Gå till innehåll
fredag 29 november 2024

Logmattias

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    10
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Logmattias

  • Placering
    Kadett
  1. Tack för svaren! Ok! Hur trögt/lätt ska tolken vara när man roterar den? Är det bara i framkant som man justerar motorn om det skulle behövas?
  2. Hej båtvänner, snart dags för sjösättning.... Som vanligt en massa arbete innan man kan sjösätta. Jag ska byta stödlager, bälgar mm på mitt bravo 3 drev. Jag har några frågor angående "tolken" som jag inte riktigt förstår syftet med.... Jag undrar varför man behöver använda / kontrollera med en tolk när man bytt stödlagret? Motorn borde väl vara kvar på samma plats? stödlagret borde väl vara utav exakt samma mått som det förra som satt i? Stödlagret kan väl bara hamna på ett sätt (i botten)? Varför behöver jag använda "tolken"?
  3. Tackar för alla inlägg. Underbart att få höra alla åsikter. Om jag har bestämt mig hur jag ska göra eller inte göra, får jag nog fundera vidare på... Fortsätt gärna med inlägg. Så kanske jag finner den perfekta lösningen.
  4. Tack för kommentaren. Det där med extra batteriet går bort, då jag tycker det är väldigt oekonomiskt och negativt i vikt/utrymmesskäl. Jag menar att det tar plats och kostar mycket att bara ha ett batteri, ifall att.. Det är en utav anledningarna till att jag inte vill ha separat start och förbrukningsbatterier, då jag anser att det är slöseri med batterier i båt om man bara använder det till att starta motorn med, (då utnyttjar man bara det någon procent utav dess kapacitet.)
  5. Hej alla båtfantaster. Behöver lite kloka synpunkter på min tänkta elinstallation. Har idag en 30ft motorbåt med dubbla bensinare. Ett batteri till vardera motor samt alla förbrukare uppdelade ca 50/50 på batterierna. Har alltså ingen separat förbrukar "bank". Har 2 huvudströmbrytare + 1 brytare för att sammankoppla batterierna tillfälligt. Finner det väldigt dumt att ha el systemet enligt ovan beskrivning. Ska nu installera solceller och batteriövervakare och har på så sätt börjat fundera på hur jag ska göra med elsystemet. Min lösning som jag tror på, efter många funderingar är följande: jag parallellkopplar mina batterier permanent, kopplar givetvis in alla förbrukare på batteribanken, även Solcellen. Får sen tackvare min batteriövervakare stenkoll på hur mycket ström jag förbrukar totalt. Om jag skulle råka tömma hela "banken" någon gång, vilket är osannolikt med 240w solcell och batteriövervakare, så kan jag alltid starta mitt elverk med dragsnöret och ladda upp batterierna med min landströmsladdare. Skulle uppskatta idéer, kommentarer mm
  6. Hej, Kan tyvärr inte hjälpa dig, men kan göra dig sällskap ändå.... Har fått exakt samma problem idag. Värmaren startar och går en liten stund, sen stannar den och visar felkod 2. Har fungerat klockrent i Maj månad när den användes frekvent och senast. Någon som vet?
  7. Hej igen, har glömt att återkomma med lösningen...... Det var solnoiden(den bredvid startmotorn) som det var glapp i. El motorlindaren AB, i Sölvesborg bytte den för 500:- . Nu startar båten direkt! Tack för alla tipsen och hjälpen! Mattias
  8. Hej igen. Jag har felsökt lite mer, eftersom felet uppkomm oftare. Tyvärr hjälpte inte tricket med att ge gas innan start. Jag har däremot upptäckt att det uppstår ett visst klick ljud, någonstans ifrån motorn när jag vrider på nyckeln. Låter som ett relä??? För övrigt så är tändningslåset uppmätt och felfritt. Start motor demonterad och inlämnad för service, fick dock indikationer utav firman att det inte var något fel på den, då den startade alla 10 gånger som dom provade att köra den i bänk. Så nu är frågan: vad kan vara fel om tändningslåset är ok och startmotorn ok???? Finns det något relä och var sitter det? Tänker på om det kanske är oxiderade kontakter på reläet? Med vänlig hälsning, Mattias Ps: fantastiskt trevligt med alla användbara ledtrådar, tips och kommentarer hittills. Ds: trevlig midsommar på er alla.
  9. Hej. Tack för tipsen, ska prova tricket med att gasa innan jag startar. Jag har redan provat att smörja upp tändningslåset, dock utan resultat. Jag återkommer med uppföljning. Med vänlig hälsning, Mattias
  10. Hej alla båtvänner! Jag har en sea ray 240 -2004 med en Mercruiser 5.0 Mpi. Ibland händer det inget när jag vrider på tändinglåset. Det klickar inte ens till i något relä eller i start motor. Om jag vrider ett par gånger fram och tillbaka på nyckeln så går start motorn till sist igång och startar motorn direkt. Om jag sedan stänger av motorn och provar starta den igen, så går den alltid igång direkt. Detta fenomen händer alltid om jag inte startat motorn på ca 2 veckor eller mer. Provar jag starta motorn innan den har fått stå stilla i 2 veckor, så startar den direkt. Någon som har någon ide om var jag ska börja felsöka ???? Med vänlig hälsning, Mattias
×
×
  • Skapa nytt...