Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025

Ekbor

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    6
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Ekbor

  • Placering
    Kadett
  1. Håller med trådskaparen. Mindre DC båtar är inte så dyra i drift, om du fixar de mesta själv. Kör själv Nimbus DC 26 och kostnaden är inte högre nu än då vi hade en HT båt med utombordare. Det som dock är lite tärande är ju vår och höst fixet. Mer att tvätta, vaxa, måla osv. Sen är det ju fler saker som kan gå sönder! Själv uppskattar jag dock att åka i skydd för vinden, tyst så att det går att samtal i normal ton, NImbus och Windy är ju otroligt tysta enligt mina erfarenheter. Sen en toa och kunna laga enklare mat inkl. en kall dricka från kylen, kan det bli bättre????
  2. Hej! Vi har nu haft en epoca från 89 med 271 bensin i 2 år. Mina Intrycken är positiva, tyst o luktfri motor, vet inte om diesel låter mer? Känns fortfarande fräsch nästa nyskick, om man är snäll, orginalmotorn kvar, bytt till elektronisk tändning och uppdaterad förgasare, går perfekt. Gör ca 33 knop. Drar 1,7 vid ca 23 knop! Kan starkt rekommendera epocan med bensin. Går motorn bra finns ingen anledning att byta dock skönt att veta om raset kommer, verkar det billigt att byta!! Mycket mer båt tycker jag än fc 23:an, som också går underbart i sjön!!
  3. Hej! Jag hade Speedrails på min gamla Örnvik 535. Den båten överplanade också likt din. Du får helt klart mer lyft med Speedrails, rätt placerad. I ditt fall lite längre fram på steglistorna. Nackdelen är att båten går lite mer stötigt och jag upplevde nästan som att den spårade liksom. Men du vänjer dig. Viktigt att både limma och skruva fast railsen, Jag hade också kontakt med Ocke Mannerfelt sin är konstruktören och han bygger sina båtar med inbyggda speedrails! Naturligvis rekomenderade han dem, men han var bra att prata med och hade många bra ideer. Som extra plus får du ytterliggare några knop!!!
  4. På min är stoppet 6. Det konstiga är att jag kan trimma ut till 6 vid lägre farter för att Sean dra på. Trimmen sjunker inte så jag tror inte den är otät. Enligt kvitton och säljare är kolvarna i drevet nyligen renoverade!
  5. Sorry, det är vp 290 duoprop, motor vp 271. Drev nyrenoverad och ska vara helt genomgånget, pumpen ser också ny ut, oklart dock om det är ny?
  6. Hej! Ny på detta forum och gör mitt första inlägg eller fråga! Har nyligen köpt en Nimbus Epoca, vi är otroligt nöjda med båten. Dock spökar Power Trim för oss. Den fungerar perfekt i låga farter upp till ca 3000 varv. När jag ska varva mer orkar den trimma till ca 1 på skalan till 6 på trimmätaren men därefter är det stopp. Vi lägre farter är den perfekt, orkar hålla trimmet i rätt läge dvs. ingen tendens till läckage i systemet. Vad kan det bero på, är pumpen för svag när vattentrycket blir för högt?
×
×
  • Skapa nytt...