Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024

oraklet

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    4
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om oraklet

  • Placering
    Landkrabba
  1. Jag tror inte ens att jag behöver betala över 10 kronor för den. Det är ganska rejäla påslag på kablar. FK är fullt tillräcklig i en båt tycker jag. Det i alla fall godkänt. RK är ju fler trådar i så det kan nog vara bättre men det är FK som alltid ligger i bilen. Anledningen till att ha fler trådar är att klara vibrationer bättre och rörelser men samtidigt så är en mångtrådig kabel känsligare för fukt och korrosion. Har man en båt med en sne axel kanske man borde ha en mer mångtrådig kabel men så mycket skakar och vibrerar ju inte båten. Det är vad jag använder. Viktigare är att veta vad man gör när det gäller central. Att säkra av både fas och nolla tex. Har sett många konstiga varianter på kopplingar i båtar... och på andra ställen med för den delen.
  2. Hej alla! Jag är elektriker och har installerat en hel del i båtar samt ett gäng egna båtar. Jag tycker INTE att det finns tydliga regler kring hur det ska dras, kopplas och installeras i båtar. Jag kan inte se några problem med att dra vanlig FK tråd i rör förutsatt att det är en torr miljö. Med torr menar jag att de inte utsätts för vatten. Behöver inte ha några specialkablar, det är bara trams. Att tänka på är att 230V inte får dras tillsammans med klenspänningskablar. De måste separeras, Du måste ha 2-poliga säkringar med tanke på att du kan aldrig vara säger på var du får fasen och en JFB så klart. När det börjar bli extra krångligt är om du har en stålbåt eller ännu värre en alubåt. Metalldelarna i en båt ska skyddsjordas vilket innebär att du blir drabbad av det galvaniska elendet. Du ska sätta dit en jordplatta på båten som jordar mot vattnet då blir det ännu mer galvaniska strömmar. Att din jordkabel är grön istället för gröngul spelar ingen roll tycker jag. För att vara säker så märk upp alla ändar med grön/gul tejp. Det bästa är att sätta dit en skyddstransformator på båten så skapar du din egen skyddsjord istället för att ta den från land men de är svindyra. Lite overkill i en plastbåt men stålbåt är det nödvändigt om då ska ha skrovet jordat och det ska man ha. Det är inte helt enkelt men kom ihåg att det du som bär ansvaret...
  3. Sitter det en pågängad pryl på vajern som du sticker in i ett hål med en sprint på växelföraren. Jag har för mig att det är så och i så fall så är det vanliga standardvajrar som finns överallt att köpa. Kommer inte ihåg namnet på dem. Kan du inte ta en bild och lägga ut. Blir lite enklare att se då...
  4. Är det någon som vet vad detta är för axelgenomföring? Står endast 7909 på det. Det läcker lite olja så jag skulle behöva byta packboxar på det men det är inte enkelt när jag inte vet vad det är för fabrikat. Motor är volvo TD70 och backslag är ett Velvet drive 73C.
×
×
  • Skapa nytt...