Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024

Pitedavid

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    22
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

1 följare

Om Pitedavid

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Maxvarv ligger på ca 3100. Maximen går som bäst tycker jag 7-8 knop sen ca 11 knop går den fint. Skulle helst ligga i ca 12 knop då känns det som att den planar ut, vågorna blir mindre men då varvar den 2900.
  2. Vid 11 knop 2800-2900. Inga impellervingar, det har jag kollat.
  3. Den gången den kokade så var det en spricka i kylarlocket så det blev inget tryck. Men med ett trycksatt system så är ju kokpunkten som sagt en bit över 100 gr C. Kan förstå att en mindre motor i en segelbåt inte går upp så högt i temp, det gör inte min heller vid 7-8 knop då det går lätt i vattnet. Men att med en 87 hk motor driva en båt i ca 11 knop går tungt, och då går tempen upp. Hörde nyss med en som kört grävmaskin med liknande motor där låg tempen på dryg 100 gr C vid belastning. Termostaten är bytt. Värmeväxlaren är inte kollad. Men flödet verkar vara helt OK.
  4. Hej. Har en Maxim 26 med en Lombardini 2204MT. Vad har ni för motortemp på era motorer? När jag varvar ca 2800 håller ca 10-11 knop så ligger motortempen på ca 100 grader. den kokar inte. Kan vara helt OK med tanke på att det är konstant uppförsbacke. I 8 knop har jag ca 80-85 grader. En diesel bil som tex drar en tung husvagn stiger också i temp. Sen enligt Rohdal marin så är inte tempen på panelen (digital) exakt. Däremot litar dom på larmet som har en separat givare och som varnar vid ca 105 grader. Har haft temp på 106-108 utan att den varnar, I fjol så kokade den en gång larmet tjuter vid 105 grader, den digitala tempen visade då 115 grader så den verkar visa för mycket. Vad tror ni?
  5. Hej. Har en Maxim 26 med en Lombardini 2204MT. Vad har ni för motortemp på era motorer? När jag varvar ca 2800 håller ca 10-11 knop så ligger motortempen på ca 100 grader. den kokar inte. Kan vara helt OK med tanke på att det är konstant uppförsbacke. I 8 knop har jag ca 80-85 grader. En diesel bil som tex drar en tung husvagn stiger också i temp. Sen enligt Rohdal marin så är inte tempen på panelen (digital) exakt. Däremot litar dom på larmet som har en separat givare och som varnar vid ca 105 grader. Har haft temp på 106-108 utan att den varnar, I fjol så kokade den en gång larmet tjuter vid 105 grader, den digitala tempen visade då 115 grader så den verkar visa för mycket. Vad tror ni?
  6. Skepp o halloj. Kommer med lite tips på Maxim 26. Har stegoplast hardtop monterad som jag märkte att under färd i grövre sjö hoppade upp och öppnade sig. Har monterat en gummi stropp så den hålls på plats . Gjorde även en lucka i golvet så man smidigare kommer åt slangarna vid tanken.
  7. Här har jag med solcell monterat. Ang om den var svår att montera, Jag tycker det gick bra, lite pyssel är det den passar inte som handen i hansken. Sen är det upp till en själv hur exakt den ska ligga, tanken är att plastläppen på hardtoppen ska täcka hela alu listen vid rutan, det lyckades vi inte riktigt med, men det är inget man tänker på. Fick kämpa ngt med att få kablarna upp till taket blev lite trångt med kablar (solcell, lanterna, innebelysning) men det gick. Sen återstår det att snygga till skarven invändigt med nån list men det får bli till hösten.
  8. Monterat Har monterat solcellen på skjutluckan (ej på bild) vekrar funka fint, bara gösstaken kvar. Helnöjd med hardtop.
  9. Svetsat mig en svanhals för kablarna till gösstake och solcell.
  10. Har varit ner till Stegoplast och köpt en hardtop där. Här följer några bilder. Här har vi kapat orginalbågen.
  11. Efter ca 40 min körning hade jag ca 80 grader i varmvattenberedaren. Tempen vid ojlekylaren steg ca 7-8 grader då jag körde via beredaren vilket kan anses OK. Så det verkar funka fint nu är det bara att duscha å diska .
  12. Darför att jag kan!! Det stämmer, sen blev den som sagt var forgjord till maxim 26 och betydligt billigare i mitt fall än att köpa. Det är inte bara när man har elpatron som man behöver säkerhetsventil, jag kommer ju att värma vattnet med motorn och det blir samma effekt som en patron.
  13. Nu har arbetet kommit igång med att montera beredaren . Har byggt ihop typ en shuntgrupp så jag kan köra glykolvattnet från oljekylaren som tidigare, vrider jag om ventilen så kör jag via varmvattenberedaren. Har monterat ett dykrör så jag kan se så att tempen inte stiger för mkt när man kör via beredaren. Fick den infon från Rohdahl marin då de inte kan garantera att tempen blir för hög, pga motståndet i ca 7 m cu rör som är i beredaren. Blir det ingen skillnad i temp så skulle man ha kunnat skippa shunten och kört direkt via beredaren. Återkommer Isoleringen har jag löst med liggunderlag under och limmat under hockeypuckar som den står på. Sidorna fyllde jag med skum. Ovansidan blir väl att packa med isolering.
  14. Halloj. Har svetsat mig en beredare som är formgjord att passa maximen. Ska ha den bakom vattentanken, rymmer ca 40 liter och har ca 7 m 15 koppar rör i för att varma. Har även förberett för elpatron vid landström. Hoppas jag får upp värmen i den. Har satt dykrör så jag kan ha koll på temperaturen. Ni som har Lombardini 87 hk och har beredare hur har ni gjort från motorn?
  15. Har nu kört min Snugger i 3 veckor. Fick också problem troligen glödstiftet. Ska få ett nytt av importlagret. Var nöjd med den fick dock höra att termostaten sitter i värmaren på sugsidan så i mitt fall känner värmaren aldrig att det blir varmt så den varvar inte ner och får gå lite hårt. Har tänkt kolla om man kan flytta tremostaten alt måste jag flytta sugluften till ruffen.
×
×
  • Skapa nytt...