Gå till innehåll
tisdag 12 november 2024

BMW330

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    11
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om BMW330

  • Placering
    Kadett
  1. Jo hej igen Sver på fråga 1 är att det är en brytande kontakt som vi löste med en sockerbit på grabbens motor i våras på fråga 2 vet jag inte men jag tror att det bara är en signal till instrumentet vi (grabben) har samma problem men det tänkte vi meka med när båten står på land (det går åt mindre med verktyg om det räcker med att böja sig ner och plocka upp dom när man tappar dom....) /Börje
  2. Det sitter ett gränsläge på en del motorer som troligen ska begränsa upprörelsen om man har något sm motorn kan slå i innan max uppe den brukar sitta i framkant på motorn den sitter lite utsatt till och man kan koppla förbi den om man inte behöver begränsnigen hur som helst ksn man bygla den i test syfte lycka till
  3. skulle nog välja en båt med någon form av hytt exvis TG 5900 då det ska vara en båt som ska användas oberoende av väder en sådan båt spräcker ju budgeten men det brukar det ju alltid göra när man ska köpa ngt nödvändigt.....
  4. själv tankade jag i Nävekvarn för 14:08 vid en av Qstar:s aoutomat tapp som är för både bilar o båtar tankade iofs bara 19 liter men vinsten räkte till en glass....
  5. Synd att ni inte kom till Byxelkrok väl värd et besök men det går fler tåg Däremot gör det mig lite illa berörd att an så fin stad som Västeervik inte tar hand om sitt goda rykte man åtmindstonde hade förr har haft mycket roligt i Västervikpå 80 talet på blå kustens marina tror jag det hette idag är det kanske Promarina där åxå men dom kan kanske inte skyllas för alla förändringar.... Tur ni hittade Loftahammar som åxå var trevlig på det goda 80 talet Mitt återfall inom båtvärlden inskränker sig till eka med utombordsmotor så destinationer söder om Bråviken får vara ifred .......
  6. Bor inte så långt ifrån Nävekvarn där har Q-star haft den goda smaken att plassera sin automat station vid små båts hamnen där man åxå monterat extra långa slangar till pumparna vilket innebär att båtar kan tanka till samma pris som bilarna som använder samma mack Detta arangamang kanske skulle kunna vara en lösning på flera ställen där man inte kan förssörja sig på enbart sjö mack Jag har ingen aning om vilken sorts diesel somtillhandahålls men den bensin de har fungerar iaf utmärkt till min snurra.......
  7. He he nej jag är inte orolig för egen del nu när jag gör comback i båtvärlden sker det i en farkost som åtmidstnde delvis följer erfarenheterna från ungdomen dvs en styr o en öser (en campingbåt i trä från tidigt 60 tal) men jag kaske hör av mig när jag inte orkar/vill ösa mer..... Och jovist finns ungdomen till viss del till sjöss men det jag vänder mig mot är hur dom tas emot, dels det jag själv blev vittne till angående vattenskotrarna dels det jag läst på olika forum om trerror körning av gummi jollar i natur hamnar om man då skäller på dom nya båtfolket istället för att tala med dom kanske med ett leende så förstår säkert kiddsen att dom stör (om dom nu verkligen gör det) och nej jag har inga barn /barn barn i jolle åldern ;-) Vad det gäller båtnasarna så gäller väl marknadskrafterna även där om man försöker sälja en beg båt för nästan smma pris som en ny så förstår jag att lagren fylls och det tror inte jag att jag skulle köpa en beg båt jämför bilbranchen där det skiljer mer mellan nytt o beg /Nisse
  8. Jag har diskuterat detta en hel del i vekligheten i hamnen mm då medelålden på båtfolket bara blir äldre. När jag var i tonåren på 70 talet var vi ett gäng som hölli hop och var mycket på sjön bla så besökte vi några klubbholmar (både motorbåts klubbsholmar och segel holmar9) med div flytetyg ibland inte i det bästa skick där (på holmarna) blev vi alltid väl mottagna med ngn pik om skicket på båten men ändå välkomna och där fanns folk i alla åldrar ganska jämt fördelade från små barn till pensionärer När jg blev äldre flyttade jag omkring och kom bort från båtlivet under att antal år men har nu kommit tillbaka och skaffat båt igen så i sommras passerade jag en av de klubbholmar som vi hade besökt i ungdommen så jag beslöt att göra et besök i nostalgins namn När jag förtöjt kom brygg fogden och hälsade och det visade sig vara en av mina polare från förr så det blev en del snack och vi kunde konstatera att det fattades minst en generation i båtvärlden då det visade sig att vi nästan var de yngsta på holmen båda 50 förutom några barn som var barnbarn till klubbmedlemmar fast det var en fin lördags em Efter en stund far min kompis upp och morrar dom där borde det vara skott pengar på jag tittade naturligtvis åxå upp och såg då 3-4 st vattenskotrar som for förbi och då tänkte jag är det inte dessa skoteråkare dom vi ska sälja våra båtar till när vi vill byta eller inte orkar hålla på längre? Om detta är den attetyd man möter nästa generation båtägare med så förstår jag att de blir färre (och nej jag är inte och kommer inte vattenskoter ägare) Blev et långt inlägg men hoppas andemeningen går fram.... /Nisse
  9. Vad jag kan förstå så var budgeten 15k VAR dvs 2x15k=30k och för den pengen finns det en hel del av de båtar som nämnts ovan dessutom finns ju nästan hur många maxi 68 och 77som helst som år rejält rymliga och dessutom inte seglar så tokigt (kanske inte de snyggaste men med lite färg och stripes kan trolla bort lådkänslan) /Nisse
  10. precis efter som du skrev att motorn surrade till för att sedan tystna det var så kompisens motor reagerade lycka till Nisse
  11. Vet inte hur det är på din motor men kompisen har en 70 hästars Suzuki av nyare sort där satt det ngn typ av gränsläge som skulle förhindrea att motorn tiltade upp för mycke (tror jag) och anslaget (den pryl som påverkar gränsläget) hade idkat celldelning iom detta påverkade gränsläget för tidigt och när detta hände gick det inte att trimma motorn vid körning heller. Gränsläget satt fram mitt på där motorn ledar sig ,pillade bort anslaget och vipps fungerade tilt/trim igen..... /Nisse
×
×
  • Skapa nytt...