcraft, utan endast vad som anges som "0" - "max" och "trailer"-läge i displayen.
-
Jag monterade ett Optima bluetop 75Ah till min Optimax 90. Det ger väldigt hög startström, men kostar förståss en hel del.
-
Har du kontrollerat så att inte batteripolerna är ärgade? Även polerna på huvudströmbrytaren.
-
Hej, Jag har haft 2st 70-tals buster minin (gul rand) och en 80-tals (blå rand). Den blåa var i förfärligt skick med svetsade nitar. Den läckte som ett soll. Väldigt vanligt att plåten spricker runt svetsningarna. Ena gula var pedantskött och och den andra i lite sämre skick, men ingen av dom läckte. Se upp med bottnen precis framför akterspegeln. Där blir det väldigt lätt en bula om man kör med för stor motor. (>15hk).
-
Här ser du vad dom rekommenderar att man gör. http://www.mercury-marine.eu/cache/Documents/Mercury/OptiMax%2090/0/sv-SE/DocumentFull.pdf Jag kommer inte att byta bränslefilter i år eftersom vattenavskiljarfiltret inte innehöll smuts eller vatten. Remmen byter jag inte heller. Tändstiften byttes ifjol.