hhh84
Medlemmar-
Innehålls Antal
11 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Hej Har haft problem med påväxt på propellern (ligger i Göteborg). I slutet på första sommaren med båten (6-7) år sedan så gick det knappt framåt. Efter det, när båten har använts mer och jag har passat på att köra motorn lite oftare har det inte blivit riktigt lika illa, men en hel del påväxt ändå. det har väl gått att få upp båten i runt 3 knop i slutet jämfört med 5,5 på ungefär samma varvtal tidigare under säsongen. I år testade jag, på inrådan av någon granne i hamnen som "testat allt", att först polera rent och sen använda: 1. Jotun yachting vinyl primer 2. Jotun yachting aqualine antifouling Inte någon påväxt värt namnet visade det sig vid upptagningen. Dock har båten använts mer i år än tidigare och eventuellt blir det svårare för saker att sätta sig då. Kanske värt ett försök.
-
Hoppsan! Här hade det hänt en del sen senast. Hittade en passande riggbult i en låda, misstänker att den förre ägaren missat den helt enkelt. Om det inte var vi i höstas. Dock måste masten flyttas tillbaka ett par millimeter för att den ska gå igenom, men det är ju ett mindre problem. Har inte hinnit segla än ändå i år. Särskilt svårövertalat blev det inte i alla fall! Kul att det blev lite mer diskussion än vad jag räknade med! Tack för era svar, skall kolla på någon lösning för kicktaljan så att den håller ett tag till.
-
hummertorsk började följa hhh84
-
hhh84 började följa hummertorsk
-
Vet inte riktigt vad han tänkte skulle vara en nackdel... Sprinten sitter inte kvar i skenan, eftersom det bara är ett hack. Tack för era svar!
-
Jag har svårt att se att det skulle vara en nackdel att sätta dit en sprint för säkerhets skull ändå, men han jag har båten med är av en annan åsikt.
-
Hej Det här är väl inte en elitfråga, men eftersom jag inte vet så frågar jag. Vid påmastningen (första gången för oss med den här båten) så märkte vi att mastfoten på vår Dixie (27 fot segelbåt) inte hålls fast i längsled. Det finns ett hack i skenan som sitter i däcket och hål i mastfoten för en sprint. Ingen av oss kan minnas att det satt någon sprint som där när vi mastade av i höstas, men det kan man ju ha glömt. På tidigare båtar vi haft har det ju funnits något som hållt fast masten, vilket ju verkar vettigt. Nu håller vanten fast masten mot båten, skenan hindrar förflyttning i sedled, men inget hindrar i längsled. Ska man sätta dit en sprint eller räcker det med spänningen som vanten ger? Jag tycker att det känns tveksamt. Hälsningar Henrik
-
Hej igen Tusen tack för de många, rikliga och snabba svaren! Det börjar klarna lite och ska nog bli hanterbart. Några förtydliganden: Finfiltret läcker ut lite diesel, och inte in luft (vad jag vet). Motorn går fint och är lättstartad. Det jag menade med att axeln snurrar i friläge var när motorn är igång, och inte vid segling.
-
Hej hej Jag blev precis ägare till en Dixie (2,3 ton, 27 fot) med en YSB8-motor monterad i fören. Den verkar fungera ganska fint, men jag har några frågor som jag inte riktigt hittat svar på någon annanstans. Jag har väldigt begränsad erfarenhet av motorer i allmänhet, och dieselinombordare i synnerhet. 1. Med neutralläget i snurrar axeln fortfarande med ca 1 varv/s. Är det normalt? En kompis hade en YSE8 på sin förra båt, och det var samma där, men något långsammare. Hittar inget läge där den slutar snurra. 2. Propelleraxelgenomföringen tätas enligt förra ägaren med någon form av olja som man fyller på via en smal slang som är uppdragen till ett av stuvutrymmena. Vilken olja skall man använda? Fanns lite olika i båten, vet inte vilken som använts. SAE 90 skriver några? Hur högt skall man fylla den? 3. Vakuumventilen läcker - det sägs att man åtminstone kan vara säker på att den då fungerar. Låter väl rimligt, stämmer det? Samlar upp vattnet i en hink. Skall väl byta till T-koppling med smalt rör så småningom. Vakuumventillösningen verkar ju vara onödig och underhållskrävande. Även om Martecs variant i plast verkar bättre, är det ju trevligare med helt underhållsfritt. 4. Det läcker lite diesel från finfiltret, ser ut som att det kommer från luftskruven. Bara att byta nylonbricka (enligt sprängskiss) och köra på, eller kan det vara tecken på något annat? 5. Båten har knappt använts i år och det har därför växt en del mindre havstulpaner på foldingpropellern. Jag hoppade i och konstaterade att den öppnade sig lätt, men att få bort påväxten var svårt. Betyder detta en stor förlust i driv? Kom väl upp i ca 4 knop utan att varva upp motorn överdrivet. Tack för svar!
