Gå till innehåll
måndag 23 september 2024

NicolasJ

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    38
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om NicolasJ

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Jag måste be om orsakt av min sista inlägget, nu är det klart att nya systemet funkar i alla fall, att snabbt ändra ljusstyrka bara skrolla upp från nedre del af skärmen. Själv använder jag Navionics som aldrig tappade gps i tre sesonger (kanske fördel av min Ipad 2). MVH till alla Ipad användare!
  2. Jag måste be om orsakt av min sista inlägget, nu är det klart att nya systemet funkar i alla fall, att snabbt ändra ljusstyrka bara skrolla upp från nedre del af skärmen. Själv använder jag Navionics som aldrig tappade gps i tre sesonger (kanske fördel av min Ipad 2). MVH till alla Ipad användare!
  3. För att? Besides creasy interface, how e.g. You will change screen brightness quickly now?? In a boat moving with a great speed??? Double press that single button and you are damn sweared to hell!!
  4. DO NOT UPGRADE TO IOS 7!!!!!!!!!!!!!!
  5. DO NOT UPGRADE TO IOS 7!!!!!!!!!!!!!! DET ÄR KATASTROFF !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  6. DO NOT UPGRADE TO IOS 7!!!!!!!!!!!!!!
  7. DO NOT UPGRADE TO IOS 7!!!!!!!!!!!!!! DET ÄR KATASTROFF !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  8. Jag har KAD32 i Aquador 23HT, det kräver ungefär 200 fingertryck för att fylla full filtret, så jag är tvecksam att diesel håller på 100 varvar av rena inertion efter bränslet tag slut och airbubbla kommer in i motor.. det gör max 3-5 varv efter jag stannar den. Också, om luften går i pumpa och insprutare, det blir jäkla hårdare att lufta motorn!
  9. Jag kunde inte identifiera är din båt HT eller DC.. Om HT, då gäller det an stor (minst 90 W) solcell panel på taket. Men i alla fall, det finns ENORM skillnad på blu batterierna. Jag skaffad en 'liten' 85 AH Exide Equipment Gel, MEN den kan urladdas 95% utan att skadas, so bara detta räker för 2 dygn med kylskåp och annat. So jag kan inte se något behov av tredie batteri (jag faktiskt hade en, men nu den står hemma). Igen det är ENORM skillnad på batterierna. Och solpanel också (på vår Aq.23HT den är allt för vår el behov, 90 W). (Åckså tänk att mer vikt i aktern arbetar MOT bra planning och bränsle förbrukningen).
  10. Testade vår Aq.23HT med KAD32 diesel (2006 2.4l) före köp (2011), också visade 29 knopp vs. 31 som på papper.. jag inte avsett detta som alvarigt, aldrig kör mer än 25 knopp (skona motor och drev). Också max. 29 på 3700 varv. när experimenterar en-två gångar per sesong. Förra ägaren uppgav samma, jag tror att trimma diesel skulle göra trick, men inte vill göra något. Bara nöjd som det går. Jag tror att viktigaste är att båten går snabbt på planen (13-15 knop) och vidare till 25 knop, detta gör den utan tveck.
  11. Ja, Aquador är dyr, absolut sannt. Det är ju också att priserna är dock rimligare nu (än när jag köpte den, damn!) Vad är absolut underbart om Aq.23HT är den stor framluckan med stege, så jag (110kg) kan röra mig från boggen till aktern på 3-4 sekunder! Perfekt för att lägga till i naturhamn, också att kliva ut / i båten. Luckan för badstege - kanske anpassa en tråd så att dra i den ska öppna luckan. (jag inte ens tänkade på detta, ska göra). Bra att sova också i akter (kan göras jätte bredd). Wallas varmaren på fullt effekt ger tillräckligt värme ner till 10 grader ute på natten i hela båten (och till 0 om sova i förren). Jag också gjörde några finesser som Solpanellen 90WA på taket (HT! :-) vilken ger oändliga elen i dessa soliga dagar, precision 4-digits voltmeter att enkelt kontrollera batterinivån, rudderindikator, radiokontroll för Wallas varmare (med 3 fjärrkontrollar, så ställa värme från varje sovplats), Gobius toatank indikator - visar nivå på 0, 1/4, 1/2, 3/4. Vår båt dricker 1.09 L per sjömil med äldre KAD32 diesel, praktiskt oavsett farten (D3 drar lite mindre, men de finns många som klagar på denna typ).
