Wilma32
Medlemmar-
Innehålls Antal
12 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
1 NeutralOm Wilma32
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Tack för engagerade svar! Jag har löst en del av grundproblematiken genom att dra generatorns minuskabel via shunten så att även denna laddning registreras. Huvudbrytaren på minussidan behålls då den används vid service på elsystemet. Alla förbrukare exklusive ankarspelen är nu dragna via elpanelen vilket gör att behovet av huvudbrytare vid t.ex. långtidsförvaring eleimineras. Styrströmmen till ankarspelen är sedan tidigare dragna till elpanelen. Nästa elprojekt är troligen att skaffa dc/dc laddare för att optimera laddningen på alla batterier. Jag tror att jag behöver två stycken då jag har ett förbrukningsbatteri placerat i fören?
- 6 svar
-
- 1
-
Jag har installerat batterimonitorering men får det inte att fungera som jag vill: 1. Huvudströmbrytaren sitter på minussidan (Bavaria segelbåt från 1995) vilket innebär att man kan bryta all ström både till motor och förbrukare med samma brytare. Detta innebär även att eftersom shunten till batterimonitorn är kopplad på minussidan så blir inte systemet strömlöst pga att solcellerna laddar. Således kan jag inte använda huvudströmbrytaren då strömmen går "fel" väg om jag kopplar ifrån minussidan på batterierna. Jag vill ju kunna både bryta strömmen för alla förbrukare inklusive motor samtidigt som solcellerna laddar batterierna och detta monitoreras. Är enda lösingen att sätta huvudströmbrytaren på + sidan? Men vad händer då med andra funktioner? 2. Motorgång "äter" på laddstatusen i monitorn då jag inte vet hur jag skall koppla generatorn på minussidan -Skall jag dra en lång kabel via shunten till D- ? 3. Ett annat laddnings fenomen, som inte har med monitoreringen att göra, är att eftersom den gula batteriakänningen på generatorn är kopplad till + polen på förbrukarbanken (AGM) som är på 4*105Ah verkar det som att startbatterierna, ca 150 Ah, får för hög spänning och därför riskerar att bli överaddade (i mina gamla startbatterier försvann i stort sett all elektrolyt) har nu installerat nya Gel batterier men är orolig för att dessa skadas av för hög spänning. Finns denna risk? 4. Jag vill även att alla laddsystem skall kunna förse även motorbatteriet t.ex. så att detta blir underhållsladdat av solceller eller landström. Kan jag koppla skiljereläet så att all laddning går via detta? 5. Bägge ankarspelen är kopplade till förbrukning (utan monitorering) jag vill ha dem kopplade till startbatterierna, i nuläget visar ju monitorn ingen minskning av kapaciteten vilket skapar ytterligare osäkerhet. Är detta rätt tänk? Tacksam för förslag på åtgärder (helst små som löser problemen) Bifogar även en skiss om översiktligt beskriver nuläge i detta perspektiv Per Elschema nuläge.pdf
-
Inser att detta ämne inte är aktivt men vill dela en del erfarenheter i frågan. Järn/ stål rostar i närvaro av syre mer så i luft än i vatten. Har ägt en stålbåt som ej blästrades när den var ny. Båten låg under min ägo i året runt. Färgen under vattenlinjen släppte från stålet men ytan var helt blank när båten togs upp på land. I samband med reparation efter grundstötning lät jag blästra hela uv delen och målade därefter med epoxi efter denna åtgärd satt färgen kvar under min ägo. Epoxi målningen hade god vidhäftning till underlaget och bildade ett vattentätt skikt som hindrade vatten och syre att komma i kontakt med stålet. Slutsats: se till att metallytan är ojämn för att erbjuda bra fäste och se till att täcka ytan med epoxi så att vatten ej kommer kontaktet med järn/stål. Båten hade offeranoder på kölen, vet ej om dessa bidrog till den ej angripna ytan under vatten men de förbrukades i jämn takt så jag antar att de gör nytta. I nuvarande båtprojekt, en Bavaria med järnköl, ser jag till att efter rengöring täcka kölen med epoxi och funderar även på att montera anoder då jag planerar att ha båten i sjön hels året
-
Tack för svar, följdfrågor: Kan du ge exempel på spänningstyrt skiljerelä och hur det funkar?. Ctek laddaren är ansluten direkt till förbrukarbatterierna så även solcellerna, via regulator. Är det rätt om man vill se uppladdning från instrumentet om man har ett spänningstyrt skiljerelä?
-
Kopplingschema för laddkrets med solcell och övervakning Jag har ett system med förbrukarbank, startbatteri, skiljerelä (transpo), CTEK laddare, solcell och batteriövervakning (DCC4000). Jag har tagit över båten med denna utrustning men är inte nöjd med funktionen då jag inte ser hur och om batterierna laddas med övervakningen. dessutom har mitt startbatteri laddats ur när båten legat vid bryggan. 1. Kan jag koppla så att både förbrukare och startbatteri laddas med både solcell och landström? i så fall hur gärna schema. 2. Jag vill kunna övervaka både start och förbrukar batterier går det med en ny NASA BM1? 3. Jag vill gärna se effekten av uppladdning både från solcell och landström vilket jag inte gör idag då endast uppladdning med generator visas. Hur skall jag koppla? 3. Ankarspelet är anslutet till startbatteriet vilket jag inte tycker om. Kan jag ansluta detta via shunten till övriga förbrukningskretsen? Jag är tacksam på tips och helst av allt vill jag ha kopplingscheman som täcker detta avsnitt av installationen då jag inte har kunnat hitta något från de olika tillverkarna av komponenter.
