Gå till innehåll
onsdag 19 februari 2025

Sirjames

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    2
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Sirjames

  • Placering
    Landkrabba
  1. Dessvärre för Nimbus har båttillverknings branschem mognat och är numera industriell, se USA, Tyskland och Frankrike där båter byggs i riktiga fabriker med stora serier. De skandinaviska tillverkarna är hantverksmässiga jämfört med dessa fabriker och kan inte kjonkurrera med priset. År 2008 briserade skuldsättningsbubblan med Lwehman konkurs m.m. och nu går det inte att sälja handbyggda finbåtar till överbelånade optimistköpare. Den marknaden kommer inte tillbaka på många år. Lågt pris blir den avgörande frågan frö nybåtsköparen. Jämför med att köpa en Morgan sportbil från England, mysigt handbygge men dyr som bil jämfört med en VW. Klar risk att varumärket Nimbus hamnar hos en europeisk båtfabrik. I Sverige finns inga villiga investeringspengar för att starta en riktig båtfabrik som gör 5 000 båtar per år. Altor är huvudsakligen norska pengar och de har fått nog.
  2. Har en nyrenoverad VP431 förgasar bensin V6a med 290 DPdrev på båten. I förrgår föll plötsligt varvtalet från marschfart ca 4000 varv och båten gick ned från plan och puttrade i 11 knop med 3000 varv. Motorn är även mer högljudd. När jag drar ned till 1500 varv knattrar motorn nästan som en diesel och vid neddrag till tomgång 1000 varv hotar motorn att stanna. Från kallstart på låga varv går motorn perfekt men när man ska accelera upp i plan orkar den ej mer än ca 3000 varv och blir högljudd. Har kollat bensinen, ej vatten, kollat tändstiften, ser bra ut men två verker extremt rena, ljusa, ett är rött! och ett är mörkbrunt, två gråa. Inget fel på propparna, drevet ser helt OK ut. vet ngn här var felet sitter? Motorn är omborrad med nya cyl, kolvar, stakar och topp i vintras.
×
×
  • Skapa nytt...