-
Det ser nästan (om inte helt identiskt ut) på den jag har och om jag fattar rätt flyttar sig tändläget med gasreglagets läge, kan inte hitta någon justeringsvajer. Jag ska se om jag kan få tag på ett stroboskop och kontrollera förtändningen. Som du säger är det väl inte så mycket annat att göra i nuläget. Jag funderar på att ta isär hela motorn och gå igenom allt, göra rent allt osv och se vad som händer. I värsta fall lär man väl sig något även om den inte går igång. Jag har köpt en annan motor så länge (Mercury Sailpower som verkar gå finfint) så att inte båtsäsongen rinner ut i sanden, men den här ska gå igång igen! Och ja, vi kontrollerade båda tändhattarna - tråkigt att göra någon sådan miss! Tack för tipsen och all hjälp! Jag kommer nog inte att hinna skaffa ett stroboskop och testa förtändningen på ett tag, men jag återkommer med resultaten. /Henrik
-
Hej igen Såvitt jag kan kan se är det inget fel på gnistan alls... Kom upp i säkert 1 cm gnista med skruv i tändhatten. Har inte testat med borrmaskin än, men det kanske är nästa steg? Om man kopplar ur tändstiften och drar så går det betydligt tyngre och låter dödare än med tändstiften i - alltså måste något hända med tändningen? Det blir ju dessutom lite rökbildning och värme.
-
Tusen tack för tipsen, skall testa hur det går på onsdag! Jag återkommer med resultaten men jag kan nästan garantera att den inte orkar upp i 5mm maxgnista... Är det värt att testa att få igång den med borrmaskin, som jag läst att man kan göra (oavsett längd på maxgnista)? Det hade ju känts lite roligare om den går igång över huvud taget. Jag glömde tydligen skriva att båda tändstiften är helt nya. Att det är en 88a grundar jag på en tabell från marinshopen.se (http://www.marinshopen.se/ReservdelsShopen/tabid/298/pt/105/mi/10/cc/2/st/LONG/Default.aspx?p=5,0, serienumret börjar är 5101-848984), trodde den var från 83 tills jag snubblade på denna.
-
Hej! Jag fick nyss tag i en Suzuki DT5-utombordare från 1988 (enligt serienumret) för nästan inga pengar alls. Den förra ägaren påstod att den alltid fungerat bra, men i år vägrade den att gå igång så han tröttnade och sålde billigt. Jag tänkte att den kunde vara värd att försöka få igång, men det har tyvärr gått dåligt. Min ekonomi tillåter inte några större utgifter för tillfället, så om jag kunde få igång den här vore det kanon... Problemet är att jag inte har en aning om vad som kan vara fel. Den har gått igång två-tre gånger men låtit väldigt trött och dött efter ca 5-10 sekunder (full choke). För det mesta känns den helt död när man försöker att dra igång den. Jag har försökt att kolla runt lite på vad som skulle kunna vara fel, men nu vet jag inte vad jag ska göra. *Förgasaren monterades bort, och flottören såg ut att fungera och jag kunde inte hitta något annat konstigt. Rent och fint. *Drar man runt den får man gnista på båda tändstiften (ingen gnista utan dödmansgrepp eller om man trycker inte stop-knappen). Tändstiften låg i kåpan utanför en gång när motorn drogs igång och lyckades ändå tända en rätt rejäl låga (tror startgas användes den gången). *Startgas rätt in i förgasaren hjälper inte. Inte heller in i cylindrarna. *Bränsle verkar komma fram, tändstiften blir lite blöta om man drar några gånger. Kan det av någon anledning vara så att den inte orkar tända under tryck? Vad kan vara felet i så fall? CDI-boxen? Mot motorblocket går det ju utan problem. Kan det vara någon vajsing på luft/bränsleblandningen? Om det vore fel på tex bensinpumpen borde den väl ändå gå igång? Jag har säkert glömt att skriva med något som kan förklara ytterligare, kommer jag på något så skriver jag till det... Hjälp och tips vore väldigt uppskattat! mvh Henrik