Totaltimba
Medlemmar-
Innehålls Antal
10 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Totaltimba
-
Placering
Kadett
-
Tackar =)
-
Tjena! Det blev en buster medium bästa alternativet. en ägare fullservad och motorn har gått 80 timmar
-
det visar sig imorgon Lite tråkigt att det är konstruktionsfel på bustern.... aja det visar sig vad det blir! Tack för hjälpen!
-
Ok jag tror att vi mest kommer vara typ 3 som åker, vid enstaka tillfällen blir vi 4 kanske 5. båten jag kikat på är på en firma och dom begär bellan för 90 med trailer och 50 hk 4takt yamaha från 95. jag tänker givetvis pruta ner den till 80 000 Allt jag vill vara säker på är att den planar med 4 pers. typ 3 bak och 1 fram eller 2 bak och 2 fram på varsin sida =) Bustern begär dom lika mycket för fast med nyare motor =)
-
Ok ska planen är väl att sköta den och slippa måla. =) men tack ändå! Imorgon bär det av, Antingen blir det en buster M -04 med 40 hk yamaha, Buster L eller en bella 512 europa Folk skriver att buster båtarna tar in vatten för att dom dyker i vågorna pga felkonstruktion, antar att dom pratar om kusten då. för isf hade alla busterbåtar här legat på botten..
-
Totaltimba började följa Bella 512e eller Buster L tips och råd?
-
Ok =) jag har ju dock en mercury 50 hk från 79 typ som funkar fint. Hehe jodå det går fint att översätta! Hur ser det ut med 4 pers i bellan då tror du ? rätt svårt att söka sig till folks erfarenheter.. finns inte på google. det är ju powertrim och så.. Lutar eventuellt åt Bustern, ska provköra imorgon. skulle dock varit klockrent att ha med sig 3 pers som kunde sitta i bellan så kunde man se hur båten betedde sig då med en 50hk men fortfarande.. BESLUTSÅNGEST hehe synd inte bellan hade 70hk. detta är dock på en firma båda båtarna finns på, har kikat blocket efter andra intressanta märken men det verkar rätt dött på blocket när jag kikar på det jag är ute efter..Och de båtar som finns är 30-50 mil bort -.- det är väl pga säsongen =/
-
Tack för svar ! intressant läsning! När köpte du din bella och hur mycket gav du då samt vad ligger den på idag ? är det någon rejäl värdeminskning eller ligger dom ungefär lika? Bellan är väldigt fin, det enda tveket är just att motorn är från 95.. Tror du 50 hk är på tok för litet ? kommer som max kanske vara 5 pers i båten. Angående material så spelar det egentligen ingen större roll om det är alu eller plast. Alu känns på nått sätt säkrare bara och starkare och längre hållbart, kommer inte släpa upp båten efter strandkanter ändå iofs.. Angående gelcoaten vilket är riktigt tråkigt med sprickor, kan man inte typ vaxa på såna ställen för längre hållbarhet kanske? Läser så mycket om allt tex på buster L var det felkonstruerat förskepp, stod dock inte årsmodell. men att den grävde ner sig i vågor och tog in vatten... Kommer dock åka i aspen som man kan ta sig ner ända till stockholm om man vill, lugnt vatten så det borde inte vara några problem.. Sen kanske bustern håller sig bättre i andrahands värde? Bustern är också väldigt fin men då läser man att det var felkonstruerat förskepp och att dom slår hårt mot vattnet och är obekväma att åka.. dock äger min farmors sambo en buster magnum med 225hk yamaha och den är grym i mina ögon. Men det går väl inte att jämföra.. Blir galen på beslutsångesten hehe. Om någon har en buster L eller är kunnig inom yamaha motorer och årsmodeller skulle jag vara oerhört tacksam på lite synpunkter osv. Ska nog åka iväg och kika om några dagar
-
Hej! Ska till och köpa båt nu ev i veckan och sitter och funderar mellan två stycken och undrar om ni som är mer kunniga inom ämnet kunde ge lite tips och råd. Jag skall använda båten till dagsturer,fiske och möjligtvis wakeboard. Den ena båten är en bella 512 europa - 2001 med en yamaha f50 från 1995. Mycket fin för ögonen och trevlig för dagsturer. MEN att motorn är från 1995 spelar det roll ? tänkte på om det är något att tänka på med de äldre 4takts motorerna? Den är ju trots allt 20 år gammal nästan.. Läste även att den kunde bli lite ostabil med flera personer. Den andra jag kikat på är en Buster L -2001 med en yamaha f50 från 2001. Inte lika fin för ögonen mer fiskebåt i mina ögon. Dock vad jag har hört ska buster vara grymma båtar, stabila stryktåliga och stadiga. + att den hade vattenskids båge. Sen är ju även motorn nyare, hade utvecklingen kommit längre inom 4-taktare mellan 1995 och 2001? Är riktigt intresserad av båda båtarna och har svårt att komma fram till beslut. Så jag tänkte om ni kunde dela med er om åsikter och erfarenheter Jätteskraj för att motorn ska säcka ihop eller att något skall hända nu när man lägger så mycket pengar på en båt.. ( dock kan ju 95an vara bättre skött än 01an ) men om man utser från att båda är bra skötta så borde ju nästan 01an vara bättre utvecklad än 95an? Ska tillägga att båda kostar lika mycket Tack på förhand
-
Tjena! Böt precis över cdi box och båda tändspolarna från en evinrude ca 55-65 hk Till min johnson 60 hk då jag inte hade gnista. Efter det starta vi den och den gick klockrent. Ställde den över natten och nu misständer den på en cylinder. Vi har testat 3 olika tändspolar på den cylindern. Funkar inte ändå. Vi testade på andra cylindern och då funkade den. Så tändspolen är det väl inte ? Nya stift är det med Någon som har något tips på vad som kan strula ?
-
Tjena! köpte en selco med en 60 hk johnson som snurra, inte säker på årsm kan vara runt mitten på 80. Jag känner till båten sen tidigare och den gick tydligen förra sommaren, sen stod den över vintern och nu när jag skulle köpa den starta den inte alls så fick ett riktigt bra pris så då klippte jag till. Började kika och insåg fort att den inte hade någon gnista alls på båda stiftena, böt dom direkt och det funkade ej. funderade på tändspolarna, men sannolikheten att BÅDA går sönder över att stå ute en vinter är ju liten. så dom måste ju vara uteslutna, CDI boxen är ljuten och den måste ju också stå pall för en del så den kan ju inte heller gå sönder över en vinter. Kikat förfullt över kabelbrott och mätt, hittat kontakt på alla. gjort rent och letat efter ärj på kablarna, fortfarande ingen gnista.. Tog bort stora blocket som snurrar när man ska vrida igång den och letat efter eventuell rost på magneterna , dom var fina men gjorde rent ändå, fortfarande ingen gnista.. nu har jag skruvat ner gasreglaget och tittat, såg då att (tändplattan)? har för mig den hette så ? en rund stor sak i reglaget. den var riktigt sliten. tog bort båda kablarna Brun,Lila och förde ihop dom, och testade. ingen gnista. Finns även en Grå kabel i reglaget som jag följde upp och den gick dit alla kablar från cdi boxen kopplades, till en Gulblå kabel med massa andra gulblåa som går upp i blocket som snurrar igång motorn. Iallafall är den gråa kabeln inte ikopplad med tändingen alls, den hade dom tidigare satt krympslang på. kan den ha någon betydelse ? Någon som har några tips på vad man kan göra ? vill gärna ha igång den innan semestern hehe.. Mvh