Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025

Niklasuno

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    8
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Niklasuno

  • Placering
    Kadett
  1. Har en modell Volvo Penta 200 från 1979 tvåtaktare. Båten har stått i en carport i två år innan den såldes till mig. Körde motorn först i en tunna för att testa den. När båtsäsongen började märkte jag problemet: När jag för gasreglaget bakåt från friläget sett, börjar båten gå frammåt. Backväxeln hoppar helt enkelt inte i utan det är frammåtväxeln som är i istället. Jag har provat att föra i backen för hand men backen går inte i åndock. Det låter inget eller är något jättemotstånd när jag för växelregleraren bakåt. Vad kan detta bero på? MVH Niklas.
  2. Var skit i munstycket, kollade därefter i bensindunken, där låg spår av smuts.... gick bättre efter rengjort munstycket. Rengjort dunken nu även...
  3. Modell Volvo Penta 200 från 1980. Båten har stått i en carport i två år innan den såldes till mig. Körde motorn först i en tunna för att testa den. När båtsäsongen började märkte jag problemet: När jag för gasreglaget bakåt från friläget sett, börjar båten gå frammåt. Backväxeln hoppar helt enkelt inte i utan det är frammåtväxeln som är i istället. Jag har provat att föra i backen för hand men backen går inte i åndock. Motorn går felfritt annars. Jag fick med en likadan reservmotor, kanske kan använda en del där?
  4. Den var så när jag köpte den. Blev förvånad när den gick frammåt... Har inte plockat med den!
  5. NÄr jag lägger i backen på min pentamotor 20 hästar, går den framåt?! Va är problemet? Någon som vet?
  6. Jag har problem med min Pentamotor utombordare från 1980. Den startar lätt, men när man gasar upp och tar full gas så går den inte på full effekt. Ibland full effekt ibland hälften ibland tomgångstakt. Det låter som motorn hämmas av något. Sen kan det övergå till att den går felfritt igen och den kör på full gas igen i kanske 5 minuter. Det hjälper inte att choka, den går ojämnt ändock. Till slut så brukar motorn dö och man får starta om den igen, vilket inte brukar vara några problem. Sen är det samma procedur. Det är nytt batteri, nya tändstift och ny tank, nytt bränsle. Kan det ha kommit in skit i motorn av dåligt bränsle? Luftfilret? Vore stort tacksm för svar... MVH/ Niklas
×
×
  • Skapa nytt...