Gå till innehåll
tisdag 12 november 2024

Marw

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    22
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Marw

  • Placering
    Kadett
  1. Nu förstår jag på vilken sida de eventuellt sitter! Jag får kolla detta när jag är vid båten nästa gång. Jag funderar också på att testa den 3-bladiga stålproppen på 15,75 x 15. Kan det finnas någon annan lämplig storlek på prop värd att testa?
  2. Ok! Då förstår jag. Jag tror inte att den har sådana hål. Den här bilden hittade jag från sidan och jag vill minnas att det inte finns några hål på det exemplar jag monterade heller.
  3. Tack för tipset men var sitter eventuella venthål i propellern? Så här ser propellern ut: http://www.yourvismawebsite.com/ab-propellertrim-sodermalm/shop/product/solas-145x15x4-rh?tm=mercurymariner/135-300-hk/stalpropellrar
  4. Det ska vara 26 knop (30 miles) som accelerationen mättes till och inget annat.
  5. Hej! Vi nyligen köpt en Bayliner 245 med 5.0 mpi (260 hk). Originalpropellern är en aluminium 16 x 16 som gav hygglig toppfart (33 knop) och acceleration men dåligt grepp vid girar och bristande manöverförmåga i låga farter. Jag vill helst ha bättre acceleration och bättre grepp i höga farter och bättre manöverförmåga i låga farter. Jag testade igår en 4-bladig stålpropeller, Solas 14,5 x 15 från propellertrim och den ger ett mycket bättre grepp vid girar och bättre manöverförmåga i låga farter. Även toppfarten ökade en knop. Dock blev accelerationen sämre vilket jag tycker är märkligt (från 12 med aluprop till 13 sekunder med stålprop till 23 knop). Dessutom planar båten först vid 23 knop och det är mycket svårt att hålla båten halvplanande i farter mellan 7 och 22 knop vilket gick med alupropen. Propellertrim tycker jag kanske kan prova en 3 bladig i stål 15,75 x 15. Vad tror ni är rätt propeller till båten? Går det att få både bättre grepp, bättre manöverförmåga i låg fart och bättre acceleration eller måste man göra avkall på något?
  6. Efter en båttvätt går båten snabbt och lätt igen! Det hade hunnit bli både alger och havstulpaner under skrovet.
  7. Min förra båt, en ryds 475 gt med 60 hk, väger runt 500 kg (några hundra kilo lättare än din Selco antar jag) plande mycket lätt med 2 personer, men med 4-5 gick det tyngre. Och var vi 3 tunga personer som satt akteröver så ville den knappt plana. Fördelen med en sådan styrpulpet är att du kan placera tunga grabbar i fören och då planar den snabbare. I en Ht/DC-båt sitter man där man sitter. Sedan så ska man alltid trimma ner motorn helt inför planing annars går det väldans trögt. Även min nya 21-fotare med 320 hk segar sig upp i plan med 5-6 tunga personer ombord jämfört med 1-2 två (då den flyger upp ur vattnet). Så med andra ord, antalet passagerare har stor betydelse. Kolla även det där med propeller om du vill spendera ett par tusen på att kanske få några knops ökad toppfart och/eller snabbare acceleration. Jag fick bra hjälp förut av propellertrim.se. De om några kan allt om propellrar!
  8. Hej! Du kanske har en propeller som inte har rätt diameter eller stigning? Sådant kan påverka toppfart, acceleration och motorvarv en hel del. Sedan låter inte 25 knop så väldigt långsamt med tanke på båt och motorstyrka.
  9. Ja, det är en bra idé att publicera kostnadsförslag från båtfirmor här. Jag har själv ringt en del och det är svårt att få raka svar eller prisuppskattningar. De ambulerande reparatörerna verkar vara billigast. Ett varv jag pratade med sa att det kan ta allt mellan 30 minuter och 5 timmar att byta tändstift på en mercruiser 5,7. Det kanske är sant men det lät som ett förbehåll för att kunna salta fakturan lite.
  10. Jag vill minnas att jag för två veckors sedan hörde någon rapport om att havstulpanerna var på gång. Så det kanske är läge för en tvätt nu till veckan. Det finns ett varv nära båtplatsen som lyfter båten för 675 kr och högtryckstvättar skrovet. Jag har ingen uppfattning om det är prisvärt i jämförelse med andra ställen i Stockholms skärgård. Men om det besparar jobb till hösten och ger bättre prestanda så kan det vara värt slantarna.
  11. Tack för svar! Nu kommer jag inte att bli lika förvånad nästa gång jag märker att toppfarten sjunkit. Det där med bottenfärg kanske är något att satsa på. Alternativet är kanske att låta tvätta av båten 4 gånger per säsong? Senast ändrad av Marw | 12 augusti 2012 | 16:03
  12. TS nämnde motorhaverier som en oro och det är väl kanske bland det dyraste man kan råka ut för med en båt. När vi köpte en 21-fots DC från 2003 i juni ville jag helst ha den försäkrad med maskinskada. Här skiljer det sig en hel del mellan olika bolag gällande villkor och vissa försäkrar inte mot maskinskada. Jag vet att IF gör det (10 000 kr självrisk) och Svedea som vi valde (5000 kr självrisk). Premien blir något högre, 4600 kr per år, säkert lite till för TS båtstorlek och kravet för att maskinskadeförsärkingen skall gälla är att den är servad enligt tillverkarens rekommendationer. Jag har ingen uppfattning om hur försäkringsbolagen är att ha att göra med när det gäller maskinskada i ett skarpt läge men om man i det läget har kvittion på varvsservice borde det ju gå vägen. Hur som helst innebär det ökade kostnader men man sover lugnare. Senast ändrad av Marw | 12 augusti 2012 | 22:58
  13. Dessa havstulpaner kan med andra ord påverka fart med mera ganska mycket! Ett dopp för att känna efter kanske är en bra idé. Men känns ytan skrovlig eller slemmig när det är fara och färde för havstulpaner?
  14. Vi köpte vår Bayliner 212 till semestern i juni/juli och bytte snabbt till en stålpropeller (15,25 * 19). I samband med detta spolade vi av skrovet med högtryck. Båten har gått bra och planat lätt med en toppfart med två personer och full tank på 41 knop (enligt GPS) även vid lite motvind. Vi har båten i Stockholms skärgård. I fredags kväll var det vindstilla och jag tänkte ta en tur med knappt tredjedelstank och själv i båten för att se den absoluta toppfarten. Döm om min förvåning när det var tungt att komma upp i 39 knop hur jag än trimmade och gasade. Beror det på havstulpaner och annat som hunnit sätta sig på skrovet på bara några veckor eller är det trötta tändstift eller handhavandefel? Vad tror ni?
  15. Hej! Jag är själv rätt nybliven båtägare men jag har redan upptäckt att rätt val av propeller och en väl rengjord båt kan ha stor betydelse för toppfart och planingsförmåga. Om man har fel diameter/stingning på propellern kan man förlora flera knop i toppfart/acceleration. En liten skada kan säkert också påverka toppfarten något. Om sedan skrovet under vattenlinjen är hårt ansatt av smuts och havstulpaner etc tappar man även där fart och acc.
×
×
  • Skapa nytt...