  12. Min Kad32 kompresor stoppat visslade efter luftslangarna var åtdragna (7 mm nyckel). Men det ser inte kompressor problem eftersom du sa att det tjuter vid ganska låg varv (och kompressor arbetar 1600-2300 vilka jag inte avser som låga). Jag har po min Kad32 ett litet gnällande ljud på låga varv då och då (800-1100), men jag avser detta är några resonanser totalt oskadliga. Om remmarna, om de är spännda alltför mycket, lagrar på axelna kan arbeta överbelastat vilket i själv kan ge oljud. Jag tror att överdrag på remmarna kan vara jätte sämre, då motorn tar slut, inte bara remmarna. Om remmar inte ger svart gummy powder på motor nära sig, då de är inte underspännd. Det är faktiskt en ganska känsliga saken - överdrag kan förstöra lagrarna på några timmar. Förlåt mitt Svenska! Edit: känn om remmarna är spännda normallt BARA på motor vilken nått normalt arbetstelmperatur (70-80). Skillanen kan vara drastisk! Om på kall motor remmen ser spännt normallt, på warm det kan vara överspännd som fan! Edit again.. Ok, nu jag ser att det är presis kompressor hos dig. 1. Dra åt luftslanger fran ock till kompressor (vilka är ganska tjöka). Inte mycket, kanske ett varv, aldrig till slut. 2. Ta bort det plast locket över motor och ta bort eventuell svart gummy powder från motor nära remmar, så senare du kan se om den bildats upp igen (vilken menar att remmarna är underdragna eller GAMLA! Efter jag bytit dem, allt powder försvann). 3. Varma motor till minst 60 grader och känn remmarna. Enligt manualen, den är lätt att googla fram och ladda ner. Dra dem om nödvändigt (i manualen det står 3.5 nm, men det ser ut jätte spännd.. Jag vet inte) Bra annat, remmen till generator känns jätte löss på kalla motorn, men på varm är helt Ok. Med tanke på små lagrar på generator, latt att förstöra..
  13. Jag själv var splittrad mellan D3 och KAD32 när letade efter an äldre Aquador 23HT ett par år sen. Surfandet på Internet visade sig att en del folk klagade om D3 (åtminstone om 5-8 år gammal motorer), så jag köpte med KAD32P (från 2006). Nu efter inlägget av Captain/Amiral känner jag sig ännu bättre :-) (Men KAD32 visst gör lite mer buller och drar en tiondel mer diesel.. den inte har någon elektroniken och fortsätter utan elektrisitet dock)
  14. Sorry för att jag svarar själv - bara att uppdatera.. några folk kanske kunde svara om oljaläkage och ventilspel reglering? kanske andra synpunkter?
  15. Sorry för en sent svar, titta tack i min fotoalbum, de finns några bilder på dushen. Observera att min dushslang är i mjukplast (inte i metall som kan man tro från mina bilder), annars det blir omöjligt att koppla den till pumpen. Också länkar på hardware jag köpt för att bilda den: Vattenpump: http://biltema.se/sv/Bat/Pump/Vattenpump/Inline-pump-25981/ Vattenfilter: http://seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=4170 Slang (transparent), 12mm inv. för att koppla ihop dushslang, pump, filter: http://biltema.se/sv/Bat/VVS/Slang/Slang-15310/ Den är ju elektriska pumpen som driver vattnet, so on/off knapp för vatten ska vara olämplig och onödig. Jag satte en vippströmbrytare med stänkskydd from Kjell: http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/elektromekanik/strombrytare/vippomkopplare/vippstrombrytare-1-pol-on-off-p36122 rätt på slangen nära dush handtag - jätte praktiskt - se befogade bilder (de enda som jag har nu). Den vita kabel går till batteri, den grå som styr pumpan med strömbrytare ar fastnat till slangen. Slangen enkelt hängs på rör med en fenderfäste http://seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=1669 med hjälp av några skruvar och en gummiband. Också en bild på lödade kablar (otroligt att jag tog den!) - den vit går till vänster till pumpan, vit till höger till batteriet, grå (fastnad till slangen med hjälp av tejp) till strömbrytare. Lödade delar skyddat jag från vatten med någon limma (och sedan med eltejp förstås). En viktiga delen: jag sätte en ansra strömbrytare på den vita kabel också - switchar den av när dushen inte behövs (på naten, när går på land) - av säkerhets skäll! angående koppling med Biltema transparent slang - det är bäst att inte skära först, men först värma den enda av slangen (~5 cm) i kokande vatten, sen sätta den på exempel pumpa, efter skära slangen till 3-4 cm, värma den igen och sätta på t.e. filter. Det kan gå kallt också, men för mig värma slangen gick lättare.
×
×
  • Skapa nytt...