Gå till innehåll
onsdag 25 december 2024

Makkansjogren

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    60
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Makkansjogren

  • Placering
    Löjtnant
  1. Gissar på att det knastrande du syftar till är när glasfibern spricker.
  2. Tack för input! Ska definitivt försöka få någon som kan vara med mig. Knastrade inget alls och har inte sett någon större tendens till skador heller. Den ligger på de tre främre kölrullarna (4 totalt) och jag tycker att t ex färgen borde ha spruckit om någon sådan skada uppstått
  3. Hej! Tänkte bara vädra en idé jag har fått för mig borde fungera. Problemet är att jag inte noterade att bakre sidostöden på trailern sitter för högt förän båten var hemma på gården. Detta för att båten inte vilar ordentligt på kölrullarna vilket medför onödig belastning på skrovsidorna. Tänkte därför göra enligt följande, tror ni det funkar? 1. Sätta domkraft och en träkloss under höger stödhjulsben och höja upp tills släpet börjar höja sig. 2. Sätta domkraft och en träkloss under vänster stödhjulsben och höja upp tills släpet börjar höja sig. 3. Lossa bultarna för båda stödhjulen 4. Sakta sänka båda domkrafterna 0,5-1cm, en i taget tills båten står på kölrullen ordentligt, så att stödbenen bara nätt och jämnt ligger ann mot skrovet. Borde väl funka? Båten väger "bara" 700kg. Tack så länge!
  4. Fick äntligen tag på Marindemontering och de reläerna som jag skall ha kostar 239:- st. Att jämföra med en båtverkstad i Göteborg som kunde sälja dem till mig för 1500:- istället :-) Tack för hjälpen Chrille!
  5. Ja verkligen - kostar dem bara 240:- så byter jag ju definitivt båda när jag ändå håller på. Produktnumret på de reläer jag länkade till stämmer inte riktigt med mina - men vad kan vara skillnaden på dem? Mina ser helt identiska ut med dem. Dem säljer ju dessutom tre identiska reläer till lite olika priser, så någon skillnad måste det ju vara?
  6. Hittade nedan sida som har dem till vettigt pris! Till skillnad från andra som vill ha 1500:-/st! https://www.marindemontering.se/m/searchresults/Relä
  7. Hallå! Det blev en liten kaotisk situation idag där jag tvunget skulle ha upp motorn då jag var tvungen att flytta båten och tilten gick inte. Mätte upp reläet och det var ingen spänning mot tiltmotorn när man tryckte på knappen. Pga den något stressade situationen så provade vi till sist att bara göra en bypass och lägga inkommande pluspol till reläet mot utgående pluspol mot tiltmotorn och vipps så ryckte den upp motorn i ett naffs. Det är alltså reläet som är dåligt och jag tackar så mycket för din tid och den hjälp jag fått! Vad behöver man för ombyggnadskit för att köra med Biltemas reläer? Alt. vet du någon sida som säljer gamla reläer till Mercury? Varje relä har fyra kablar, en plus in, en plus ut, en jord och en plus från reglaget. Lite bökigt att söka efter detta på internet då det bara blir engelskt blajj :-) Ha det!
  8. Japp - exakt så ser den ut! Om jag ska försöka förmedla ljudet så skulle det vara "Neeeeeeeeooooooooo" och om jag inte minns fel så börjar "oooooo" när den inre kolven gått in helt. Tycker den låter lika pigg som den alltid gjort och det går fort att tilta upp motorn, säg 7-8 sek kanske. Antar att om det är kolen som börjar ta slut, så är det lika bra att byta motorn? Återkommer när jag mätt i morgon, men jag sätter en femma på att problemet är motorn ;-)
  9. Jag har kollat på dem och tagit loss alla kablar samt slipat rent dem. Tyckte kanske att det blev lite bättre när den ska upp, om än marginellt. Kanske 1 av 25 gånger som det funkar nu, ibland 1 av 5. Nedåt har dock börjat kärva istället och beter sig likadant som upp nu. Är det inte så att kontaktytan består av en kopparmutter som har kontakt via kopparbulten den är fastskruvad i och ner i reläet? Tyckte bara det var plasthölje runt kopparbulten. De bultar som reglaget är kopplat mot var dock inga kopparbult, dem var gråfärgade, kan kopparn ha blivit så oxiderad att den har blivit grå? Blir inte koppar mörk när den oxiderar? Ska mäta upp tiltmotorn vid tillslag, men kan nog inte göra det förän i morgon då jag behöver fyra händer för detta.
  10. Ok! Tusen tack! Ska kolla om jag hittar dem. Något jag märkte nu är att det klickar när man försöker ta upp motorn, men tiltmotorn startar inte. Jag tycker motorn rör sig med bra fart när den väl går upp, så känns egentligen mer som att reläet glappar eller nåt. Ska kolla kontakterna, är ju en gammal motor så låter inte helt otroligt!
  11. Sorry - satt och skrev med dottern på knät så blev lite desorienterad och glömde en mening :-) Den går uppåt en gång av 50 tryck eller så. Menar du bakom motorkåpan för utombordaren? Vad är en tvtaktsreservoar? Oljetråget?
  12. Och just det - kan jag byta utan att motorn faller ner eller ska jag låsa fast den först?
  13. Hej! Tiltmotorn på min Mercury får 1989 (115hk) går i pincip bara nedåt, det är upp som är problemet. Pratade med verkstad och dem trodde att det antingen var reläet eller motorn. Kan man öppna motorn och testa reläet, eller är det lika bra att byta hela tiltmotorn? Behöver man tappa den på olja innan man byter? Tack på förhand!
  14. Hej, Ja givetvis försökte jag hitta det där - problemet är att jag inte haft tillgång till en dator utan fått använda telefonen. Därmed har jag förmodligen missat den när jag läst igenom. När du sa att den satt i blocket så gick det relativt fort att hitta den, tack för det! Nu behövde jag dock aldrig kolla den då jag bytte impeller och startade motorn. Kom inget vatten men eftersom tidigare talare sade att denna motor förmodligen har en termostat så fick motorn går 1-2 minuter och vipps så kom skvallerstrålen så fint så. Kylningen fungerar nu som den skall, tack till alla för eran hjälp!
×
×
  • Skapa nytt...