urni
Medlemmar-
Innehålls Antal
6 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm urni
-
Placering
Kadett
-
Jag har upptäckt att det ansamlas som jag upplever det vatten längst ner i båten, dubbelskrov. På den lägsta punkten i båten så sipprar det fram lite vatten (brunaktigt!) från nedre skrovet. Det finns ingen självläns så jag har kopplat in en länspump (på lägsta punkten) så vattnet åker bort men det känns inte helt bra att det hela tiden fylls på med nytt vatten. Båten känns tyngre och tyngre samt vattenlinjen är längre upp än tidigare men det är inga problem att plana och den går fortfarande fint i vattnet. Det finns en plugg på utsidan av akterfören så jag kan tömma vattnet men då måste jag traila upp båten igen vilket jag natruligvis om det behövs. Jag kan inte se ner till nedre skrovet för i så fall hade man kunna ösa ur vattnet som ligger där. Båten är en plast strypulpet 5,5 meter med 75hk som jag köpte i höstas. Båten är från 2006 men det fanns ganska mycket repor på den när jag köpte den. Har använt mig att epoxy där fibern syntes (men inga större skador som jag har upplevt) . Båten är inte båttenmålad och har varit sjösatt sedan början av Maj och då fanns inget vatten i skrovet. *Kan det vara så att jag har missat att laga någon repa i botten med epoxy så att vattnet tränger in i skrovet? * Vad är det värsta som kan hända om dubbelskrovet är helt fylld (förutom högre bränslekostnader)? Är det vanligt att man har vatten där och att man pluggar ur när säsongen är över? Hur många liter rymms det? Läcker alla båtar? * Hur ska jag identifiera läckan och varför ser vattnet smutsigt ut (brunaktigt)? Tacksam för svar
-
Tack för informationen. Jag hade helt enkelt kopplat fel på strömbrytaren så nu fungerar den automatiska delen också :-). Är det någon som har varit med om att länspumpen hänger sig så att batteriet töms? Nivåvakten är av typ flytkork som känner av vattennivån.
-
Nu har jag tröttnat på att ösa båten så i helgen gick jag och köpte min en länspump med inbyggd nivåvakt på Biltema tillsammans med strömbrytare (3-stegs). Provade koppla in den igår men det gick sådär. Jag fick igång pumpen (manuellt) men inte automatiskt så jag behöver lite råd om inkopplingen. Pumpen har 3 kablar, svart (-), röd ( ) och gul ( ) vilket jag har kopplat till strömbrytaren men är osäker på vilken sladd som ska kopplas till vilken del på strömbrytaren. Strömbrytaren är av enkel modell med 3 stift och 3 lägen men det står ingen beskrivning vilket stift som hör ihop med vilken sladd. Har provat att experimentera men tyvärr får jag inte igång den automatiska delen.
-
Var ute i helgen och nu går motorn i gång utan problem när jag kallstartar :-) Vad jag gör är följande: Primar först ca 2-3 sekunder och fortsätter trycka in primern när jag vrider på tändningen. Har på handgas och då startar motorn utan problem. Jag upplever inte att motorn rusar med handgasen men ska även försöka experimentera genom att bara använda primern och utan handgas och se om det går lika bra. Tack för informationen...
-
Tack för inläggen. Det är en 2-T med nya stift också. Jag antar jag har en primer då jag kan trycka in nyckeln någon centimeter? Tror inte jag har något chokspjäll, var sitter det i så fall? Vid nästa tillfälle ska jag prova trycka in nyckel några sekunder innan start och se om det fungerar. Ska nyckeln även vara intryckt (prima) under själva start tillfället också eller det kanske inte spelar någon roll? Om man märker att motorn håller på att starta ska man prima (några snabba tryck) för att vara säker på att den går igång eller är det handgas som gäller? Ska man både prima och ge handgas samtidigt (halvgas ungefär) eller blir motorn bara sur i så fall?
-
Jag har precis köpt min första båt som fungerar utmärkt när den väl går igång :-). Den är fullservad i höstas, nytt batteri men problemet är att jag har oerhört svårt att start motorn när den är kall. Kanske har jag fel teknik när jag startar??? All hjälp och/eller erfarenheter uppskattas väldigt mycket. Motorn en utombordare Mercury 75 hp från 2006. När motorn väl är varm så är det inga som helst problem att starta igen. Följande procedur använder jag när jag försöker starta 1) Handpumpa fram bensin 5-6 gånger. 2) Ibland har jag halvgas på ibland inte men med samma resultat :-( 3) Trycker in tändningen (chokar) och vrider tändningen. 4) motorn brukar hosta till och så får jag hålla på minst 20-30 minuter tills den går igång. 5) NÄr jag märker att den startar så ger jag handgas och efter det är det inga problem. Kan det vara problem med startmotorn eftersom den är så segstartad. Motorn sprutar vatten (impellern) med en gång så det verkar fungera. Är lite osäker på hur länge man ska vrida tändningen försöker vrida 5-10 sekunder. Vrider jag för länge så verkar allt lägga av vilket inte känns helt hälsosamt dvs tjuter till i motorn (svårt att förklara). Som sagt all hjälp mottages tacksamt. Mvh Urban