searay-220
Medlemmar-
Innehålls Antal
14 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm searay-220
-
Placering
Kadett
-
japp jag gjorde det själv , fick lite råd av en kolega som jobbat på varv ... men det hela är inte så svårt , började med att ta den drevet så att man inte har drivaxeln i vägen sen bränsle ledningen ,multikontackten till alla mätare och tändningslås mm, &- pol och diverse el b,l,a jord mellan motor och sköld ,ström till MERCATHODE (elektrisk anåd till drevet) sedan hydral slangarna till styrningen ,kylvatten slangen som sitter i skölden, låssa på motorfästena (4 st ,2 i skrovet 2 i skölden) sen lyfta ur motorn . Sen när den nya ska i så är det då denna prosedur omvänd . Men motorfästena sitter olika på 6:an & 8:an jag fick tipps om att sätta dit en förlägnings platta eller en vinkel på motorbalkarna , men mina balkar var stora nog så jag slapp detta. sedan till det viktigaste att få motorn i rätt vinkel jag lånade en så kallad tolk av ett varv ( ett gärnrör som agerar drivaxel) sänk ner motorn stoppa in tolken genom skölden när motorn är rätt i sidled bulta fasst den i skölden , sedan justerar du motorn i höjdled med dom justerbara motor fästena mot motor balkarna i skråvet..... om detta inte blir rätt kan du få allvarliga slitningar på drivlinan framför allt stödlagret i skölden. Detta var första gången jag gjorde det och det gick på 2 dar så har man inte tummen mitt i näven så är det inte så klurigt.... Sen har jag inte hunnit justera så mycket med proppar mm då jag fick en liten son dagen efter detta var färdigt =) men jag har introducerat båten för honnom 2 veckor gammal fick han sin första tur Blidö - Fejan T&R ca 25 distans, 25 knop han sov som en stock i babysittern ... hehe
-
Hej igen.. Det gick lättare än ja trodde , fick ur motorn på torsdag förmiddag , hämtade en 5,7 vortech på eftermiddagen satt i denna igår (fredag) helt annan båt =) har inte hunnit prova så mycket men den hoppa upp ur vattnet och gjorde drygt 30 kn detta med en 17 propp , ska försöka få tag på en 19 propp så får vi se hur det går skriver igen när ja tunat in grejjerna lite mer ...... ( denna båt ska nog helt klart ha en v8:a )
-
Hej... Nu va det ett tag sen det skrevs här. LIten uppdatering , tog upp båten för ett par timmar sen står nu i verkstan imorgon ska ja plocka ur motorn , på fredag hämtas en motor med 8 burkar : ) kommer nog i på lördag ( förhoppningsvis)sen för man väll prova och säkert pyta propp... skriver igen när jag får ordning på grejjerna....
-
Topp packning? Dessa 2 cyl ligger på motsvarande sida allså mitt i mot varan...
-
Topp packning? Dessa 2 cyl ligger på motsvarande sida allså mitt i mot varan...
-
någon som har koll på olika utväxlingar? om det skulle vara så att man ska sätta i en hel motor istället ( en med 8 burkar ) måste jag då även byta drev ( alpha one )
-
Jaha då har jag gjort ett komp test cyl 5&6 4-5 bar så nu e de väll bara att riva skiten , någon som har tipps om hur jag gör det på lattaste sättet?
-
Sea ray 220 ov 89:a - Golf GT Tsi 160 DSG 2011... Saab 9-5 (Nordic performance)250 02:a
-
ja jag ska försöka fixa ett komp prov till veckan , så får man väll dommen : ( knopen bör stämma då det är gps , har även åkt bredvid vänner och deras mätare visar samma
-
Ja var ner till båten en stund idag innan de börja regna så mycket att ja tappa suget... hur som helst ja plocka ur stifften som max gått 2 h såg fint förutom på 2:ans cyl det såg lite vitt ut på bygeln kanske går snålt på soppa ? lyffte flamskyddet och kollade att alla spjäll och nålar funka , inga problem pumpa 2 gånger på gasen å vred på nyckeln hoppa igång direkt, sen som sagt kom regnet så något mek under belastning vart det inte, sen börgade jag fundera på propellern lika bra att kolla allt nu så jag ska försöka doppa huvet i vattnet imorgon och kolla storlek mm... någon som vet ungefär villken typ jag borde ha?
-
Hej igen kul att ni skriver.... har ej gjort komp prov men blir nog till veckan en kolegas föräldrar har ett varv så han skulle fixa en provare. ytterligare en fråga då , det finns några luftskruvar på förgasaren ( rochester quadrajet) någon som vet grundinställning på dessa vore kul att få ordning på skiten annars får man väll puttra runt i 7 kn i blidösundet hela sommarn
-
Hej! Nu har jag nog fått tag på en hand bok ska försöka hinna ner till båten i morgon och se över elektronik och förgasare ( igen) senast vi kolla tändningen upptäckte vi att det fanns små missar mellan spole och fördelare då byttes spole om dessa kvarstår kanske det är tändmodulen som knasar . någon som vet var man köper tändmodul / pris mm
-
vi köpte båten förra året å den gick nog inte helt 100 då heller men de e värre i år . varvräknaren har börjat pendla mycket men skulle tro att den varvar ca 3300 vid 23knop...
-
Hej! Jag har en sea-ray 220 OV 89:a som är otroligt orkeslös.Den planar med max 4 pers i och orkar 23 knop med 2 , vad jag har hört så ska den göra runt 30 med en 4,3;a känns som ett tändnings fel då den bara brölar och smäller när man ska varva ur...men jag e ju ingen expert... har bytt stift tändspole , kollat tändningen med strob, jort rent förgasaren men ingen förbättring nån som har några tips tacksam för all hjälp jag kan få ...