Wisborg
Medlemmar-
Innehålls Antal
23 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Wisborg
-
Placering
Kadett
-
Tack för alla goda råd. Vist är det en Suzuki DF80. Dock låser man muttern med en saxpinne. BTW byter ni saxpinnen varje gång ni tar av proppen? Jag miistänker att den bryter redan vid 5900 då varvtalet inte ökar om jag tiltar ut max. Snabbare är det tex en 15x20? //Stefan
-
BUMP! Någon borde väl ha lite hjälp påvägen =)
-
Har en 5m AMT med en 80hk på. Just nu sitter en RF 14x20 på och båten maxar 33kn. Max varvtal på motorn är 6000. Min går i 5900 oavsett om jag är ensam eller om hela familjen packning mm är med. Kan det vara så att den går mot varvspärren och en annan propp skulle ge lite mer fart? Sen undrar jag vad den lilla klacken på brican som sitter sist på axeln har för funktion och om man ska montera den på något speciellt sätt? Fd Seglare
-
Har en 5m AMT med en 80hk på. Just nu sitter en RF 14x20 på och båten maxar 33kn. Max varvtal på motorn är 6000. Min går i 5900 oavsett om jag är ensam eller om hela familjen packning mm är med. Kan det vara så att den går mot varvspärren och en annan propp skulle ge lite mer fart? Sen undrar jag vad den lilla klacken på brican som sitter sist på axeln har för funktion och om man ska montera den på något speciellt sätt? Fd Seglare
-
Kolla på AMT 170 Brs. 5 m men känns betydligt större invvändigt. Jag har min i Vättern och är supernöjd hur den beter sig i hög sjö. //S
-
Tack för alla bra svar. Nu är det en ny fyrtaktare så jag börjar fundera på att plocka loss proppen och åka till propellertrim för att se om dom kan hitta på något skoj. Men först ska vi använda båten lite mer så jag får mer data att komma med. Någon som vet vart man kan hitta stigning mm på Suzukis propellrar. Har verkligen letat men inte hittat något instansat. //Stefan
-
Sitter och klurar på detta med propeller och fart. Vanligtvis när vi är ute och åker så är det som vi prioriterar mest hög marschfart. idag har jag en 80hk Suzuki med orginal rostfri propeller på. Men mig och smågrabbarna i båten så varvar den 6000 rpm och ger 34kn. Max varvtalsområde för motorn är 5-6000. Vid 5000 rpm ligger vi starx under 30kn. Kan man byta propeller och få ned varvtalet vid denna fart? Stefan, nybörjare på motorbåtar
-
Vad är det för firma som kan fixa något sådant? Har själv en 80 och det vore ju inte fel med lite mer klös. //Stefan
-
Prova att dra en kabel direkt från summern till respektive kontakt i motorn. om det då slutar tjuta så ligger felet i kabelhärvan. Inte ovanligt att det nötts lite med åren och du sen får ett överslag mot jord. //Stefan
-
BUMP Någon borde väl ha en liten hint om mina enkla frågor
-
Wisborg började följa Skrapa botten, Epoxi, HEMPEL SilicOne
-
Har just införskaffat en AMT 170 BRs med en Suzuki 80hk på. Tänkte höra om det är någon som har några erfarenheter eller tips att komma med. Bla söker jag en verkstadshandbok till motorn //Stefan
-
Var inne på deras sida och kollade, Känns inte som om dom jibbar med styrpulpetare. Jag trodde Quantum inte fanns som tillverkare längre, där av min fundering Stefan
-
Hej Är spekulant på en Quantum 5000dp. Dock är körkapellet något slitet och jag har letat runt på nätet vad kostnaden kan tänkas att sy upp ett nytt. Men får inge napp. Behöver tips och råd. Stefan
-
Tack för synpunkterna. Hmm detta med motorn göt nog att jag lerat vidare. Har ingen lust att börja med ett motorbyte. Kan ni komma med ett bra tips på en båt i 5mklassen som görmint 35kn och gärna går fint i hög sjö. //Stefan