-
Jag har ett system med förbrukarbank, startbatteri, skiljerelä (transpo), CTEK laddare, solcell och batteriövervakning (DCC4000). Jag har tagit över båten med denna utrustning men är inte nöjd med funktionen då jag inte ser hur och om batterierna laddas med övervakningen. dessutom har mitt startbatteri laddats ur när båten legat vid bryggan. 1. Kan jag koppla så att både förbrukare och startbatteri laddas med både solcell och landström? i så fall hur gärna schema. 2. Jag vill kunna övervaka både start och förbrukar batterier går det med en ny NASA BM1? 3. Jag vill gärna se effekten av uppladdning både från solcell och landström vilket jag inte gör idag då endast uppladdning med generator visas. Hur skall jag koppla? 3. Ankarspelet är anslutet till startbatteriet vilket jag inte tycker om. Kan jag ansluta detta via shunten till övriga förbrukningskretsen? Jag är tacksam på tips och helst av allt vill jag ha kopplingscheman som täcker detta avsnitt av installationen då jag inte har kunnat hitta något från de olika tillverkarna av komponenter.
-
Jag vill dra kabel från akterspegeln till styrplats samma väg som fabriksmonterade kablarna går det? Det sitter en kontakt för anslutning till ekolod på kabeln så den behöver en del utrymme. Någon som gjort liknande och vet något om detta?
-
Hej Jag har använt ozi explorer i flera år utan problem, doch har min dator blivit trögstartad med åren. fick tips att rensa på hårddisken då kartorna låg på fel ställe hade dessa även lagrade på annan plats. Efter rensningen och omdirigeringen visas båtens position helt fel men farligt nära om man nu skulle ge sig ut i främmande vatten. Vid kontroll mot Garmin GPSen visas positionen korrekt i koordinatform men kartan visar som sagt helt fel position. Har gjort proceduren med att flytta på kartorna på hårddisken tidigare utan nämnda problem. Förstår inte problemet vill ej kalibrera om alla sjökort (detta har jag aldrig behövt göra tidigare) Någon som upplevt samma problem och funnit lösning på detta?
-
Har en Penta 2003 och 4st ca 60 ah batterier anslutna, 3 förbrukar och 1st start. Mäter spänningen vid elpanelen ca 2m från batterierna. På sista tiden har instrumenten visat på spänningar på över 15v vid motorgång. Vid laddning med batteriladdare (20A biltemas värsta modellen) Kommer ej spänningen upp i över 14,5 V som mest. Min fråga; jag tror att det är fel på laddningsregulatorn men vet ej hur jag kan konstaterar att så är fallet. Tror inte detta är bra för batterierna i längden. Någon som vet något om detta eller har erfarenhet av liknande problem och lösning? Ytterligare fakta är att batterierna blev urladdade under vintern men inte verkar ha tagit allvarlig skada då de gick att ladda ordentligt och ej visat tendens att vara klena sedan dess. Jag har batteriladdaren inkopplad hela tiden och ansluter till landström varje gång jag ligger i hamn. Jag drar på samtligare förbrukare under gång men det hjälper inte alltid för att få ned sänningen till rimlig nivå.
-
Håller på att installera varmvattenberedare. Hade först tänkt att använda armerad pvc slang men läser att det finns varmvattenslang att köpa till ett stabilt pris 85-90 kr/m. Min fråga funkar inte den vanliga pvc slangen (genomskinlig med armering)? Varmavttenberedaren skall leverera 60gradigt vatten vilket väl får anses som max temp som ju säkert raskt sjunker om man spolar lite (25 liter beredare) Någon som har erfarenhet av detta?
-
Jag tackar för bra svar. Min erfarenhet säger mig dock att för mig är inte detta enkelt men jag är envis som en åsna..... Jag hittade en RS232 - USB adapter på ClasO http://www.clasohlson.com/se/USB-till-serieportsadapter/Pr382150000?showRatings=true Kommer denna att funka? sedan behöver jag ju en anslutning från serieportkontakten till autopiloten - kan jag klippa av en sladd med motsvarande honkontakt? vilket eller vilka stift skall kopplas till sea talk det är ju 3 pinnar på den anslutningen? Sedan jkommer ju datorn säkerligen få fnatt när man kopplar in serieports adaptern till USB (GPS pucken brukar ju rendera en och annan omstart av datorn då datorn rätt som det är tror att GPSen är en mus.. har någon av herrarna någont bra tips för detta? När det gäller själv navigeringen fungerar GPSen som om jag hela tiden matar in en ny kurs om båten är på väg åt fel håll? Min förhoppning med detta är att få en bättre styrning av båten då fluxgate kompassen inte verkar trivas jättebra jättebra ombord på min stålbåt. Hade glasfiberbåt med rorkultpilot som styrde perfekt i alla väder.
-
Jag vill koppla ihop min PC som har GPS och navigationsprogram med min autopilot Raytehon ST4000 (tror jag den heter). Jag har läst flera inlägg i olika forum men får inte riktigt kläm på detta då det har blivit väldigt tekniskt innan man får klart för sig om det går. Konkreta frågor: Kommer båten att kunna styras efter GPS bäring så att jag bara lägger in min waypoint i navigationsprogrammet (Ozi explorer)? Kan Seatalk som det heter på Raytehon kopplas till PC via USB utan adpter (Förutsätter att jag slaktar en USB sladd)? Följdfråga hur skall det kopplas? Vilka inställningar skall göras på datorn? Om adapter behövs; vad skall det vara och var får jag tag iden. ?